Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
    Senior Member

Standaard Schakelende voeding voor pre-amps

Dit is natuurlijk vloeken in de kerk, maar toch maar eens een schakelende voeding gemaakt voor het aansturen van pre-amps. Schema is gebaseerd op de Nixie voedingen die werken met een 555 timer ic. Overal te vinden op het web. Verder een source follower erachter om de schakelende rommel eruit te halen.
    Voeding kan gemakkelijk 2 triode buisjes aansturen. Is instelbaar van rond de 50V tot 245V. Voedingspanning kan varieren van een volt of 6-7 to 15V. Ik ga hem in eerste instantie gebruiken om een stereo buizen pre-amp te maken voor mijn Hammond XM-1 drawbar module om een echte buizen overdrive te maken

Bijgaand een paar foto's:

Van links naar rechts gezien:

Tot en met de eerste Mosfet en instel potmeter is het feitelijke schakel gedeelte. De rest is het filter.

Zitten nog 2 bugs in (een is het draadje) en de steek voor een 100nF was verkeerd.
    Nico

Senior Member

Standaard

erg mooi Nico. Je wil dus, als ik het goed begrijp, je preamp gestabiliseerd voeden met zo min mogelijk warmte ontwikkeling?

Maar ken je deze?
    http://www.glass-ware.com/tubecircui...Regulator.html

Minder dan 50uV ruis gemeten. Inderdaad geen afvlakelco o.i.d. gebruikt zoals aangeraden aan het eind van de tekst.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.

Senior Member

Standaard

Kende hem niet, maar ik wil geen grote trafo moeten gebruiken voor de hoogspanning. Nu kan ik volstaan met een 12V voeding voor gelijk de pre-amp hoogspanning en de gloeidraden. Simple klein printtrafotje
    Nico

Thumbs up

Hoi Nico,

Erg interressant!
    Waar liggen je eerste toepassingen voor de schakelende voeding? Eigen projecten of wellicht een DIY kit? (Naast je Drawbar Hammond)

Senior Member

Standaard

Ik ga hem eerst testen als pre-amp met die Hammond. Krijg als het goed is deze week een George Dennis pedaal GD010 (stereo volume) binnen. Moet alleen nog kijken of ik de 6SJ7 of de 12AX7 ga gebruiken. En daarna zie ik wel verder.
    Nico

Senior Member

Standaard

en hoe zit dat met de filter elco's, die hebben normaal gesproken wel effect op de sound/feel.

Ik heb de ballen verstand van zo'n schakel voeding en ik heb net even een schema bekeken, de 'filter'cap is in dat voorbeeld maar een paar uF.

Gebruiken Koch, Mesa etc. ook schakelende voedingen in hun pedal-preamps?
    pokkel'n

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan Bekijk bericht
    en hoe zit dat met de filter elco's, die hebben normaal gesproken wel effect op de sound/feel.

Ik heb de ballen verstand van zo'n schakel voeding en ik heb net even een schema bekeken, de 'filter'cap is in dat voorbeeld maar een paar uF.

Gebruiken Koch, Mesa etc. ook schakelende voedingen in hun pedal-preamps?
    Koch (PedalTone) MesaBoogie (V-Twin): "reguliere" trafo's en voeding met diodes/elko's/weerstanden.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Negative K3 fan Bekijk bericht

Een maatje had een eerdere versie al eens getest. Zonder die 2e mosfet bleef het iel. Met die 2e schakeling erachter, begon het weer een mooi buizengeluid te worden. De kleine 2.2uF moet je niet te groot maken, dan gaat je schakeling niet meer werken.
    't is een ander concept en aanpak. Eerst maar eens kijken hoe het klinkt in een stereo pre-amp.
    Nico

Senior Member

Standaard

Door de hogere schakelfrequentie heb je minder afvlakking nodig.
    De ellende van de slechte kwaliteit duurt nog voort
    als de vreugde van de lage prijs allang vergeten is.

Senior Member

Standaard

Meeste werk in dit soort dingen is de verbindingen in het schakel gedeeltje zo kort mogelijk te maken om geen verliezen te krijgen. Component keuzes.... Mosfet met hele lage RDSon, elco's met zeer lage ESR, Ultrafast diode... Maar wel een leuk projectje..en leerzaam. Deze week de voedingsprint maken met klein 10VA trafo'tje. Moet genoeg zijn voor 2 buisjes.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten