Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 104 EersteEerste ... 614151617182666 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 1037
    Senior Member

Standaard

En nog even in het algemeen: als wij eenmaal door de geluidsman afgeregeld zijn, dan blijf ik verder van de volumeknoppen van mijn versterker af, TENZIJ de geluidsman aangeeft dat het harder moet, echt, dat lukt ons, ook de andere gitarist, bassist en toetsenist. Alleen de drummer wordt in de loop van de set steeds enthousiaster .... maar die is niet terug te schroeven (want wordt meestal niet doorversterkt).

Helaas zie ik heel wat andere bandjes die inderdaad met een kleine wapenwedloop bezig zijn "ojee, hij gaat weer een stukje harder, nou, dan zet ik hem nog een stukje harderder ...." En aan het eind van de avond heb je gehoorbeschadiging ...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nobler Bekijk bericht
    Nee, dat denk ik ook niet, daarom (wederom) wil ik graag door de geluidsman afgesteld worden op mijn harde sologeluid. het beste kan dit worden gedaan tijdens de laatste soundcheck als er al publiek in de zaal is.
    Euhmmm..... soundchecken gebeurd over het algemeen als de zaal nog gesloten is......Ik vind het altijd zo'n afknapper als de band nog aan het soundchecken is als de zaal al open is.

Standaard

[...]Daarna wil ik graag dat de geluidsman van mijn gitaargeluid afblijft. Het harde is dan niet te hard, en als ik mezelf terugschroef in in verhouding tot de rest van de band iets te zacht sta: so what, mijn eigen schuld, zo belangrijk is dat geluid op dat moment ook niet.[...]
    Ik heb het al vaak genoeg geroepen, het is een kwestie van samenwerken. Je moet er wel op durven vertrouwen dat diegene achter die schuivendoos niet voor niets aan een knop gaat draaien. Tuurlijk, hoe beter jij je volumes en sounds voor elkaar hebt, hoe minder hij hoeft te doen. Maar als hij jouw volume aanpast, zal daar (als het goed is) een reden voor zijn.

En misschien is het voor jou bij een bepaald nummer niet erg dat je te zacht staat (eigen schuld)... Echter... een techneut die zijn vak verstaat en de hele tijd een top-mix probeert te maken (ofwel: het type techneut waar je blij van wordt) denkt daar heel anders over en zal toch echt effe die aanpassing maken, of je het nu wilt of niet... het wordt er namelijk wel beter van...

Als je echt niet wilt dat een techneut je volume aanpast, dan stel ik voor dat jullie het mengtafeltje lekker op het podium zetten en die techneut naar huis sturen, ziet die zijn vrouw en kinderen ook nog eens... dan heb je alles zelf onder controle... maar hoe het dan uiteindelijk voor het publiek klinkt kun je helaas niet beoordelen ... Beetje overtrokken, maar je begrijpt waar ik heen wil, toch?

Voor verder commentaar verwijs ik graag naar mijn eerdere posts.

Ajoo!

Standaard

[...] Alleen de drummer wordt in de loop van de set steeds enthousiaster .... maar die is niet terug te schroeven [...]
    Wat minder suiker geven, dan loopt ie wat minder hard ... of wat muscle-relaxer ...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door berolios Bekijk bericht
    Wat minder suiker geven, dan loopt ie wat minder hard ... of wat muscle-relaxer ...
    Valium werkt ook.....

Member

Standaard

Het gaat tenslotte niet om het afmixen van een plaatopname! Ook is daarom een goed monitorsysteem waarover je de hele band hoort als het even kan heel belangrijk, dan merk je het wel als je jezelf te zacht zet.
    Het spijt me zeer, maar als ik aan het mixen ben zie ik het dus WEL net als het maken van een plaatopname. Dat ene kleine detail kan net het verschil maken tussen een "ach-het-kan-ermee-door-mix" of "goh, wat is dit een geweldig lekkere band".
    En het feit dat iedere muzikant de rest van de band ook lekker hard op zijn monitor wil, zorgt er in de meeste gevallen voor dat je in de zaal niks meer te regelen hebt, omdat er al zoveel takkeherrie van het podium afkomt. Ook hier geldt weer: als de mix op het podium klopt (en op een beheersd volume gespeeld wordt) is het des te makkelijker om een goede zaalmix te maken. En dat kan eigenlijk alleen maar in het voordeel van de band zelf zijn.

Laatst een 5mans-band gemixt met welgeteld 2 (TWEE) monitoren: een voor de zanger, en een voor de gitarist die ook zong. Zo kan het dus ook. En ja, de muzikanten waren erg tevreden over hoe ze zichzelf hoorden.

Rob.

Senior Member

Standaard

Zo moeilijk is het allemaal niet, zang (indien aanwezig ook toetsen) over de monitoren is een veel van de gevallen genoeg.
    Naast een absurd podiumvolume begint er ook een brei te ontstaan waarin je niets hoort, daarom moet het dus weer harder.

Bij poppodia moet je eigenlijk zo werken: band moet in balans staan (zonder p.a. aan), als dat klopt, dan is de zaalmix 9 van de 10x goed te doen (en een goede geluidsman kan dat omtoveren tot een goed zaalgeluid)

Senior Member

Standaard

Even een vraag aan de gitaristen:
    Ik heb het liefste een lekker podiumgeluid, waarbij alles redelijk in balans is. Als ik mezelf hard zet, kan ik mezelf idd goed horen, maar de rest ook, en ik (en de anderen) hoor dan weer weinig van de rest. Ik zet mezelf dus zo hard dat ik me net kan horen, en dat is ook ongeveer zoals het in de mix moet liggen.

Hoe doen jullie dat? Maling aan de rest en je eigen spul lekker hard zetten, of gaan voor een goed gebalanceerd podiumgeluid?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

Standaard

Gewoon alles op 10 en er doorheen spelen als iemand er wat van wilt zeggen, en dan stoppen met spelen als ze uitgepraat zijn en dan zeggen: "He? Nee sorry, ik dacht dat je wat zei!". Werkt uitstekend!

Senior Member

Standaard

Ik heb zelf 1 beamblocker in mijn 4x12 geplaatst zodat ik mezelf ook vlak bij mijn versterker goed kan horen.
    Die hoeft dus minder hard..beter voor de FOH man en prettiger voor de rest van de band. die horem mij nu beter maar minder hard.

25 euro's
    When the world is over, we're still the boy's from nowhere, and tonight, tonight we're coming home!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten