-
18 december 2008, 18:54
Petje af voor je moeite en het duidelijke verhaal.
Wel 1 punt van (goedbedoelde!) kritiek, nav. eigen ervaringen.
Toen ik in de jaren 80 met buizenversterkers begon gooide ik er alle formules en grafieken op los. Op papier klopte het dus maar....
op het moment dat ik 'n gitaar pakte en inplugde was het gewoon niet super. Miste dingen als "organisch", "harmonische kleuring", "juiste feel", etc. Daarna gewoon diverse bestaande amp-schema's bekeken ter inspiratie (topologie wel gelijkblijvend) en daarna (vooral) op gehoor gaan tweaken. Uiteindelijke resultaat was veel beter maar bij naberekingen "klopte het niet meer".....
Op gehoor tweaken kost heel veel tijd. Soms verander je 1 punt om 'n bepaald iets te verbeteren maar daarna moet je weer 'n ander punt tweaken om het totaal goed te houden/krijgen. In contacten met andere amp-modders/bouwers heb ik ook weleens gevraagd of die mensen formules/etc. gebruikten, meest gehoorde antwoord was: "Benchtime is all that matters" (vrij vertaald: gewoon veel proberen
).
Nogmaals: goeie uitleg v/d theorie maar (imho) meer van toepassing op hifi- en/of pa-versterking dan klankmakers als elektrische gitaarversterkers.
Vraagje: hoe doe jij dat mbt. tot modden/bouwen? Puur theorie of ook nog testen/tweaken/testen?
Regels voor berichten