Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 39

Discussie: Jazz tips

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeroensnake Bekijk bericht
    Overmatige kwart.

Bijvoorbeeld c-f# of a-d#

.
    Oh man, je praat abakadabra. Ik snap het niet (shame-mode-on)
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

Senior Member

Standaard

Gelijk dan maar even dit boekje aanschaffen

Succes!
    Laatst gewijzigd door Rutger; 29 januari 2009 om 17:44
    -

Senior Member

Standaard

Ok, hier een lijstje intervallen (afstanden) vanaf de E / e in tabtaal :

Code:
    1. Prime

E|--0--0
        e   e

2. Secunde

E|--0--1   (halve)
        e  f

E|--0--2   (hele)
        e  f# 

3. Terts

E|--0--3   (kleine / mineur)
        e  g

E|--0--4   (grote / majeur)
        e  g#

4. Kwart

E|--0--5   (rein / normaal)
        e  a

E|--0--6   (overmatig / tritonus)
        e  a#

5. Kwint

E|--0--7
        e  b
    Hoe meer je deze afstanden binnen toonladders en akkoorden gaat herkennen, hoe makkelijker kun je bepaalde tonen in solo benadrukken. Jazz gaat trouwens wat verder dan de kwint. De septiem (7) en none (9) worden vaak aan akkoorden toegevoegd. Dat geeft wat meer vrijheid voor de melodie. Als een toon niet klinkt, hoef je vaak maar een halve secunde verder om goed te zitten.

Vergeet trouwens bijna te schrijven dat intervallen relatief zijn, je dus ook op de A snaar kunnen beginnen. Bij akkoorden tellen we vanaf de grondtoon naar boven.

Standaard

Ik ga me bijna afvragen hoe ik me de afgelopen 20+ jaar heb gered op gitaar zonder enige theoretische kennis....

ik heb in ieder geval wat te doen zie ik, allemaal heel erg bedankt!

Senior Member

Standaard

Hele kleine toevoeging:

In de meeste populaire muzieksoorten (pop, rock etc.) worden 8ste of 16de noten met een wisselslag gespeeld (neer, op, neer, op etc.), waarbij het accent op de neerslag ligt. In de jazz legt men meer de nadruk op de opslag.

Dus in plaats van:
    1e 2je 3je 4e , speel je 1e 2je 3je 4e.

Slechts een klein stapje in de richting van een 'jazzfeel'.
    GOLDMEMBER GN FESTIVAL

6 voor allen en allen voor 6!!!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Hele kleine toevoeging:

In de meeste populaire muzieksoorten (pop, rock etc.) worden 8ste of 16de noten met een wisselslag gespeeld (neer, op, neer, op etc.), waarbij het accent op de neerslag ligt. In de jazz legt men meer de nadruk op de opslag.

Dus in plaats van:

ah ok, had ik eigenlijk nog niet eens op gelet. Ik ben nu wel bewuster bezig met up en downstrokes, maar dan vooral omdat hele snelle loopjes soms beter uitkomen als je met een upstroke begint (gaat hier wel niet om de accenten), terwijl met downstroke beginnen door de jaren heen eem beetje de standaard voor me is geworden. Ik zal deze accenten meteen maar meenemen :-)

dit is wel niet (helemaal) de muziek waar we het over hebben, maar deze kwam ik zomaar tegen, wil ik ff delen. Vette ritme sectie bas/drums zeg!
    http://www.youtube.com/watch?v=1g3ks...eature=related

Senior Member

Standaard

Volgens mij ben jij op dat punt belandt waar je gaat afvragen of theoretische kennis toch niet stiekem belangrijker/interessanter is dan je aanvankelijk dacht. Ik ken heel wat muzikanten die nooit wat van theorie wilde weten, en daardoor dus blijven hangen. Ze zijn dan jaloers op hoe makkelijk ik een liedje omzet naar een andere toonaard, of hoe ik er ineens een stel akkoorden bij verzin als zij vast lopen in een schemaatje, of hoe makkelijk ik met allerlei verschillende ladders soleer, terwijl zij pentatonisch al moeilijk genoeg vinden.

Dit punt kan een ommekeer in je muzikale carrière zijn. Of je blijft lekker door pielen, zoals mijn vrienden. Of je durft het aan om in het diepe te springen en eindelijk eens aan De Theorie te beginnen.

Je kan alvast een voorproefje nemen (je tenen in het water dippen om de temperatuur te voelen) door mijn lessen eens door te lezen. Zodra je merkt dat je geprikkeld wordt en dat het lang niet zo moeilijk is dan aanvankelijk leek. Dan zijn wij er voor je om te zorgen dat je niet verzuipt.

Mocht je het toch (nog) niet aan durven. Ga dan vooral lekker door met pielen. Als je daar lol in hebt, is dat alles wat telt.

Vriendelijke groet van de badmeester.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Volgens mij ben jij op dat punt belandt waar je gaat afvragen of theoretische kennis toch niet stiekem belangrijker/interessanter is dan je aanvankelijk dacht. Ik ken heel wat muzikanten die nooit wat van theorie wilde weten, en daardoor dus blijven hangen. Ze zijn dan jaloers op hoe makkelijk ik een liedje omzet naar een andere toonaard, of hoe ik er ineens een stel akkoorden bij verzin als zij vast lopen in een schemaatje, of hoe makkelijk ik met allerlei verschillende ladders soleer, terwijl zij pentatonisch al moeilijk genoeg vinden.

Dit punt kan een ommekeer in je muzikale carrière zijn. Of je blijft lekker door pielen, zoals mijn vrienden. Of je durft het aan om in het diepe te springen en eindelijk eens aan De Theorie te beginnen.

Je kan alvast een voorproefje nemen (je tenen in het water dippen om de temperatuur te voelen) door mijn lessen eens door te lezen. Zodra je merkt dat je geprikkeld wordt en dat het lang niet zo moeilijk is dan aanvankelijk leek. Dan zijn wij er voor je om te zorgen dat je niet verzuipt.

Mocht je het toch (nog) niet aan durven. Ga dan vooral lekker door met pielen. Als je daar lol in hebt, is dat alles wat telt.

Vriendelijke groet van de badmeester.

Het gekke is juist dat ik totaal niet vastzit. Ik heb me de afgelopen 3 jaar zelfs meer ontwikkeld dan alle jaren daarvoor. Dat ik nu weer wat nieuws wil leren komt dan ook niet omdat ik ergens gestrand ben, maar nog meer wil leren, omdat ik gretiger dan ooit ben. Er gaat nu geen dag meer voorbij zonder dat ik iets met mn gitaar gedaan heb. En juist omdat ik er nu zoveel tijd in steek, wil ik die tijd ook goed besteden. Als je ziet wat ik de afgelopen 3 jaar bij heb geleerd zonder theorie gaat jouw verhaal niet helemaal voor me op, maar ik zie nu wel de voordelen en ga er zeker mee aan de slag.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic Bekijk bericht
    Hele kleine toevoeging:

Dus in plaats van:

idd!!
    Jim hall kan dit bv enorm, afgekeken van de meester, charlie parker.
    alhoewel ik opmerk dat bv de pat's(martino en metheny) en stochello het niet doen
    laatst ondekking gedaan; bireli lagrene(hallo!!) die doet het ook niet.

maar allen hébben ze wel frasering in hun spel zitten uiteraard

EC die Bb spelen, omdat ie naar de 5 oplost, maw chromatische doorgangsnoot?
    en die c# doet me denken aan het filmpje van so what waar de pianist direct begint te klooien met de 7(dus hem idd maj 7 maken)
    zie ik hem verkeerd?
    tmaakt niet uit wat je speelt maar HOE je t speelt
    http://www.facebook.com/pages/fractu...9162201?ref=mf

Senior Member

Standaard

Die timing hangt natuurlijk ook enorm af van wat de ritmesectie aan het doen is. Luister maar eens hoe verschillend Grant Green timede over een jazzshuffle of een funkgroove. Je moet als je de opslag gaat benadrukken in elk geval uitkijken voor een al te lompe ke-TJING ke-TJING swing. Het is ook weer geen Texas bluesshuffle.

Over die Bb: je zou in een jazzy blues heel goed naar de D kunnen gaan met een ii-V-je met een gealtereerde V. Dus Em7-A7b9-D. De Bb is dan die b9.

Voor die C# geldt ongeveer hetzelfde. Je speelt dan licks die je over de ii-V-i Em7b5-A7-Dm zou kunnen spelen. De C# is dan de terts van die A7 en de meest kleurbepalende toon voor zo'n schemaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten