Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 39

Discussie: Jazz tips

Senior Member

Standaard

Ik ben ooit begonnen met het naspelen van Ella Fitzgerald en Sara Vaughan scats en liedjes. Klassieke swing als Charlie Christian is ook nog steeds inspirerend, vooral omdat dit een van de meest invloedrijke jazz gitaristen is geweest. Laat je niet in de war brengen door de band waar die bij zat: Benny Goodman, frasering etc. is door iedereen in de jazz gekopieerd. Luister: http://www3.nbnet.nb.ca/hansen/Charlie/ccsolos.htm
    Later me vergrepen aan de begeleidingpartijen van de dames. Barney Kessel en Herb Ellis bijvoorbeeld, zijn gitaristen die dat veel hebben gedaan. Herb Ellis heeft een boek uit gebracht wat ik wekelijks inkijk en waar je heel veel van zou kunnen leren:
    http://www.sheetmusicplus.com/store/...mage+Thumbnail
    Mwa...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Ok, zal er eens mee aan de slag gaan. Maar de jazz waar ik op doel is vaak instrumentaal. Welke songs raad je me aan om eens mee te beginnen?
    Er zijn ontzettend veel 'standards' waar je mee kunt beginnen. Die zijn vaak ook instrumentaal uitgevoerd.
    Een flinke lijst waar je naar smaak wat uit kunt pikken staat hier
    Laatst gewijzigd door Rutger; 29 januari 2009 om 14:39
    -

Standaard

Ok jongens, bedankt voor de tips. Ik ga de aankomende maand even oefenen en dan zal ik eens wat posten hier.
    VAARWEL ALLEN, HET GA U GOED!

Senior Member

Standaard

De basis voor muziek is spanning en ontspanning. Je speelt een spannende noot en laat die spanning ontspannen door een ontspannende noot erachteraan te spelen. In de popmuziek is het verschil tussen spanning en ontspanning erg subtiel (C D G bijv) . In de jazz maken ze dat verschil wat duidelijker (voorbeeld iemand?).

Dit doen ze door tonen te spelen die buiten de toonaard vallen. Zo ontstaat er enorm veel spanning. Maar door deze tonen te laten oplossen in toonladder-eigen tonen ontstaat er weer ontspanning.

Denk aan de bluenote uit de blues ladder. Die toon is op zichzelf ontzettend vals. Maar doordat je em tussendoor speelt, geeft deze ene toon ontzettend veel kleur aan je spel.

Zo kan je in een solo, voor iedere toon die je speelt, een halve toon er voor spelen. Dus is je solo: e fis a b, dan kan je ook spelen: e (f) fis (gis) a (bes) b. De tonen tussen haakjes speel je heel kort, het accent blijft op de originele tonen liggen (e fis a b).

Dit kan je ook met meerklanken doen en dan heb je jazz (effe kort door de bocht gezegd )
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    De basis voor muziek is spanning en ontspanning. Je speelt een spannende noot en laat die spanning ontspannen door een ontspannende noot erachteraan te spelen. In de popmuziek is het verschil tussen spanning en ontspanning erg subtiel (C D G bijv) . In de jazz maken ze dat verschil wat duidelijker (voorbeeld iemand?).

Dit doen ze door tonen te spelen die buiten de toonaard vallen. Zo ontstaat er enorm veel spanning. Maar door deze tonen te laten oplossen in toonladder-eigen tonen ontstaat er weer ontspanning.

Denk aan de bluenote uit de blues ladder. Die toon is op zichzelf ontzettend vals. Maar doordat je em tussendoor speelt, geeft deze ene toon ontzettend veel kleur aan je spel.

Zo kan je in een solo, voor iedere toon die je speelt, een halve toon er voor spelen. Dus is je solo: e fis a b, dan kan je ook spelen: e (f) fis (gis) a (bes) b. De tonen tussen haakjes speel je heel kort, het accent blijft op de originele tonen liggen (e fis a b).

Dit kan je ook met meerklanken doen en dan heb je jazz (effe kort door de bocht gezegd )
    Weer even een Noob vraag, wat is de bluenote?

Marty Friedman doet dat trouwens met bends. Hij speelt de (valse) noot voor de noot die hij wil spelen en bend er dan snel naartoe, zo vraag je inderdaad om wat aandacht. :-)

Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ibanez666 Bekijk bericht
    Weer even een Noob vraag, wat is de bluenote?

Marty Friedman doet dat trouwens met bends. Hij speelt de (valse) noot voor de noot die hij wil spelen en bend er dan snel naartoe, zo vraag je inderdaad om wat aandacht. :-)
    Blue note = #4
    Dus in de G bluesladder: G Bb C C# D F G

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Blue note = #4
    Ah ok thnx. Probleem is dat ik niet in noten denk als ik speel. Ik weet de noten wel te vinden hoor als het moet (dus die bluenote ook), maar ik ga eigenlijk altijd uit van de basisnoot van een akkoord(enschema) en dan weet ik welke noten ik zou kunnen spelen, niet omdat ik weet dat een bepaalde noot in een bepaald akkoord past, maar puur omdat ik weet welke noten op de hals ik kan gebruiken en weet hoe ze klinken. Ik zou dus niet zo maar kunnen zeggen nadat ik een loopje heb gespeeld, welke noten het waren. Daar moet ik dus echt wel even voor gaan zitten. Beetje optellen met gebruik van je vingers in plaats van uit je hoofd dus.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    Blue note = #4
    Eigenlijk zijn er nog wel meer blue notes. Maar #4 is inderdaad een belangrijke.

Voor de rest, wat betreft de (meeste van de) andere reactie:
    +1!

Standaard

Wordt waarschijnlijk toch wat theorie ook voor me als ik het zo bekijk.

wat wordt eigenlijk met #4 bedoeld?

Senior Member

Standaard

Overmatige kwart.

Bijvoorbeeld c-f# of a-d#

Ook wel de tritonus/duivels interval genoemd. Deelt een octaaf precies in tweeen.
    Denk aan de intro van bijvoorbeeld Purple Haze.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten