Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 45
  1. #1

    Standaard gitaar ontstemt zich

    Hallo gitaarmensen. Ik heb een Gibson SG die zich heel snel ontstemd en ogenschijnlijk ook heel gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ik moet gedurende een optreden misschien wel 10 keer stemmen. Ik heb ook nog een squier strat, een veel goedkopere en kwlitatief zeker mindere gitaar maar die heeft er veel minder last van. De snaren zitten er op zoals het hoort. Suggesties?? Ik lees het wel.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 mei 2008
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    301

    Standaard

    Wat je vaak hoort is dat dit komt doordat de snaren in de topkam klemmen, dus misschien is het een idee om dit even na te kijken en eventueel de gleufjes iets uit te vijlen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2004
    Locatie
    Rijen
    Berichten
    5.769

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wim59 Bekijk bericht
    Hallo gitaarmensen. Ik heb een Gibson SG die zich heel snel ontstemd en ogenschijnlijk ook heel gevoelig is voor temperatuurschommelingen. Ik moet gedurende een optreden misschien wel 10 keer stemmen. Ik heb ook nog een squier strat, een veel goedkopere en kwlitatief zeker mindere gitaar maar die heeft er veel minder last van. De snaren zitten er op zoals het hoort. Suggesties?? Ik lees het wel.
    Ik heb precies hetzelfde met een Gibson Les paul. Wat zijn Gibsons toch eigenlijk waardeloze gitaren!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Ik durf je geen goddelijk gitaristje te noemen, want voor je het weet staat ik in je sig, dat kan de bedoeling toch niet zijn.
    The world is full of kings and queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's heaven and hell.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 mei 2008
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    301

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratman70 Bekijk bericht
    Ik heb precies hetzelfde met een Gibson Les paul. Wat zijn Gibsons toch eigenlijk waardeloze gitaren!
    Volgens mij is de waarde juist het enige dat er 'vast' aan is

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KamikazaGuitar Bekijk bericht
    Volgens mij is de waarde juist het enige dat er 'vast' aan is
    haha


    On topic: je kan die topkam even vijlen of met een potlood punt er doorheen.

  6. #6

    Standaard

    Hallo mensen, ik heb de trucc met het potlood toegepast. Je voelt wel dat de snaren soepeler door de topkam glijden, maar gisteravond bij het optreden weer hetzelfde probleem. Ik merk dat het echt met de temperatuuschommeling te maken heeft. Zou eigenlijk toch niet mogen met een gitaar als deze

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 februari 2008
    Locatie
    Rijswijk
    Berichten
    2.265

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wim59 Bekijk bericht
    Hallo mensen, ik heb de trucc met het potlood toegepast. Je voelt wel dat de snaren soepeler door de topkam glijden, maar gisteravond bij het optreden weer hetzelfde probleem. Ik merk dat het echt met de temperatuuschommeling te maken heeft. Zou eigenlijk toch niet mogen met een gitaar als deze
    tja, tis en blijft hout, en het lijkt mij dat de truc met het potlood maar voor even werkt...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

  8. #8

    Standaard

    Het effect van temperatuurschommelingen lijkt me eigenlijk heel normaal. Metaal is er gevoeliger voor dan hout. Dus als de gitaar afkoelt komt er meer spanning op de truss rod en op de snaren; de stemming stijgt. Omgekeerd als de gitaar warm wordt. 'n SG heeft een relatief lange hals en zal er dus meer last van hebben dan de meeste andere modellen.

    De truc met potlood zou ik nog een paar keer herhalen. Ik kan me voorstellen dat het grafiet door de druk van de snaar 'aangestampt' wordt op de kritische plaatsen en een of enkele keren moet worden bijgevuld alvorens langdurig effectief te zijn. Ik heb er goede ervaringen mee.

    EDIT:
    Ik bespeel nu al met veel plezier gedurende bijna 6 jaar een Epiphone G-400. Maar ik vond het in het begin wel een beetje vervelend dat ie topzwaar was bij staand spelen. Groot was mijn verbazing toen ik ooit een echte SG ter hand nam: die was nog veel topzwaarder! Toen had ik ook het gevoel dat dat bij zo'n gitaar niet zou mogen.

    Maar het is nu eenmaal zo. Je krijgt 't er gratis bij
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 26 april 2009 om 01:11
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 juli 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    496

    Standaard

    Ik ben t eigenlijk wel wat met de topicstarter eens. Pure natuurkunde kan dit niet verklaren:
    Een fender heeft een langere mensuur lengte, dus metaal zou ook meer moeten uitsetten/krimpen dan bij de sg, daarbij is de uitzetting van metaal nou niet echt zo extreem dat je 10 keer moet stemmen.
    de trussrod van een sg zit aardig in de hals verwerkt, en hout is nou niet echt een goede warmte geleider, een schommeling van een graad of 1 a 2 zal t dus worden. (dit zijn wel even wat natte vinger werk berekeningen)
    Daarbij heeft een sg bij mijn weten geen tremelo die nog extra kan helpen t.o.v. een squier.

    Welke dikte snaren gebruik je?
    als er geen snaar in zit, rammelt je tuner dan, of zit er speling in?



    Wat je eens zou kunnen proberen Wim, is nieuwe snaren er netjes op zetten (minimaal 0.10 snaren btw, op een 0.09 een sg optillen vind ik zelfs link):
    zet m er achter in, trek de snaar door naar boven, en zet m vast op een lengte: ongeveer 1.8 a 2 tuners hoger dan waar ie in komt.
    eerste rondje bovenlangs, daarna onder t gat langs. JE zou uit moeten komen op een 2 a 3 windingen op de tuner.

    na vast draaien, til de gitaar even op aan de snaar, en stem m bij, zo zit ie gelijk aardig vast. Als je alle snaren zo gehad hebt, laat de gitaar even een uurtje staan, en stem m weer bij.
    Nu zou die heel aardig in stemming moeten blijven staan.
    Oorzaak van ontstemmen is meestal idd de topkam, maar ook brakke tuners kunnne een oorzaak zijn.
    Zet sowieso niet te dunne snaren op een sg is mijn ervaring.. klinkt bagger, breekt snel, en ontstemt makkelijk
    Laatst gewijzigd door espike; 26 april 2009 om 11:19 Reden: tiepvaut

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Wanneer iemand gaat uitleggen hoe je snaren op een gitaar moet leggen, krijg ik altijd weer de neiging om naar dit topic te verwijzen: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top