Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
"I heard the use of stratocasters is closely followed by having to tell your folks you're gay..."
HilkoCustomBuilt
Facebook Pagina
pfff ik ben dit topic op pagina 4 moeten gaan zoeken, dus het heeft een tijdje stil gelegen.
ter herinnering, dit moet een soort Gretsch achtige Guttlin worden. Maar er zijn enkele dingen foutgelopen die me demotiveerden waardoor er ondertussen twee later begonnen projecten wel al af zijn, maar dit niet dus.
Wat er fout liep:
- rammelende trussrod en niet strak genoeg op de hals gelijmd fretboard (lijmnaad te breed)
- stainen lukte niet en was ook niet meer afschuurbaar, dus ga 'm nu dekkend lakken
Dus: ebben fretboard gedemonteerd en een nieuw besteld. Ik ben zelfs niet zeker of ik de hals zelf nog zal gebruiken (enige lichte schade door het demonteren van het fretboard - iedereen die beweert dat gewone houtlijm niet goed genoeg is, believe me, gewone houtlijm is wèl goed genoeg ... dat merk je als je iets moet loskrijgen ...)
dus zo was ie op een bepaald moment:
en zo is ie nu :
er zit een grondlaag op, maar de grainfiller volstond niet dus nu maar geplamuurd. komt dan opnieuw een primer op en dan lakken, ja, oranje dus...
en dan nog de hals, pfff zie er tegenop want de eerste hals was eigenlijk best prima. Ach ja, kzie het maar als leergeld. Om mezelf te verplichten deze tot een goed einde te brengen, zal ik niet aan een nieuw project beginnen voor deze af is.
Heb nochtans veel zin om aan nieuwe dingen te beginnen ...
cheers,
barno
Doet me aan mijn Phoenix II-project denken; die staat inmiddels ook in de plamuur te wachten op het moment dat het wel een keer goed gaat. En hij is ook al door bijna 2 andere gitaren ingehaald.
Van rammelende truss rods weet ik inmiddels ook; niet dat ik daar zelf nou zo wakker van lig. Maar... toevallig heb ik op het moment een japans fenderhalsje in huis en zeer onlangs heb ik daar eens met m'n knokkels tegenaan geklopt en wat hoor ik tot mijn grote vreugde: een rammelende truss rod !!!
We zijn in goed gezelschap![]()
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
even over dat rammel verhaal.
wat zou er gebeuren als je de trussrod inbed in foam, of waar ik het eerste aan dacht fotolijm.
fotolijm is een substantie die zelfs niet in papier dringt maar heb geen idee hoe het als dikke laag zou opdrogen.
misschien zou je hem om in een hoesje van jutte of geprepareerd schilderslinnen kunnen doen en dan zo in de hals monteren.
tegen rammelen doe ik nu gewoon wat silicone op drie plaatsen ipv alleen aan de uiteinden. blijft flexibel en geen gerammel meer.
Er wordt gewaarschuwd bij het gebruik van siliconen op onbehandeld hout:
Vergeet het maar dat je dat eruit krijgt, en er plakt niets meer op, dus ook geen afwerkingslaag.
Ik heb hier een bouw boek van benedetto liggen: die gebruikt gewoon een plastieken slang/tube die hij in een aquariumwinkel koopt
In het slangetje past perfect de draadstang, en draadstang + slang passen mooi in de groef: ook geen problemen meer met een vastgelijmde trussrod omdat er teveel lijm aan de toets zat bij het lijmen.
Lijkt mij meer een hobby-bobby oplossing, maar als benedetto het gebruikt zal er wel over nagedacht zijn.
s
ik heb toch al een vijftal halsjes voorzien van enkele siliconendotjes in trchannel en gaat prima. bij eentje vergeten en daar had ik dus rattle. nu gebruik ik wel altijd dobble action tr en daar kan het rammelen ook te maken hebben doordat de twee rods tegen mekaar komen.
Het kan ook wel maar pas op dat je niets knoeit. Die ciliconen kunnen ook problemen geven met je lak en daar wordt je echt niet vrolijk van.
Hier ligt ook nog een project dat ik al eerder begonnen ben. Soms lopen bepaalde projecten ook gewoon niet lekker. Soort van writersblock zeg maar. Ik kan soms ook erg opzien tegen bepaalde werkzaamheden en daardoor komt het werk dan weer stil te liggen.
Een nieuwe hals maken is geen ramp. Ik heb vandaag ook een hals bij het brandhout gegooid. De truss gebruik ik opnieuw. Zeker met halzen mag je best kritisch zijn.
Succes ermee!
Favorieten/bladwijzers