Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 55 EersteEerste ... 5131415161725 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 544
    Senior Member

Standaard

Allen: dank voor de input!

Ik geloof dat ik niet de enige ben die liever niet voor goud gaat. Goed, dan zal ik me wat dat betreft niet alsnog laten omlullen... De stemmechanieken heb ik intussen besteld, ik hoop alleen maar dat er straks niet alsnog iemand komt met een geweldig alternatief qua vorm van de knopjes.
    (Nouja, in het ergste geval moet ik nog weer een gitaar bouwen om het extra setje tuners op kwijt te kunnen )

Over de kop lijken de meningen wat verdeeld. Ik heb ook het idee dat het vormpje op de foto niet helemaal is zoals ik wil. Beetje vertekend omdat ik de camera scheef heb gehouden.

Het wordt inderdaad bepaald niet een "klassieke" archtop. Als ik mij een prototype archtop voorstel, dan is dat zeer zeker een elegant apparaat, maar ik vind zo'n ding ergens ook een beetje... wat voor woord zoek ik... Duf? Stoffig? Oubollig? Maar misschien ben ik met die kop wel wat te ver doorgeslagen, en kom ik er nog op terug. Had ik toch dat blauwe-gitarenboek moeten bestellen...
    Verwacht alleen niet heel veel concessies; ik ben wel van plan om het basisidee te handhaven. Asymmetrisch, met een punt. Niet omdat ik zo'n cutaway wilde trouwens, het is andersom gegaan: De kop was er het eerst, en naar aanleiding daarvan is de vorm van de klankgaten ontstaan, en de keus voor de cutaway. Ben trouwens niet zo heel erg bang dat de kop alle aandacht gaat opeisen, want ook de body krijgt zo de nodige niet-standaard eyecatchers. Sterker nog: nu de cutaway en de klankgaten al vrij onherroepelijk zijn, zou een standaard kop weer vreemd worden, vrees ik.
    Barno - Ik vind het een goed idee om de punten niet helemaal scherp te maken (misschien is dat ook al uit praktisch oogpunt niet verstandig). En met een beetje geluk is dat al genoeg om de associatie met de scherpe-punten-metal-scheurgitaartjes te vermijden

En Cocobolo (of anderen): PM maar als je interesse hebt in betere kwaliteit foto's. Ik heb op mijn desktop steeds de volle versie van 2000x3000 pixels, dat leent zich er wat beter voor. Ben bijvoorbeeld ook erg tevreden met de plaatjes van mijn handschaafjes en al die krullen een tijdje terug.
    Laatst gewijzigd door Woml; 10 februari 2009 om 23:01
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht

... De stemmechanieken heb ik intussen besteld, ik hoop alleen maar dat er straks niet alsnog iemand komt met een geweldig alternatief qua vorm van de knopjes.
    (Nouja, in het ergste geval moet ik nog weer een gitaar bouwen om het extra setje tuners op kwijt te kunnen )
    Je kunt ook nog diverse gekke replacement knobs krijgen voor stemmechanieken (wil je niet aan het twijfelen brengen hoor ) :

http://www.goldbugproducts.com/tuners.htm
    Is er hier ooit iemand geweest die zelf zijn stemmechaniek-knopjes heeft gemaakt? Zou toch eigenlijk prachtig zijn als je zelf (bijvoorbeeld striped-maple) knopjes zou kunnen maken en daarin die asymetrische vorm van de kop ook terug kunt laten komen?

Senior Member

Standaard

zijn dat de prijzen van enkel de knopjes....

Ik heb wel eens knopjes gemaakt in been voor een kopie van een romantisch gitaartje.
    Mss eens een topicje over openen... te zijnertijd, als ik de fotootjes nog vind.

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cocobolo Bekijk bericht
    Je kunt ook nog diverse gekke replacement knobs krijgen voor stemmechanieken (wil je niet aan het twijfelen brengen hoor ) :

http://www.goldbugproducts.com/tuners.htm
    Is er hier ooit iemand geweest die zelf zijn stemmechaniek-knopjes heeft gemaakt? Zou toch eigenlijk prachtig zijn als je zelf (bijvoorbeeld striped-maple) knopjes zou kunnen maken en daarin die asymetrische vorm van de kop ook terug kunt laten komen?
    Ik wilde het nog niet verklappen, maarreeh... Ik heb dus een setje tuners besteld, en daarnaast nog een setje palissander knopjes. En om het feest compleet te maken: bij nader inzien zou het best eens kunnen dat ik de verkeerde heb uitgekozen, omdat het andere model toch beter was. Maar ik krijg ze nu toch, en ik zit me al af te vragen of ik ze niet zelf naar eigen inzicht kan aanpassen. Een stukje hout kan ik zelf ook wel zagen, maar het gaat om de busjes die er binnenin zitten, zodat je de knop bij het stemmen niet stuk draait. Die zou je met een beetje geluk kunnen hergebruiken, lijkt me. Beetje kostbare aangelegenheid op deze manier, maar dan moet ik ook maar niet blind op bestelknoppen rammen zonder goed te lezen wat ik nou eigenlijk bestel

Senior Member

Standaard

Na dit intermezzo weer over tot de orde van de dag. Voorlopig zijn we nog even niet toe aan knoppen en koppen, eerst moet de zijkant maar eens af. Met een schaafje op de juiste breedte brengen (zo'n 7,5 cm. overal) en dan weer zorgen dat het een mooi recht vlak wordt, net als de andere kant.

Vervolgens kunnen ook aan deze kant de plakrandjes er in. Niet overal tegelijk, want er was een stapel klemmen in gebruik, maar in twee etappes. En terwijl de eerste helft aan het drogen is, gaan we even verder met de hals.
    Aan weerszijden mag daar een strookje af, en die strookjes kunnen we dan weer mooi gebruiken om aan de kop een paar oren te plakken. Het kopontwerp heb ik afgelopen week nog eens kritisch bekeken, en hij was toch echt wat te heftig. Te puntig. Dat kan best wat rustiger, zonder het algemene idee te verliezen. Maar hij wordt toch nog wel zo breed dat de kop niet zomaar uit die plank kan. Ik heb mijn laatste tekening nu even niet digitaal beschikbaar, maar het duurt vast niet lang meer voor hij in het echt op de foto kan.
    NIW, de hals met kop zit dus weer in de klemmen:

Tegen de tijd dat dit aan elkaar zat, zat de eerste helft van de plakrandjes ook vast, en kon de rest er in worden gelijmd. En zo hebben we weer een mijlpaal bereikt! Nog even een leuk doorkijkje:

Toen was er nog wat tijd over, en hebben we nog wat gebladerd in stukjes palissander om als fineer op de kop te plakken. Deze beviel me erg goed, hij heeft een wat uitwaaierende tekening, die volgens mij mooi in de vorm van de kop gaat passen. Afgelopen week heb ik trouwens ook thuis nog een beetje aan huisvlijt kunnen doen, zodat ik nu al een eerste impressie heb van de kop met inleg!

Volgende week kan de les helaas niet doorgaan... Maar ik heb me voorgenomen om die maandag dan voor mezelf maar leuke dingen te gaan doen! Met een beetje geluk zit daar ook wel iets post-waardigs tussen...

Senior Member

Standaard

zat er weer op te wachten: maandag avond
    mooi zo die doorkijk! (leuk voor op je bureaubladachtergrond)
    ben benieuwd wat je van die kop gaat maken!
    fantastisch project!

jammer dat je volgende week niet door kunt maar ach, kun je mooi even verdiepen in de hardware!

keep up the good work!

georgy
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dark_Tranquillity
    Affijn ik ben best sociaal hoor, ik vraag mensen niet eens hun eigen bier mee te nemen naar mijn feestje.

Fender jaguar
    B.C. Rich signature special (Mick Thompson)
    Gibson Les Paul...

Senior Member

Standaard

Helaas niet zo veel vorderingen op archtop-gebied vandaag. Ik heb afgelopen week nog wat beter naar het kop-ontwerp gekeken, hier en daar wat bijgeschaafd, en nog eens netjes uitgetekend. Hij is nu wat rustiger, maar ik weet niet of het op de foto goed zichtbaar is. In ieder geval was de flits een beetje te heftig:

Verder heb ik me vandaag wel enorm uitgeleefd: grote boodschappenronde voor (alweer) een stapel speeltjes voor in het nieuwe werkhok. Ik heb het idee dat het redelijk compleet begint te raken. Er mist nog wel het een en ander, maar volgens mij kom ik een heel eind als ik nu op mezelf ergens aan zou beginnen.

En het is nogal off-topic, maar omdat ik het toch een beetje zielig vind om twee weken zo goed als geen plaatjes te posten, dan maar een paar klushokplaatjes!

De andere hoek:

Ik schrik nog wel elke keer als ik dat monster van een boor zie staan. Maar hij gaat vast heel nuttig zijn! En dan aan de andere kant:

Het priegelhoekje. In eerste plaats bedoeld voor die andere hobby (ook al zo leuk - edelsmeden) maar ook erg praktisch voor inleg- en soldeerklusjes.

Dit wordt nog wel eens wat...

Senior Member

Standaard

hey Woml,
    ik vind de headstock heel mooi nu!
    het enige dat ik waarschijnlijk anders zou doen: ik zou de twee bochtjes vanaf de nut dus wèl symetrisch laten lopen. Ik snap wel dat de asymetrie komt omdat je de lijn van de bovenkant ook onderaan wil hebben maar ik heb het gevoel dat de eerste indruk toch vooral is: hé dat klopt daar niet helemaal.
    juz my 2 cents

heb 'm nu net nog es goed bekeken, ach mss is wat ik hier boven zeg wel gezever en kan het wel ..

Senior Member

Standaard

Heel mooi!!! Dat gaat echt een gave gitaar worden. Ik zou de kop symetrisch houden op de bovenkant na, dus de tuners wel op een lijn naast elkaar. maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Zoals je laatste ontwerp is ie ook al goed in balans. Nogmaals complimenten, echt een heel mooi verfijnd project.

Senior Member

Standaard

wow, dat logo is geweldig: eenvoud siert.

Een archtop zit ook al in m'n kop, weet zelfs al welk model, maar eerst die klassieke gitaren eens afmaken.

Zeer mooi allemaal, en inspirerend.

Nog van da...

s
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten