Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 23 van 104 EersteEerste ... 1321222324253373 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 221 t/m 230 van 1037
    Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Ik bedoel, in een repetitieruimte stel je toch ook altijd eerst even de volumes en 'plaatsing van bandleden' op elkaar af?
    Zonder hier alle bands over één kam te willen scheren:
    Veel bands doen dit inderdaad, maar het maakt voor hen in veel gevallen geen ruk uit of de volumeknop in het repetitiehok op "standje oorlog" staat.
    En als ze dan eenmaal op het podium staan zijn ze zó aan dit geluid gewend, dat dan al gauw de opmerking komt: "Ik wil graag alles op mijn monitor, en HARD!". En daarbij draaien ze dan rustig óók de volumeknop van hun versterker op maximaal.
    Natuurlijk zijn er ook de nodige bands die dit wél snappen, en ook al op een beschaafd volume repeteren (al is het maar om hun eigen gehoor te ontzien), en dit ook bij een optreden handhaven. Maar zoals ik al eerder schreef: Die zijn helaas in de minderheid.

Over te weinig microfoons en kapotte apparatuur: Dit kun je als geluidsverhuurder simpelweg niet maken!
    Ik mix niet vaak (jammer genoeg, want ik zou best vaker onderweg willen zijn). Maar ik heb wél een tas bij me met hoofdtelefoon, microfoons die in veel gevallen handig zijn, verloopjes, wat kabels, tape en noem maar op...
    Gewoon omdat ik er zelf een hekel aan heb om te moeten zeggen dat het één of het ander niet werkt, niet lukt, kapot is of wat dan ook...
    En over die betaling: tot nu toe is mijn gage altijd onder die van een gemiddeld bandlid gebleven...
    Terwijl ik meestal al ver vóór de soundcheck aanwezig ben, wel nog help om de collega's van de geluidsverhuurder te helpen met afbouwen, en als de band pauzeert vaak nog probeer her en der wat puntjes op de spreekwoordelijke "i" te zetten.
    Natuurlijk zou ik wel meer willen verdienen, maar dat is in het circuit waarin ik me op dit moment begeef niet mogelijk.

Groet, Rob.
    All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
    If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Highway49 Bekijk bericht
    Als ik even (dom) vragen mag...leren op dit gebied kun je alleen maar door te doen, dat lijkt me duidelijk, en een punt waar iedereen het wel over eens is denk ik. Dan spreek ik ook alleen over de technische kant. De knoppen etc. Uiteraard moet je er ook gevoel en gehoor voor hebben. Dat laatste geld vooral (misschien zelfs alleen maar) voor de geluidsman van de zaal, de monitorman hoeft in principe alleen te doen wat 'm gevraagd wordt, tot op zekere hoogte.

Zoals ik zei: Leren door te doen.

Als ik die verhalen lees, begint het toch steeds meer te kriebelen om me in dit werk te verdiepen. Is de enige manier om mee te kijken met een geluidsman die bezig is? Ik heb namelijk weinig/geen vrienden die dit werk doen.

Hoe zou ik ermee kunnen 'oefenen'? Kleinere mengpaneeltjes en de principes etc ken ik wel. Maar als ik bijvoorbeeld monitoren in 4 of 5 verschillende groepen moet gaan verdelen sta ik al moeilijk te kijken denk ik.
    Dat in groepen verdelen en dergelijke is een kwestie van een paar keer doen. Dat snap je vrij snel en is naar mijn idee niet het moeilijkste aan geluid doen. Nog steeds gemakkelijk verkeerd te doen , maar op zich is dat een kwestie van ff opletten welk snoertje waar gaat en dat ook ff bijhouden.

Je kan met dat voorwerk ook wel de rest van de avond verneuken. Als je niet goed meteen bijhoudt welke monitorgroep voor wie is (liefst al via de technische rider wat op die groep moet) en wat op welk kanaal staat... dan ben je de rest van de avond de lul. En als je dat vaker hebt, ben je waarschijnlijk gewoon een lul

Er zijn ook wel boeken over... maar ik heb idd meer gehad aan 't afkijken bij mensen en dat ze dan soms vertelden wat ze deden en waarom. Het opsporen van irritante frequenties e.d...
    De boeken geven wel vaak al een beetje een goede manier van werken aan... een logische volgorde en dergelijke. Maar 't is net als je taak als muzikant toch iets dat je moet leren door ook te horen wat je actie voor effect heeft.

Wat dat betreft veel geleerd van heel veel op m'n bek gaan bij een eigen band toen we net een eigen PA hadden gekocht. Kolere, wat hebben we toen vaak een boel echt dom, lelijk en fout gedaan. Maar 't ging wel hard .

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    Wat we misschien een beetje over het hoofd zien is dat veel geluidsmensen inderdaad amateurs zijn. Lui met een hobby. Maar dat zijn wij muzikanten ook, in de meeste gevallen. En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
    Dat verandert niks aan de ergernis, maar het scheelt wel als je bedenkt dat veel van die gasten nog veel moeten leren.
    Dit hoeft ook niet erg te zijn. Ik heb beide mogen aanschouwen (bij een bandje van vrienden): een hobby-geluidsman die voor een paar honder euro geen super geluid neerzette, maar wel gewoon alles hoorbaar en in balans. Anderszijds een redelijk professioneel bedrijf dat boven de 1000 euro vroeg terwijl ik de hele avond geen gitaar of 2e zang gehoord heb.

Het kan dus WEL.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert k Bekijk bericht
    En terwijl er nooit iemand klaagt over de professionaliteit van een beginnend bandje, willen we wel dat al die geluidsjongens in al die zaaltjes helemaal het vak kennen.
    Wil ik toch even stevig ontkennen.... hoe vaak je wel niet van kroeg eigenaren verhalen hoort over het gepruts van beginnende bands, wij merken vaak dat kroegeigenaren stug en kritisch zijn maar ik heb in de loop van de tijd wel geleerd dat dat komt doordat veel bands het voor anderen verzieken met hun wannabee ster allures / uren durende soundchecks / totaal geen rekening houden met wensen van kroeg enof publiek / afbouwen alsof het hun eigen oefenruimte is etc etc etc.....

Ken heel wat kroeg eigenaren die het 'donderdagavond komen bewijzen wat je kan eer je op vrijdag/zaterdag mag spelen' principe aanhouden en toch zie je steeds dezelfde bands terug komen in de weekenden.

Moderator

Standaard

Wat jammer is, is dat veel mensen elkaar niet begrijpen of niet willen begrijpen. Als een band zich nu eens een uurtje in de problematiek zouden verdiepen van de geluidsman, dan was er veel gewonnen en dat is rechtstreeks in het voordeel van de band.

De geluidsjongens zijn vaak ook muzikant en weten wel hoe het werkt op een podium. Je zou eens moeten horen wat er op een willekeurige microfoon aan overspraak, bijvoorbeeld de overheads van het drumstel.

De heel veel gebruikte SM57 en 58 heeft ook niet bepaald een mooie 'off axis response' zoals dat heet en wat inhoudt dat geluiden er in terecht komen van andere geluidsbronnen als waar die microfoon voor is bedoeld lelijk klinken.

Vervang je die 57's en 58's door bijvoorbeeld Beyer M201's en M88's dan is je geluid zomaar een heel stuk beter voor elkaar te krijgen, maar die zijn dan wel een stuk duurder en kwetsbaarder, want een M88 van tegen de 300 euro moet je niet laten stuiteren.

Ik moest het geluid doen van een engelse band in een grote zaal met een groot podium. Op dat podium was het volume zodanig dat je er met elkaar kon praten tijdens het spelen. En dan kun je met de zaaltafel dus doen wat je wilt. maximale controle gegarandeerd.

Als je dus de indruk hebt dat de geluidsman kundig is en serieus, volg dan zijn adviezen op en je zult in de zaal een stuk beter klinken. Heb je de indruk dat de geluidsman een oetlul is die niet weet waar hij het over heeft, dan heb je vette pech en komt het niet meer goed.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    De heel veel gebruikte SM57 en 58 heeft ook niet bepaald een mooie 'off axis response' zoals dat heet en wat inhoudt dat geluiden er in terecht komen van andere geluidsbronnen als waar die microfoon voor is bedoeld lelijk klinken.

Vervang je die 57's en 58's door bijvoorbeeld Beyer M201's en M88's dan is je geluid zomaar een heel stuk beter voor elkaar te krijgen, maar die zijn dan wel een stuk duurder en kwetsbaarder, want een M88 van tegen de 300 euro moet je niet laten stuiteren.
    Han, dat heeft geen fuck met dit topic te maken. We weten nu wel dat je beyer-geil bent, en ja ze klinken an sich ook mooier dan 57's en 58's. Maar als je met 57's en 58's geen goede sound neer kan zetten dan kan je dat met de Beyers ook niet.
    Het gaat niet om de keuken maar om de kok!

Senior Member

Standaard

Skanky, hier ben ik het niet mee eens...
    Ik heb 1x het geluk gehad om met dergelijke microfoons te werken, dit maakt het geluid veel beter handelbaar!

Het ligt natuurlijk ook aan de kok, maar het verschil tussen afval lidl vleesch en vleesch van een goede slager, maakt ook een HEEL groot verschil.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Han, dat heeft geen fuck met dit topic te maken. We weten nu wel dat je beyer-geil bent, en ja ze klinken an sich ook mooier dan 57's en 58's. Maar als je met 57's en 58's geen goede sound neer kan zetten dan kan je dat met de Beyers ook niet.
    Het gaat niet om de keuken maar om de kok!
    Je mist mijn punt, het gaat niet per sé over Beyers, met Sennheiser MD441's zou het ook veel beter gaan, maar ook met 57 en 58's kan het prima klinken. Mijn punt is dat sommige bands zo achterlijk veel lawaai maken op een relatief klein podium dat je in de problemen komt met de overspraak. En dan zou je beter een hyper als de M88 kunnen hebben of een super als de MD441. Maar ook de €50 Samson CO2 heeft een veel mooiere OAR als de 57 en is bovendien ook nog hardstikke rejective.

Maar als een band op het podium de nodige discipline toont is het allemaal geen probleem en kun je met een goedkoop setje instapmicrofoons nog prima werken.

Edit: en idd ben ik zeer onder de indruk van Beyer, maar ik ben daarin bepaald niet alleen. Onlangs is de M160 een stuk duurder geworden en daar klagen ze over in Amerika. Dat krijg je er van als iedereen gaat lopen raven over de M160, ze zitten bij Beyer niet te slapen.

Standaard

Tuurlijk klinkt het over het algemeen beter. Ik heb ook echt met alle soorten microfoons uit allerlei verschillende prijsklassen gewerkt. Ik werk meestal ook met 57's en 58's en ik krijg daar ook gewoon een hele vette sound mee.
    Maar het lijkt alsof Han aandelen Beyer Dynamik heeft en een hekel aan Shure. Hij loopt ze continu op te hemelen alsof meneer Beyer God zelf is.
    Dat de 57 en de 58 industry standards zijn is echt niet alleen door de marketing. Ze klinken voor hun prijs prima en ze zijn niet kapot te krijgen.
    Als het slechte microfoons zouden zijn dan zouden ze echt niet zoveel gebruikt worden.

Maar het belangrijkste van een PA is de instelling van de speakercontroller. Je kan nog zulke mooie microfoons hebben maar als je delaytijden en je crossovers niet kloppen klinkt het allemaal kut. Als de controller goed ingesteld staat heb je zelfs de FOH-EQ niet meer nodig.

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skanky Bekijk bericht
    Tuurlijk klinkt het over het algemeen beter. Ik heb ook echt met alle soorten microfoons uit allerlei verschillende prijsklassen gewerkt. Ik werk meestal ook met 57's en 58's en ik krijg daar ook gewoon een hele vette sound mee.
    Maar het lijkt alsof Han aandelen Beyer Dynamik heeft en een hekel aan Shure. Hij loopt ze continu op te hemelen alsof meneer Beyer God zelf is.
    Dat de 57 en de 58 industry standards zijn is echt niet alleen door de marketing. Ze klinken voor hun prijs prima en ze zijn niet kapot te krijgen.
    Als het slechte microfoons zouden zijn dan zouden ze echt niet zoveel gebruikt worden.

Maar het belangrijkste van een PA is de instelling van de speakercontroller. Je kan nog zulke mooie microfoons hebben maar als je delaytijden en je crossovers niet kloppen klinkt het allemaal kut. Als de controller goed ingesteld staat heb je zelfs de FOH-EQ niet meer nodig.

Je zou een Amerikaan kunnen zijn, die zijn ook allemaal zo gek van Shure en ik moet toegeven dat de SM7 een mooie microfoon is. De 57 en 58 zijn standaard omdat ze idiotproof zijn en goedkoop. Die amerikanen zijn ook al zo gek van de SM81. Geef mij dan maar een C451 of een KM84, een stuk duurder maar ook veel mooier, ook live. Maar heb jij wel eens met Sanken gewerkt? CU41 of CU31/32? Dat is pas mooi.

En idd heb ik drie Shure microfoons die ik nooit gebruik.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten