Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 13 van 55 EersteEerste ... 3111213141523 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 121 t/m 130 van 544
    Senior Member

Standaard

nee het moet niet stoffig zijn, dat is logisch. maar als het stofvrij is zullen duizend miniscule groefjes er juist voor zorgen dat de lijm beter kan hechten.

Senior Member

Standaard

Next!

Zoals al aangekondigd: De zaag er in. Zodat ze netjes in elkaar kunnen schuiven als ze op het bovenblad komen te zitten.

En dan kan de boel vast. Eerst de ene...

En als die een klein uurtje heeft gedroogd, de andere...

In de tussentijd nog een paar van die kleine klusjes tussendoor. In het puntje van de cutaway moet nog een blokje komen te zitten, zodat de boel daar fatsoenlijk aan elkaar geplakt kan worden. Net als nek- en staartblok, netjes alle kantjes in de juiste vorm (beetje hol, beetje bol, beetje recht) en dan aan het kleine bochtje van de zijkant, dat nog steeds ergens rondslingert:

En ook de hals er maar weer eens bij gepakt. Netjes uittekenen hoe hij er uit moet komen te zien. Waar loopt de hartlijn, waar zit de topkam, waar zit de twaalfde fret, waar komt de zwaluwstaart, van die dingen.

Mensuur wordt dus (nog even recapitulerend) niet de 730 mm. baritonmaat waar ik in eerste instantie over dacht. Bij nader inzien wordt het toch een "gewone" mensuur. Ik had uitgekiend dat 650 mm. precies goed uitkwam, met de nek aan de body op de 14de in plaats van de 16de fret, en dan kunnen we net zo goed helemaal "gewoon" doen, en zeggen dat het een Amerikaans instrument is, dat dus een mensuur in een mooi aantal inches hoort te hebben, waarmee we uitkomen op 25.5", ofwel 647,7 mm. Voor de plaatsing van de brug scheelt dat nog een dikke millimeter, en je krijgt de compensatie er ook nog weer bij, dus daar gaan we niet moeilijk over doen.

Hopelijk volgende week weer verder...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Ik denk echt dat dit een heel erg mooi instument kan worden op de manier waarop je nu aan het bouwen bent. Complimenten! Ook te gek dat je het proces zo mooi bijhoudt en steeds post.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gengar Bekijk bericht
    Ik denk echt dat dit een heel erg mooi instument kan worden op de manier waarop je nu aan het bouwen bent. Complimenten! Ook te gek dat je het proces zo mooi bijhoudt en steeds post.
    Voor een groot deel eigenbelang natuurlijk
    Als de boel helemaal af is, lijkt het me ook wel leuk om met een beetje knippen en plakken een boekwerk te kunnen maken over de ontstaansgeschiedenis. For future reference. En hier en daar een opmerking van een forumgenoot bevordert dan vast het leesplezier

Senior Member

Standaard

De balkjes zitten netjes vast, ze zijn alleen nog aan de hoge kant. Dus even netjes aftekenen wat er nog af mag:

Om te beginnen overal afschaven tot het een millimeter of 16 is. Dan even voelen hoe veel hij al meegeeft als je er op duwt, en flink kloppen, om te horen of het al ergens naar klinkt.
    Niet dus. Of in ieder geval nog niet goed genoeg. Nou, dan gaan we nog wat verder, naar 15 mm., en nog een beetje, richting 14. En dan nog zorgen dat het een beetje een mooie lijn wordt, en aan de uiteinden nog wat fatsoeneren.
    En tenslotte nog een klein stukje hout er overheen, om zeker(der) te weten dat de ene balk de andere niet los duwt:

Terwijl we afwachten hoe de lijm droogt, pakken we weer een ander los eindje op: de zijkanten. Het kleine bochtje zat nog niet aan de rest vast.
    Eigenlijk was ik verbaasd hoe vlot dat er nu ineens aan vast kwam te zitten. Het lijkt niet zo nauw te luisteren als de andere verbindingen, voornamelijk omdat we deze aansluitingen later nog netjes gaan afwerken.

De zijkant is nu dan dus eindelijk compleet! Hij zit nog wat scheef in de mal, maar tegen de tijd dat de boven- en/of onderkant er tegenaan komt, wordt hij met gepast geweld in de juiste vorm gedwongen.
    Dan nog zo'n los eindje: die hals. Nog een stuk hout er bij, vier blokjes er op stapelen, en je hebt iets waar straks een hiel uit gehaald kan worden...

En ter afsluiting nog even een sfeerplaatje van het kruis...

Weet iemand of XS4ALL nog steeds die prijsvraag heeft lopen voor mooie foto's met een X er in?

Standaard

Ik geniet er elke maandagavond weer van Woml! Steeds als ik denk dat het wel tot morgen wachten zal zijn op interessante posts, komt er hier weer een smakelijke update.
    Heb je al een idee wanneer hij af is? Ik krijg zo'n gevoel dat het spoedig snel kan gaan.

Maar de hele handel moet natuurlijk ook nog opgesierd worden met bindings en inleg e.d., de hals nog gevormd.
    Succes wederom!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Een aantal weken terug (net even opgezocht: ergens in november) was de inschatting dat ik zo ongeveer op een kwart à een derde zat. Dus nu toch wel ruim over een derde heen, mag ik hopen.
    Dus, even rekenen... ik gok zo ergens in de zomer.
    Misschien dat het tegen het einde wat lastig wordt om genoeg verschillende dingen te doen te hebben, dus dat er dan op minder fronten tegelijk kan worden gewerkt. En dat het dus nog wat later wordt.
    Voorlopig ben ik in ieder geval nog wel even bezig! Het mooie afwerken zal ook nog wel de nodige weken in beslag gaan nemen, maar het ziet er wel naar uit dat er de komende tijd vrij afwisselende plaatjes gaan komen!
    Laatst gewijzigd door Woml; 3 februari 2009 om 00:29

Senior Member

Standaard

Respect! Dat is toch wel mooi werk hoor. Als ik al die braces enzo zie dan begint het hier weer te kriebelen om een akoestische te bouwen. Zo'n archtop is wel helemaal je van het.

Keep it up!

Music

zo dat begint echt mooi te worden, respect!! ik ben van plan om voor mijn profielwerkstuk ook een archtop te bouwen maar ik heb nog nooit eerder een gitaar gebouwd en als ik nu zie hoelang jij erover doet dan begin ik toch een beetje te twijfelen over de haalbaarheid. hoelang werk jij er per week aan ongeveer?? dan weet ik een beetje waar ik aan moet denken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    billekoek, is dat een soort pannekoek?

Senior Member

Standaard

Ik doe (normaliter) een les van drie uur per week. En van tevoren heb ik een indicatie gekregen, dat het bouwen van een gewone flattop zo'n 100 tot 150 uur zou kosten, en een archtop zo'n 150 tot 200. Je bent even kwijt met het graven in die dikke planken, zeg maar.
    Als je het helemaal zelf wilt uitvinden, zou het nog wel wat langer kunnen duren, en als je het in cursusvorm gaat doen, dan kan ik me voorstellen dat het nogal een kostbare aangelegenheid wordt voor een profielwerkstuk. Materiaal ben je natuurlijk sowieso al kwijt.
    Ik heb zelf nooit een profielwerkstuk hoeven maken, maar niet gehinderd door enige kennis denk ik dat een min of meer standaard elektrische plank al een aardige uitdaging zal zijn...

Ik wil je enthousiasme natuurlijk niet de grond in boren, ga vooral doen! Het is een geweldig leuk proces, om zo'n instrument te zien ontstaan! Maar denk wel even goed na wat er haalbaar is.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten