Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 16 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 151

Discussie: Tele

Standaard

Ik heb een tijdje terug ook zitten denken over een opstelling om een radius te kunnen frezen. Dat is me toen van verschillende kanten afgeraden omdat het maken van de opstelling veel meer werk is dan het traditioneel radiussen van (wel meer dan) een toets.

Ik denk terecht en ik heb de opstelling nog steeds niet gemaakt. Na frezen moet ik altijd nog schuren om het echt mooit te krijgen, er blijven altijd freessporen; en dan moet je toch weer met een radiusblok gaan schuren omdat je anders alsnog een heuvellandschap krijgt.

Ik heb wel eens op youtube een opstelling met een platliggende lange bandschuurtafel gezien. De hals hing dan aan 2 schommelarmen zodat de toets net op de juiste manier langs de draaiende band van schuurpapier zwaait. Dat leek me wel een efficiente en exacte manier; alleen heb je daar weer een wat grotere machine voor nodig.

Ik denk dat ik uiteindelijk wat meer tijd ga stoppen in het maken van een paar goede lange radiusblokken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Tja bijschuren moet je sowieso. Maar ik ben echt lang bezig geweest. Ik ben ook benieuwd naar hoe het werkt. Ik moet ook wel zeggen dat ik niet echt geweldig schuurpapier had.
    Ik neem aan dat het net zo werkt als mijn opstellinkje voor neckjoints en die werk ik altijd iets bij met mn schraapstaal en dan is het goed. Als je eenmaal zo'n opstelling hebt is het wel sneller werken denk ik. We'll see.

Zo'n opstelling met zwengelarmen lijkt me ook wel wat. Maar voorlopig is er geen bandschuurding dus dat wordt m niet.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Thanx Cocobolo, ik heb ook veel tijd op het moment.

Barno, dat zou mooi zijn. Jij gaat er dus vanuit dat de twang mede gemaakt wordt door de geschroefde hals. Ik ben benieuwd.

Ik wil nog een opstelling maken om met de frees de radius te kunnen fresen in het fretboard. Wellicht doe ik dat morgen en dan maakt ik nog een fretboardje. Ik kan m dan meteen wat lager maken. Op zich is een iets kleinere hoek mooier. Hij zal wel hoger blijven dan de standaard.
    Op zich is de hogere spanning door de hoek ook niet verkeerd. Dat compenseerd ook een beetje de kortere mensuur.
    i was wrong: ik bedoelde eigenlijk wat jij hier schrijft, de mensuur is natuurlijk de belangrijkste twangfactor.

heb ook es zo'n filmpje gezien over zelfgemaakte radiusfreesopstelling: resultaat was wel heel goed. Alleen idd, leek me heel veel werk. Wel handig dat je gelijk de toets wat kan verdunnen.

Standaard

Ik heb in mijn radiusblok van dat P80 schuurpapier zitten dat op bandschuurmachines wordt gebruikt; ik geloof dat dat aluminiumoxide is. Doet er ook niet toe, het vreet lekker weg zonder dat het ongecontroleerd wordt. Als ik dan de juiste ronding heb bereikt, leg ik fijner schuurpapier tussen het blok en de toets.

En ik hou de rechtheid steeds in de gaten. De laatste tijd met zo'n meter aluminium die je in de bouwmarkt kunt krijgen; goedkoop en recht. Over mijn laatste toets ben ik tussendoor ook nog heengegaan met de met schuurpapier beplakte lange waterpas, alles in een poging om tot een zo recht en correct mogelijk geradiuste toets te komen.
    En nog moest ik na het fretten aan het vlakken slaan
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Mijn grote plan voor het maken van de radiussetup kwam vandaag niet helemaal uit de verf. Hard nadenken wou op de een of andere manier niet. Na een tijd naar m'n tele te hebben gestaard was het tijd om wat te doen waarbij je niet echt diep hoeft na te denken. Een plank mahonie zagen en lekker simpel hout door de vandikte drukken. Dat werkt altijd.

Uiteindelijk kwam ik een beetje op dreef en met dit als resultaat:

Normaal gesproken zou ik 1 kant recht houden als geleider voor de trusschannel. Aangezien ik tussen een paar gaatjes moest door manouvreren kon dat nu niet.

Ook heb ik nog een pickupcavity gefreesd en ben daarna lekker bij de houtkachel gaan zitten met een bak koffie en een saffie.

Duo penotti

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door niekb Bekijk bericht
    Ook heb ik nog een pickupcavity gefreesd en ben daarna lekker bij de houtkachel gaan zitten met een bak koffie en een saffie.
    toch niet perongelijk het verkeerde hout in de kachel gegooid he?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ferraririk Bekijk bericht
    mezelf, een homo, iemand die niet helemaal 100% is, wat de hele school weet

Senior Member

Standaard

snap het niet goed, maak je nu een andere hals voor de tele? of wordt het een experimentele dubbelneck?

Senior Member

Standaard

Nee geen toonhout in de kachel

Dit wordt een halsje voor een volgend project. Dus geen vage dubbelneck en de maple neck blijft voor deze tele.

Ik ben helemaal in de tele op het moment. Lang leve Kisekae

Senior Member

Standaard

great,
    jealous mode on* fok, moet wel handig zijn, zo je eigen vandikte hebben: even geen zin in prutswerk, dan gewoon wat hout erdoorjagen, malletje derop en hoppa * jealous mode off

Senior Member

Standaard

Was het maar mijn vandikte. Ik heb niet die kleine gebruikt. Daar moet ik nog mee aan de slag.

Ik wou dat de machines die ik mag gebruiken van mij waren.. Binnenkort gaan we verhuizen en het is even afwachten hoe het dan gaat met het machinepark.

Maar makkelijk is het wel hoor en het werkt erg rustgevend op de een of andere manier.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten