Ik heb net een gitaar gedaan met een mengsel van blanke lak en verf (beide alkyd); moet zeggen dat me dat heel goed is bevallen. Een stuk minder gedoe dan waterbeits.

Precies een kleur krijgen is altijd lastig. Ik moest laatst wat bijwerken aan de auto van mijn vrouw; in een kleur die niet meer te krijgen was en ook nog eens verbleekt. Hebben we bij de gamma laten mengen, was bijna perfect; ze kunnen in principe elke gewenste kleur maken.

Ik denk dat ik de lak zou afbijten, niks mis mee voor zover ik weet, alleen nogal giftig.

Grainfiller heeft voor- en nadelen. Je kunt de zaak spiegelglad krijgen, maar het is nogal weerbarstig spul. En het neemt geen kleur op; da's weer lastig met wateroplosbare beits. Ik heb wel eens gehoord dat je de filler zelf vantevoren op de gewenste kleur kunt brengen, maar dan moet je daar ook weer een geschikte kleurstof voor hebben.
Essen is grof van porieën; als je geen filler gebruikt, betekent dat naderhand veel lak en schuurwerk. Maar misschien heeft jouw body geen filler nodig omdat hij al afgewerkt is, tenminste als je 'm netjes kaal maakt.