Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 78
  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Nog even een vraagje..!!

    De ruimte die tussen het steenwol zit op deze afbeelding heeft dat een functie of kan ik het beter helemaal volstoppen met steenwol.

    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TIMBER Bekijk bericht
    Een “box in a box” constructie waar de wanden van de binnenste box alleen aan de binnenzijde zijn afgewerkt met gipsplaat
    Dat is bij ons ook het geval. Onze doos bestaat uit Gips, en dan 15cm isolatie.

    Wij hebben vervolgens spauw, dan nog eens 10cm isolatie en dan de buitenmuur. Die laatste laag isolatie zie ik steeds vaker dat die niet gedaan wordt, toen wij begonnen dat ik dat dat heel gebruikelijk was.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TIMBER Bekijk bericht
    en al vast bedankt voor het geduld wat jullie opbrengen voor deze koppige forumbezoeker..
    Ik weet precies wat je doormaakt, nog geen paar maanden geleden werd ik helemaal gek hier, achteraf ben ik toch blij dat ik hier naartoe ben gegaan

    EDIT:
    De ruimte die tussen het steenwol zit op deze afbeelding heeft dat een functie of kan ik het beter helemaal volstoppen met steenwol.
    Dat is volgens mij de luchtspauw, maar dat moet Roman (alweer) ff bevestigen...ik kan nog maar weinig met zekerheid zeggen...
    Laatst gewijzigd door Highway49; 12 februari 2009 om 09:19

  3. #63
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Zelf zou ik liever helemaal geen steenwol tegen de buitenste massa aanplakken gezien het vocht wat van buiten komt moet ventileren. Het vocht wat van binnenuit komt vang je op door de dampremmende laag. In dat geval zou hij zo worden waar ik even de bemating heb weggelaten omdat ik begrijp hoe meer M en V hoe beter het is maar dat is ook weer afhankelijk van de grote van de ruimte.

    Laatst gewijzigd door TIMBER; 12 februari 2009 om 10:30
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Dat ziet er wat mij betreft al een stuk beter uit!

  5. #65

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Highway49 Bekijk bericht
    Volgens mij geldt de M-V-M formule niet voor enkel de doos, maar voor de gehele constructie. Dus incl. alles buiten de doos. Meestal is 'de bestaande' ruimte enkel M, en de spauw en doos zorgen voor de V-M...samen een hele mooi M-V-M
    Je slaat de spijker op de kopt!

    De GEHELE constructie is waar ik over praat. Alles functioneert met elkaar.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  6. #66
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Tja nu ik er over nadenk dan heb ik gewoon ooit een verkeerde (in elk geval niet optimale) beschrijving van internet geplukt en de constructie zo uitgevoerd. Omdat de uitvoering het beoogde resultaat had heb ik dit dus ook altijd voor ogen gehouden. Denk dat het me in latere “Photo Diary’s” van zelfbouw projecten nooit is opgevallen dat er aan de spouwkant van de binnenwand geen gipsplaten worden gemonteerd. Zag een houten raamwerk en nam abusievelijk aan dat er aan beide zijden gipsplaten kwamen. Al met al zat ik dus vast geroest in een verkeerd denkbeeld die naar nu blijkt niet het optimale resultaat oplevert. Het verklaart in elk geval veel van de misverstanden binnen deze discussie.

    Thanks voor het wakker schudden..
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  7. #67

    Standaard

    Bovenstaand plan is perfect! Je kunt de "D" ook nog "zwaarder" maken door er nog een laag gips, of MDF oid, aan te hangen.

    Wol kun je op meerdere manieren vast zetten. In een METALSTUD constructie is dat heel eenvoudig omdat de wol direct tussen de staanders kan worden geplaatst. Met een houtenframe zul je inderdaad kippengaas kunnen gebruiken of draden spannen. Er zijn meerdere oplossingen. MS is de meest handige

    Tuurlijk kun je de spouw ook helemaal vullen met wol, is alleen duurder. Dus de STC tekening met massa-wol-lucht-wol-massa had ook prima zonder de "lucht" gekund. Het is gewoon wat duurder. De oplossing die jij tekenind (wol aan 1 kant) is ook prima maar het wol heeft nog een functie; trillingen onderdrukken (demping) van de massa. Dus aan beide zeiden wol is wel aanbevolen. Scheelt hooguit een paar dB maar is het wel waard(!)

    De meeste aannemers en bouwbedrijfen, ik herhaal me zelf nu, houden geen rekening of hebben geen kennis van geluidsisolatie. Daarom gaat het ook vaak fout met de GEHELE constructie. (MVM dus). En dat geeft ook niets, als men maar openstaat voor het idee dat het ook anders kan dan men denkt.

    En jij bent op de goede weg. Oh, en ik ben ook niet heilig natuurlijk. haha.
    Gearslutz is een goede bron, hoewel je moet oppassen. Ik zie daar ook regelmatig constructie threads waar men de fout in gaat.
    Een andere goede resource is recording.org. Rod Gervais en Ethan Winer (bijvoorbeeld) hangen daar ook rond. REUZEN in de wereld van studio-bouw
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2002
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    883

    Standaard

    Tja hoe meer ik op Gearslutz rondneus hoe dommer ik me voel haha. Maar goed ik denk dat ik de wand afwerk met 3 lagen gips. Maar wat raad jij aan als spouwbreedte om de steenwol in te hangen.. en hoeveel steenwol hang ik daarin. De afmetingen van de V zeg maar.


    EDIT:
    En nog even over de massa.. ik was van plan om de massa van de buitenwand te vergroten door tweelaags gipsblokken te plaatsen. Of is het beter om de massa aan de binnenzijde te vergroten gezien die nu kleiner is dan de buitenste..??


    -
    Laatst gewijzigd door TIMBER; 12 februari 2009 om 13:13
    Gitaren zijn geen hobby maar een way of life

  9. #69
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 mei 2008
    Locatie
    Westervoort (Arnhem)
    Berichten
    4.945

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TIMBER Bekijk bericht
    Tja hoe meer ik op Gearslutz rondneus hoe dommer ik me voel haha. Maar goed ik denk dat ik de wand afwerk met 3 lagen gips. Maar wat raad jij aan als spouwbreedte om de steenwol in te hangen.. en hoeveel steenwol hang ik daarin. De afmetingen van de V zeg maar.

    -
    Mja ik hoor het al. Heb me nooit verdiept in het bouwen van een studio, maar ik denk dat ik dat maar beter wel kan doen. Wellicht dat wij over een paar jaar ook zelf iets kunnen gaan bouwen, en dan kan ik maar beter op de hoogte zijn. Is in ieder geval beter dan dat ik dan alles moet gaan uitzoeken.

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 augustus 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    503

    Standaard

    Zeg Timber, is er al iets bekend over wanneer er gebouwd gaat worden op die lokatie? Want ga je dat zelf doen of wordt dat gedaan voor je?

    Dan heb je namelijk nog alle tijd om een plan te bedenken toch? Al ben je trouwens al een heel eind rond nu...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top