Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Standaard

Ik zag laatst op discovery een docu over Alfred Nobel (nitroglycerine, dynamiet enzo). Daarin kwam het verhaal hoe hij ooit zwavelzuur en salpeterzuur over de katoenen schort van zijn vrouw had gemorst, die voor de haard te drogen hing waarna het kledingstuk ontplofte; de uitvinding van schietkatoen!
    In dat verband viel de term nitro-cellulose; ik kende 'm alleen uit de lakwereld en had het tot dan nooit met explosieven in verband gebracht. Maar kennelijk hebben ze met elkaar te maken.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

@ pueblo, jep staaltjes zijn aangekomen, ziet er wel grappig uit, niet helemaal het zelfde, maar ook nog mat, ze moeten nog gepolijst worden.
    Als ik tijd heb: foto's van de staaltjes, voor en na het polijsten.

@ aron: celulose is ook het plastiek waar vroeger de film pellicule van gemaakt werd: heel brandbaar.

s

Senior Member

Standaard

@ aaron: Dit kom ik net tegen in mijn cursus chemie:

Nitrocellulose of cellulosenitraat (schietkatoen): is het oudste plastic die commerciële betekenis heeft gekregen en wordt bereidt door het nitreren van cellulose met een mengsel van zwavelzuur en salpeterzuur. Het is echter zeer brandbaar. Als textielvezel kende het weinig succes omwille van een aantal dodelijke ongelukken met brandende kledingstukken. Het wordt nog toegepast in de lakindustrie, opgelost in aceton, esters, ... en bij de samenstelling van springstoffen en munitie.

Senior Member

Standaard

Voila, ik wist dat het iets te maken had met de film, maar dit is natuurlijk veel interessanter. :-)

Standaard

Ik zit er net eens wat op te googlen. Idd erg interessant. En hoe simpel. Hout bestaat vnl. uit cellulose (onze gitaren dus ook!), watten en katoen zijn bijna 100% cellulose. Salpeterzuur en zwavelzuur erbij en afhankelijk van de mate van nitratie (als ik het goed begrepen heb) ontstaan er materialen, plastic, met bijzondere en uiteenlopende eigenschappen: waterbestendig, hoornachtig, hard maar buigzaam, brandbaar, hoog explosief. Een hele technologische revolutie. Ligt ook aan de basis van celluloid, de foto en de film. Biljartballen, pingpongballen, plectrums, slagplaten, bommen en granaten en wat al niet
    Helaas vergaat het ook.

Ik geloof haast dat ik een opkomende experimenteerdrift moet onderdrukken. Ik zie plots dat plaatje van Guust Flater voor me in een opgeblazen kantoor met in zijn handen de doos: '100 leuke proefjes voor de jeugd', 'de kleine chemicus' oid
    De broer van Alfred Nobel is ook ontploft! Van hem is niets meer teruggevonden.

EDIT:

Guust, doe dat raam dicht !!!
    Laatst gewijzigd door aaronstonebeat; 4 januari 2009 om 20:44
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Waarschijnlijk schrikken onze vrienden de amerikanen als ze nitrocellulose / celluloid op een postpakket zien staan, en mag het daarom niet meer op de vlieger. ivm het niet zeker zijn wat er juist in zit: een onschuldige slagplaat of een bom...

s

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Ik zit er net eens wat op te googlen. Idd erg interessant. En hoe simpel. Hout bestaat vnl. uit cellulose (onze gitaren dus ook!), watten en katoen zijn bijna 100% cellulose. Salpeterzuur en zwavelzuur erbij en afhankelijk van de mate van nitratie (als ik het goed begrepen heb) ontstaan er materialen, plastic, met bijzondere en uiteenlopende eigenschappen: waterbestendig, hoornachtig, hard maar buigzaam, brandbaar, hoog explosief. Een hele technologische revolutie. Ligt ook aan de basis van celluloid, de foto en de film. Biljartballen, pingpongballen, plectrums, slagplaten, bommen en granaten en wat al niet
    Helaas vergaat het ook.

Ik geloof haast dat ik een opkomende experimenteerdrift moet onderdrukken. Ik zie plots dat plaatje van Guust Flater voor me in een opgeblazen kantoor met in zijn handen de doos: '100 leuke proefjes voor de jeugd', 'de kleine chemicus' oid
    De broer van Alfred Nobel is ook ontploft! Van hem is niets meer teruggevonden.

EDIT:

Guust, doe dat raam dicht !!!
    inderdaad, cellulose is de meest voorkomende organische stof op onze mooie aardbol, en nitro-cellulose werd oorsponkelijk bedoelt als substituut voor ivoor

EDIT: kijk, zo wordt chemie dus toch nog interessant

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten