Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 36

Standaard Eko valet buizenversterker

Aloha amigos

Ik heb onlangs dit buizenversterkertje gekregen. Ik zoek er een schema van want hij kraakt een beetje.

Het is een Eko Valet, en hij heeft twee philips miniwatt EL84 buizen, twee Ph Miniwatt ECC83 buizen en een Ph Miniwatt EZ80.

Er zitten twee ingangen op, een volume/aanuit knop, een toonregelaar, en een "vibrato" met twee regelaars, en een jackingang voor een "vib-ped"(?).

Ik heb er even over gespeelt, en hij klinkt fantastisch.

Ik heb een schema van een Eko Herald gevonden, dat schijnt zo'n beetje dezelfde te zijn. Weet iemand iets over deze versterkers?

Laatst gewijzigd door piet elektron; 30 januari 2009 om 22:39
    Jesus Built my Hotrod

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piet elektron Bekijk bericht
    Aloha amigos

Het is een Eko Valet,

Eko Valet is idd gelijk aan Eko Herald.

Heb je een vermoeden wat er kraakt?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik heb hem niet uitgebreid getest, maar de volume/aanuit-knop kraakt in ieder geval. Verder is het houdertje van de zekering gebroken.

Ik vroeg me trouwens ook af of de "vib-ped" enkel is om de vibrato aan of uit te schakelen, of dat je hem met een pedaal kan regelen, zoals een volume- of wahwahpedaal?
    Laatst gewijzigd door piet elektron; 30 januari 2009 om 23:02
    Jesus Built my Hotrod

Senior Member

Standaard

de volume/aanuit-knop kraakt in ieder geval.
    Daar heb je geen schema voor nodig toch, gewoon ff spaarzaam inspuiten met een contactreiniger.

Ander verhaal wordt het als je een lekke condensator in dat cirquit hebt. Dan zou er gelijkspanning op de potmeter kunnen staat wat chronisch kraken kan veroorzaken.
    Helaas is daar nog geen spray voor.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Daar heb je geen schema voor nodig toch, gewoon ff spaarzaam inspuiten met een contactreiniger.

Ander verhaal wordt het als je een lekke condensator in dat cirquit hebt. Dan zou er gelijkspanning op de potmeter kunnen staat wat chronisch kraken kan veroorzaken.
    Helaas is daar nog geen spray voor.
    Thanks, ik zal morgen eens kijken...Hoe vind je zo'n lekke condensator overigens? En kraakt hij dan ook alleen als je aan de knop draait of altijd?
    Jesus Built my Hotrod

Senior Member

Standaard

Meten op de potmeters op er gelijkspanning op staat. boven de 40-50mV dan is er DC in de toevoer. Dus terugwerken om de defecte cap te vinden.
    Nico

Senior Member

Standaard

Ik vroeg me trouwens ook af of de "vib-ped" enkel is om de vibrato aan of uit te schakelen, of dat je hem met een pedaal kan regelen, zoals een volume- of wahwahpedaal?
    Kan wel, maar zorg wel dat alles afgeschermd is naar het pedaal toe. Er staat nogal een fikse spanning op.
    Nico

Standaard

Rookmelding!!

Ik heb de potmeters met kontaktspray ingespoten en de versterker kraakt helemaal niet meer .

Ik heb ook de zekeringhouder vervangen want die was kapot, en een nieuw netsnoer aangesloten. Het oude snoer was niet geaard. Er hing een opgebonden losse aardedraad aan die aan het chassis gesoldeert was. Ik heb een drieaderig snoer gekocht en gemonteerd. De aardedraad wilde ik aan het chassis solderen waar de bestaande aardedraad zat. dat lukte niet en toen heb ik de nieuwe aarde samen met de bestaande aarde (die ik dus heb laten zitten) aan het chassis gemonteerd door hem onder een moer van de trafo te klemmen.

Toen ik de versterker aanzette deed hij het prima, maar na verloop van tijd ging de trafo ontzettend roken...
    Laatst gewijzigd door piet elektron; 9 februari 2009 om 23:40
    Jesus Built my Hotrod

Junior Member

Standaard

Rookmelding!!

Ik heb de potmeters met kontaktspray ingespoten en de versterker kraakt helemaal niet meer .

Ik heb ook de zekeringhouder vervangen want die was kapot, en een nieuw netsnoer aangesloten. Het oude snoer was niet geaard. Er hing een opgebonden losse aardedraad aan die aan het chassis gesoldeert was. Ik heb een drieaderig snoer gekocht en gemonteerd. De aardedraad wilde ik aan het chassis solderen waar de bestaande aardedraad zat. dat lukte niet en toen heb ik de nieuwe aarde samen met de bestaande aarde (die ik dus heb laten zitten) aan het chassis gemonteerd door hem onder een moer van de trafo te klemmen.

Toen ik de versterker aanzette deed hij het prima, maar na verloop van tijd ging de trafo ontzettend roken...

heb je de voltage schakelaar niet perongeluk op 115V staan? ik heb een italiaanse fbt waarbij je de voltage schakelaar gewoon kan draaien dus neit zoals bij de meeste amps dat ie geblokt is!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jens-guitarman91 Bekijk bericht
    heb je de voltage schakelaar niet perongeluk op 115V staan? ik heb een italiaanse fbt waarbij je de voltage schakelaar gewoon kan draaien dus neit zoals bij de meeste amps dat ie geblokt is!
    Zo'n schakelaar heb ik niet gezien. De oude zekeringhouder had wel meerdere contacten voor verschillende voltages. Na het plaatsen van de nieuwe 230v zekeringhouder heb ik de draden van de overige voltages bij elkaar getaped (er vanuit gaande dan er geen spanning op staat).
    Jesus Built my Hotrod

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten