Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Standaard Hoe gevaarlijk is een neckcrack?

Dag beste forumleden,

Ik kwam op marktplaats een Ibanez PGM100 tegen met een bod wat tot nu toe op best een schappelijke prijs staat. Paul Gilbert is al jaren een van mijn grote voorbeelden op elektrische gitaar en vind zijn signatures ook schitterende gitaren om te zien. Deze op marktplaats dus ook geen uitzondering.

Alleen in de advertentie staat dat de gitaar in het verleden een neckcrack heeft gehad, maar dat deze professioneel gerepareerd is. Staat ook foto bij van de crime scene, de reparatie ziet er keurig uit. Maar is dat echt zo? Kun je zoiets zo goed als nieuw repareren? Ik wil graag meebieden maar een gitaar met een zwakke hals moet ik niet hebben. Wat jullie?

Bedankt voor jullie reacties!
    - It's not so bad to fall on your face sometimes, because it indicates you are moving in the right direction: forward. -

Senior Member

Standaard

Het blijft een zwakke plaats, dan mag het nog zo vakkundig gerepareerd zijn.
    Voor een statisch voorwerp is dat geen probleem maar een gitaar die toch wel wat spanning en dergelijke moet weerstaan zou ik het liever niet kopen.
    Music is expression

Senior Member

Standaard

Het is toch juist zo dat de gitaar in ieder geval niet meer zal breken op de plek waar hij gelijmd is? Dus een zwakke plek lijkt me sterk.
    Laatst gewijzigd door frankpaul1; 27 januari 2009 om 10:22

Senior Member

Standaard

Ik had eigenlijk al een keer het plan om een dergelijk topic te openen. Ik vraag me namelijk af hoe groot het risico is voor welke gitaren (Gibson is bekend, Epiphone ook? Daar hebben de koppen een grotere hoek met de hals dan bij Gibsons) en wat er nu precies gebeurt. Zou het kunnen voorkomen dat de kop er letterlijk afligt als een Epiphone een keer achterover valt? Of heb je meer, zoals laatst omschreven, dat er een scheur in de gitaar zit maar dat er verder niet zoveel aan de hand is?

Sorry voor het nu al lenen van een topic, maar het lijkt me dat het er wel bij kan.

Senior Member

Standaard

Als de juiste techniek gebruikt is met het repareren is die plek sterker dan de rest.

Senior Member

Standaard

Inderdaad, als het goed gedaan is, is het geen probleem en is de plek zelfs sterker dan normaal. Ik heb dit ooit gechecked bij de gitaardokter hier in Eindhoven en dat is een echte luthier. Dus moet geen probleem vormen, wel een mooi afdingargument!

Senior Member

Standaard

Als het goed is gerepareerd zal hij inderdaad nooit op dezelfde plek breken. Het hoeft dus geen probleem te zijn , wel een goed argument om wat van de prijs af te krijgen.

Senior Member

Standaard

k Heb jarenlang op een akoestische gitaar gespeeld waarvan de kop was afgebroken en professioneel gerepareerd. Ik heb nooit enig verschil gemerkt met daarvoor en het was nog steeds een prima gitaartje.
    -

Senior Member

Standaard

Houtlijm is sterker dan hout dus als de reparatie goed is uitgeoverd dan is de breukplek sterker dan de rest. De breuk moet netjes gelijmd zijn, met een mooie smalle lijmnaad en weinig geknoei. Ook moet je gewoon aan de hals kunnen trekken, daar moet ie dus tegen kunnen. Als de verkoper dat niet goed vindt dan is er of iets aan de hand of hij weet er zelf niks van.

Ik dacht trouwens dat de PGM's esdoorn halzen hadden, die breken normaliter veel minder snel dan mahonie halzen door het verschil in nerflengte. Misschien moet je even navragen hoe die breuk is ontstaan, kan iets zeggen over hoe de gitaar verder is behandeld.

Ik heb de advertentie er even bij gezocht, het is inderdaad een esdoorn hals, knap dat ie gebroken is geweest. Hoewel, met die dunne Ibbie halsjes... Ziet er verder vrij netjes uit qua reparatie, voor zover op de foto te zien.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

een neckcrackis over t algemeen stabieler en meer solide dan een niet-gebroken head. vanwege het lijmoppervlak n atuurlijk. Ibanez bijvoorbeeld doet 't ook met zijn scarf joint...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten