Ik zou dan eerst even hebben geprobeerd of de boel nog te redden valt met wat beenstof en secondenlijm...
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
Die 0-fret is voor mij (uiteraard) een experiment; ik wist ervan, heb zelfs wel eens een gitaar gehad met die voorziening dus wil ik het zelf wel eens maken en zien hoe het bevalt. Als voordeel had ik me idd al bedacht dat er geen probleem is met het correct zagen van de snaarhoogte en ik heb weleens gelezen dat gefrette snaren in deze setup hetzelfde klinken als open snaren en dat sommigen dat als een voordeel beschouwen; we zullen zien. Ook is het een mooie gelegenheid om het zagen met een voelermaat te proberen. Valt me lang niet tegen tot zover; natuurlijk is het een priegelig geduldwerkje, maar het lijkt te lukken.
Volgende stap is de snaarhouder eerst aan weerszijden te trimmen en dan met een beetje secondenlijm op de toets te plakken; zo kan die echt helemaal achter tegen de 0-fret liggen (hoe verder die erachter ligt, hoe meer snaren toch een stukje heen en weer schuiven bij bends en op den duur slijtage van de 0-fret veroorzaken). Het laatste stukje diepte zaag ik na het lijmen, ik ben bang dat anders mijn houdertje breekt; onder de stringslots is het been nu al zo dun dat het buigzaam wordt. Uiteindelijk blijft daar minder dan 1,4 mm over, das nl. de hoogte van de 0-fret.
Als alles dan zit, denk ik dat ik de snaarhouder in zijn geheel nog een tikkie lager kan vijlen.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
heb onlangs ook een setje voelermaten dremelgewijs tot zaagjes geslepen: werkt idd perfect
btw, zou het niet beter zijn die kam wat verder af en vooral lager te zetten, zodat de snaren zeker strak op de 0-fret zitten?
EDIT, tja dat lager zetten heeft geen zin bedenk ik me, hangt gewoon af van het verloop naar de tuners natuurlijk.
Laatst gewijzigd door barno; 9 december 2008 om 16:14
Aaron Stonebeat
Zo, die zit:
Ging allemaal vrij probleemloos. Voor het lijmen had ik de slots aan de kant van de 0-fret diep genoeg gemaakt en na het lijmen de kant van de mechanieken.
Het lijmen was wel een beetje spannend, weinig tot geen ruimte voor correcties met secondenlijm. En goed uitkijken om bij het laatste zaagwerk niet in de fret te zagen.
Eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat ik van meet af aan al die 0-fret wilde. Ik heb iemand die over een grote zaag beschikt de scarfjoint laten zagen en door niet goed kijken is de hoek daarvan 8 graden ipv 13 geworden; dat is best vlak. Maar ik heb besloten te proberen of het een bruikbaar resultaat zou opleveren. En de gitaar klinkt nu al, onversterkt, de snaren nog maar zeer deels op spanning en met de brug nog een halve cm te hoog, helder en lang. Dus voor de klank en sustain ben ik wat dat betreft niet bezorgd. Maar met zo'n kleine hoek had een gibson stijl topkam weleens een probleem kunnen zijn vanwege weinig druk erop en daardoor eraf schieten van snaren.
Leuke oefening gehad in het bewerken van been.
Wat dat betreft: ik was laatst in een van de plaatselijke muziekhandels en mijn oog viel daar op een bak plectra waarvan de prijs tot 17,50 opliep, per stuk !!! Bleken bij navraag van steen en een enkele ook van been gemaakt. De verkoper demonstreerde met genoegen het verschil tussen het benen exemplaar en mijn vertrouwde big stubby. Ik hoorde daadwerkelijk een subtiel verschil! Klonk goed.
Natuurlijk ga ik daar geen 10 euro aan uitgeven. Die ga ik zelf maken![]()
Aaron Stonebeat
Ik heb laatst een beetje zitten prutsen aan plectra van hout. Ook geinig!
Heb er nu een paar van letterhout, eentje van cocobolo, en ik ben erg benieuwd wat dingen als ebben en pokhout gaan doen. Voor als ik eens een middagje niks te doen heb![]()
I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...
hé, dat wil ik ook hebben, plectrum in been. Ik gebruik nu stubby's van 3 mm. es langs de slager gaan denkik.
Heb je genoeg druk op de 0-fret/topkam? De hoek van de snaren vanaf de topkam naar de mechanieken lijkt aan de flauwe kant. Klinkt dat goed?
Favorieten/bladwijzers