Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 43 EersteEerste ... 4121314151624 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 429
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Om te beginnen hoef je dan niet bang te zijn dat je je topkam te diep invijlt; het is net alsof iemand helemaal bij de kop constant een barré neerlegt. Er zijn mensen die beweren dat ze het verschil horen tussen een snaar die eindigt op een fret en eentje die eindigt op de topkam, al geloof ik niet dat ik daar ook bij hoor.
    Maar mijn voornaamste argument is puur mathematisch: de natuurlijke getallen beginnen bij 0!
    vorige week aan de hand gehad: heel lang bezig geweest met het perfect invijlen en als laatste bij de dunne E een fractie te diep gevijld: al het werk voor niks, nieuw kammetje moeten vijlen.

Senior Member

Standaard

Ik zou dan eerst even hebben geprobeerd of de boel nog te redden valt met wat beenstof en secondenlijm...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik zou dan eerst even hebben geprobeerd of de boel nog te redden valt met wat beenstof en secondenlijm...
    uiteraard geprobeerd, werd knoeiboel (had ook geen loep bij de hand) soit, zal me niet meer gebeuren (btw bedankt voor de gulle score op mij guttlin woml, appreciate it!)

Standaard

Die 0-fret is voor mij (uiteraard) een experiment; ik wist ervan, heb zelfs wel eens een gitaar gehad met die voorziening dus wil ik het zelf wel eens maken en zien hoe het bevalt. Als voordeel had ik me idd al bedacht dat er geen probleem is met het correct zagen van de snaarhoogte en ik heb weleens gelezen dat gefrette snaren in deze setup hetzelfde klinken als open snaren en dat sommigen dat als een voordeel beschouwen; we zullen zien. Ook is het een mooie gelegenheid om het zagen met een voelermaat te proberen. Valt me lang niet tegen tot zover; natuurlijk is het een priegelig geduldwerkje, maar het lijkt te lukken.

Volgende stap is de snaarhouder eerst aan weerszijden te trimmen en dan met een beetje secondenlijm op de toets te plakken; zo kan die echt helemaal achter tegen de 0-fret liggen (hoe verder die erachter ligt, hoe meer snaren toch een stukje heen en weer schuiven bij bends en op den duur slijtage van de 0-fret veroorzaken). Het laatste stukje diepte zaag ik na het lijmen, ik ben bang dat anders mijn houdertje breekt; onder de stringslots is het been nu al zo dun dat het buigzaam wordt. Uiteindelijk blijft daar minder dan 1,4 mm over, das nl. de hoogte van de 0-fret.

Als alles dan zit, denk ik dat ik de snaarhouder in zijn geheel nog een tikkie lager kan vijlen.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aaronstonebeat Bekijk bericht
    Die 0-fret is voor mij (uiteraard) een experiment; ik wist ervan, heb zelfs wel eens een gitaar gehad met die voorziening dus wil ik het zelf wel eens maken en zien hoe het bevalt. Als voordeel had ik me idd al bedacht dat er geen probleem is met het correct zagen van de snaarhoogte en ik heb weleens gelezen dat gefrette snaren in deze setup hetzelfde klinken als open snaren en dat sommigen dat als een voordeel beschouwen; we zullen zien. Ook is het een mooie gelegenheid om het zagen met een voelermaat te proberen. Valt me lang niet tegen tot zover; natuurlijk is het een priegelig geduldwerkje, maar het lijkt te lukken.

Volgende stap is de snaarhouder eerst aan weerszijden te trimmen en dan met een beetje secondenlijm op de toets te plakken; zo kan die echt helemaal achter tegen de 0-fret liggen (hoe verder die erachter ligt, hoe meer snaren toch een stukje heen en weer schuiven bij bends en op den duur slijtage van de 0-fret veroorzaken). Het laatste stukje diepte zaag ik na het lijmen, ik ben bang dat anders mijn houdertje breekt; onder de stringslots is het been nu al zo dun dat het buigzaam wordt. Uiteindelijk blijft daar minder dan 1,4 mm over, das nl. de hoogte van de 0-fret.

Als alles dan zit, denk ik dat ik de snaarhouder in zijn geheel nog een tikkie lager kan vijlen.
    heb onlangs ook een setje voelermaten dremelgewijs tot zaagjes geslepen: werkt idd perfect

btw, zou het niet beter zijn die kam wat verder af en vooral lager te zetten, zodat de snaren zeker strak op de 0-fret zitten?
    EDIT, tja dat lager zetten heeft geen zin bedenk ik me, hangt gewoon af van het verloop naar de tuners natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door barno; 9 december 2008 om 16:14

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    heb onlangs ook een setje voelermaten dremelgewijs tot zaagjes geslepen: werkt idd perfect

btw, zou het niet beter zijn die kam wat verder af en vooral lager te zetten, zodat de snaren zeker strak op de 0-fret zitten?
    EDIT, tja dat lager zetten heeft geen zin bedenk ik me, hangt gewoon af van het verloop naar de tuners natuurlijk.
    Inderdaad, klopt. De snaren gaan de bodem van de slots niet raken; de zijkanten van de slots houden de snaren in positie in de richting evenwijdig aan de frets. Ik ga alleen nog wat van de bovenkant afvijlen, zodat ie niet hoger is dan nodig.
    Aaron Stonebeat

Standaard

Zo, die zit:

Ging allemaal vrij probleemloos. Voor het lijmen had ik de slots aan de kant van de 0-fret diep genoeg gemaakt en na het lijmen de kant van de mechanieken.

Het lijmen was wel een beetje spannend, weinig tot geen ruimte voor correcties met secondenlijm. En goed uitkijken om bij het laatste zaagwerk niet in de fret te zagen.

Eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat ik van meet af aan al die 0-fret wilde. Ik heb iemand die over een grote zaag beschikt de scarfjoint laten zagen en door niet goed kijken is de hoek daarvan 8 graden ipv 13 geworden; dat is best vlak. Maar ik heb besloten te proberen of het een bruikbaar resultaat zou opleveren. En de gitaar klinkt nu al, onversterkt, de snaren nog maar zeer deels op spanning en met de brug nog een halve cm te hoog, helder en lang. Dus voor de klank en sustain ben ik wat dat betreft niet bezorgd. Maar met zo'n kleine hoek had een gibson stijl topkam weleens een probleem kunnen zijn vanwege weinig druk erop en daardoor eraf schieten van snaren.

Leuke oefening gehad in het bewerken van been.
    Wat dat betreft: ik was laatst in een van de plaatselijke muziekhandels en mijn oog viel daar op een bak plectra waarvan de prijs tot 17,50 opliep, per stuk !!! Bleken bij navraag van steen en een enkele ook van been gemaakt. De verkoper demonstreerde met genoegen het verschil tussen het benen exemplaar en mijn vertrouwde big stubby. Ik hoorde daadwerkelijk een subtiel verschil! Klonk goed.
    Natuurlijk ga ik daar geen 10 euro aan uitgeven. Die ga ik zelf maken
    Aaron Stonebeat

Senior Member

Standaard

Ik heb laatst een beetje zitten prutsen aan plectra van hout. Ook geinig!
    Heb er nu een paar van letterhout, eentje van cocobolo, en ik ben erg benieuwd wat dingen als ebben en pokhout gaan doen. Voor als ik eens een middagje niks te doen heb
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

Senior Member

Standaard

hé, dat wil ik ook hebben, plectrum in been. Ik gebruik nu stubby's van 3 mm. es langs de slager gaan denkik.

Senior Member

Standaard

Heb je genoeg druk op de 0-fret/topkam? De hoek van de snaren vanaf de topkam naar de mechanieken lijkt aan de flauwe kant. Klinkt dat goed?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten