Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 61 van 164 EersteEerste ... 1151596061626371111161 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 601 t/m 610 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

poly is op kleur te mengen maar daar heb wel de juiste stain voor nodig, ik heb gemerkt dat de mengkleuren die de meeste bouwmarkten verkopen je kleur nagenoeg solid maken.
    je zou je lak kunnen proberen te mengen met het poeder van clue waterbeits (dus zonder het water ) maar ik kan hier geen garantie op geven, met transtint of colourtone stain werkt het in ieder geval zeker (www.stewmac.com)

je methode is op zich niet ongebruikelijk, wel meer fabrikanten brengen eerst een transaparante lak laag aan en gaan dan met translucent lakken bijvoorbeeld een burst op brengen maar indien je met een kwast lakt is is het makkelijker/beter om eerst het hout te stainen voor dat je gaat aflakken
    Ik durf eerlijk gezegt geen advies te gegeven hoe met een kwast een transparante laag aan te brengen omdat de kans op strepen bijhoorlijk groot is, wellicht zou je met een roller in dunne lagen kunnen werken ?
    life sucks and then you die

Standaard

Dankjewel Fred. Dat met een kwast dat was inderdaad niet echt te doen... Na 2 kleurlagen de kleur er maar weer afgeschuurd. Was niet de kleur zoals ik verwacht had ook. Nu 2 lagen met zwart aangebracht met een rollertje en inderdaad, als je heeeeeel goed kijkt van heel dichtbij zie je nog net wat houtstructuur . Ook niet helemaal mijn bedoeling, maar eigenlijk mooier dan wat ik in gedachten had (ken je die mooie zwarte pianolak? nou zo dus). nu moeten er weer een paar laagjes blank over heen en dan kan ik hem eindelijk 3 weken laten hangen en slijpen en polijsten. Daarna zal dan eindelijk, na 20 jaar, deze gitaar echt áf zijn.
    mijn blog (dat niet al te vaak wordt bijgewerkt....)

Senior Member

Standaard

Vraagje:

bij dekkend kleurlakken moet je - voor je blank gaat aflakken - de laatste kleurlaag fijn schuren zodat alles dof is.

Waarom moet dit eigenlijk?

Ok, om een zo glad mogelijk oppervlak te bekomen waarschijnlijk. Maar dit bekom je toch ook na een aantal blanke lagen met schuurwerk tussenin ?
    Ik vind het altijd zonde om de glans die er al is weg te schuren, terwijl je daarna terug moet gaan schuren om glans te verkrijgen.

Senior Member

Standaard

dat is voor de hechting.
    de hoofdzakelijke reden van schuren is ook het mat maken van de laklaag.
    dan is de hechting het sterkst.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door orreltak Bekijk bericht
    dat is voor de hechting.
    de hoofdzakelijke reden van schuren is ook het mat maken van de laklaag.
    dan is de hechting het sterkst.

ok, maar waarom wordt er dan aangeraden om tussen kleurlagen niet te schuren? (bron fred d als ik me goed herinner).

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

schuren van kleurlagen is afhankelijk van de gebruikte lak en dan met name of de kleur solid dan wel transaparant en of het een metallic lak betreft

bij een thinnerbased lak, is schuren niet echt nodig (behalve om onevenheden en zakkers weg te werken) omdat de nieuwe lak in de oude smelt en op die manier voor voldoende hechting zorgt, bij een poly heeft dit wel meer toegevoegde waarde

een solid kleur schuren mag in principe wel, wat problemen oplevert zijn metalic lakken omdat gewoon effect heeft op het eindresultaat (krassen blijf je zien door de blanke lak, en stukken waar je opnieuw moet spuiten laten een overgang zien met de bstaande kleurlaag)

transparante kleurlagen zijn ook tricky vanwege de kans dat je door zo'n kleurlaag heen gaat en omdat je een zo egaal mogelijke kleur wilt hebben (transparante kleurlagen hebben de neiging steeds donkerder te worden indien je meer lagen opbouwt)

Banned

Standaard

Ff een vraag aan de nitro-gebruikers:

Hoe strak moet een kleurlaag zijn om er blank overheen te kunnen zetten. De lagen smelten natuurlijk keurig in elkaar. Gaat om een zwarte achterkant en zijkant. Moet die echt helemaal 100% spiegelglad zijn of vallen hele kleine oneffenheden vanzelf weg onder de blanke lak?

Ik heb maar twee plaatjes gemaakt om het te laten zien.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

bij egaal diep zwart maak ik mij nooit zo zorgen om 100 % egaal te zijn maar zodra het een beetje naar grijs neigt zorg ik wel dat het glad is omdat dat nogal snel "foutjes"laat zien

ís dit acryl op waterbasis wat je hebt gebruikt ?

Senior Member

Music

hoi Fred,

dus als ik metalic lak gebruik, liever niet schuren voordat de blanke lak er op gaat? zou ik de laklaag wel een beetje kunnen polijsten voor de blanke lak er op gaat ? dan is het ruwe oppervlak wel iets gladder of is dit een slecht plan?
    ik had wel moeite om de ondergrond goed strak te krijgen. ik heb geschuurd, geplamuurd, geschuurd, weer geplamuurd, primer aangebracht, geschuurd en weer primer en geschuurd en toch zie je ( met het licht van een bepaalde kant ) kleine oneffenheden. ( zie post van G.G. hierboven ).

bedankt en groeten Pasqual.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    bij egaal diep zwart maak ik mij nooit zo zorgen om 100 % egaal te zijn maar zodra het een beetje naar grijs neigt zorg ik wel dat het glad is omdat dat nogal snel "foutjes"laat zien

ís dit acryl op waterbasis wat je hebt gebruikt ?

Nee Fred, is Nitro.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten