Hoezo gaat kraken, het is een mixer met daaronder een eindtrap.
Ik twijfel aan de speakers kwa bas weergave, indien er meer dan alleen zang en akoustische gitaren overheen gaat (alhoewel deze ook best wat laag genereren).
Dat heeft dus niks met de mixer te maken.
Nu wordt simpelweg het laag van het hoog en het midden gescheiden en naar een andere eindtrap en speakers gestuurt, wat de bassen beter aan zou kunnen.
Het gaat mij er alleen om het net wat meer vermogen in het laag te geven zodat hij het geheel beter kan trekken, nu zit het op het randje.
Als je, wat Han suggereert, een low pass filter maakt, krijg je de volgende situatie: je PA speakers krijgen het volle signaal van laag tot hoog, en je baskasten krijgen alleen het laag. Dat is in principe wat je wil, maar als je een iets mooier filter maakt , een 'echt' cross-over, dan gaat het laag naar je baskasten, en het midden en hoog naar je PA speakers. Die hoeven dan geen laag meer weer te geven, en daar gaan ze beduidend mooier van klinken, en ze kunnen ook harder. Dat lijkt me zeker de moeite waard.
www.aardappeleters.netOorspronkelijk geplaatst door Nielsje
www.sleepwalkers.nl
Te koop:
Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.
Als je googelt op electronic crossover schematics krijg je genoeg, je zou zoals Bert zegt het laag tot 100hz naar de baskasten kunnen sturen en alles boven de 120hz naar de rest van het PA. Je moet namelijk rekening houden met het feit dat het crossover niet bij 100hz stijl afvalt maar afhankelijk van wat je kiest bijvoorbeeld 12dB per octaaf zal afvallen. Om een bult te voorkomen moet je dan iets hoger weer oppakken want ook de rest begint niet ineens, maar zal ook naar onderen toe 12dB/oct oppakken.
Er zijn filters die 24dB/oct afvallen en je hebt ook nog verschillende karakteristieken zoals Bessel, Butterworth etc. Er gebeuren rond de kantelpunten namelijk wel eens rare dingen.
Ik heb eens een 3 weg X-over gebouwd, kostte een drol en klonk super, veel beter dan veel x-overs die te koop zijn. Maar ik had dan ook wel de kleinste toleranties genomen, metaalfilmweerstanden van 1 of 2% tolerantie en condensatoren samengestald zodat ik exact op de berekende waarde kwam. En dat is goed te horen.
En zo wil ik het doen Bert.
Nu nog een crossover.
Volgende week een behringer in de aanbieding bij feedback, zal geen top zijn maar goed genoeg om het te testen.
Als je deze bedoelt dan zal het wel lukken, ben je voor 79 euro klaar.
www.aardappeleters.netOorspronkelijk geplaatst door Nielsje
www.sleepwalkers.nl
Te koop:
Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.
Precies die dus, kan ik me niet echt een buil aan vallen.
Ik dacht trouwens dat hij pas vanaf 6 dec voor die prijs te koop zou zijn, mooi haal ik hem morgen even.
even een update.
Gisteren de crossover en basspeakers aangesloten, het werkt maar helaas blijft mijn basgeluid niet bijster goed overeind.
Totaal geen dynamiek en karakter meer.
Gitaren klinken prima over de p.a. en ook de zang lijkt zelfs mooier en dan hebben we er eigenlijk nog weinig aan gekloot (dus het kan veel beter).
De bas er ook nog over lijkt voor deze p.a. even te veel van het goede het wordt heel snel een brei, maar dat kan ook aan de instellingen liggen.
Ik ga nog 1 keer een middagje kloten en als het dan niet beter gaat dan gaat de bas dus lekker weer over zijn eigen installatie en gitaar over de p.a.
De crossover blijft dus, ik heb nog een bascabinet en die kan dan als sub dienen. Dan gaan we ook is testen hoe het klinkt als de basdrum versterkers wordt.
Kortom, het lijkt voor de bas niet lekker te zijn maar de rest is een hele verbetering, nu nog is een betere FX erbij in plaats van die in de mixer zitten.
Iemnad enig idee of de GP8 een beetje goed is voor zang ?
Favorieten/bladwijzers