Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 13 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 124
  1. #81
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Eens. Ik heb wel concerten meegemaakt waar door het enorme volume niets meer te onderscheiden was in de brei, vooral eind jaren 80 : Sonic Youth, Ramones... hele gigs waarbij ik als fan misschien 1/3 van de nummers kon herkennen, de rest verzoop in het oorverdovende volume. (Ik heb beide trouwens ook op normalere volumes gehoord en de muziek kwam dan ook beter tot z'n recht). En de volgende dag op school de hele dag niks van de les verstaan door de piep in je oren. De voorste rijen stonden bij SY met wc-papier in hun oren van ellende. Destijds vond ik het stoer, nu denk ik: achterlijk! Een kennis van me heeft bij een concert (ik meen van de Swans) zelfs een keer een gescheurd trommelvlies opgelopen. Ook Oasis en Supergrass vond ik in hun begindagen idioot hard spelen ten opzichte van de sound van de muziek. In het geval van die eerste band had ik ook het vermoeden dat ze Liam's getergde stembanden wilden verstoppen achter een muur van volume.

  2. #82
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Belachelijk, is een kwestie van volksgezondheid lijkt me.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #83
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Die fucking harde muziek is natuurlijk complete onzin.
    Ik denk wel dat er in de jaren 90 minder weet van was dat het schadelijk voor je oren was. Of niet?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #84
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.729

    Standaard

    Dat wisten ze in de jaren 60 al hoor en ik heb de indruk dat het alleen maar steeds harder is geworden sinds de jaren 80. Maar toen stond Normaal ook al met 20 kilowatt in een dorpshuis.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  5. #85
    Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2002
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    22.722

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swan Bekijk bericht
    is dat Exinore aan te bevelen? ik moet ook nog eens goeie oordoppen hebben.
    AB-SO-LUUT!
    Het is, zoals Han zegt, belachelijk dat 't nodig is om oordoppen in te doen, maar ik merk met 1 band waar ik in speel al dat 't gewoon nodig is. De drummer alleen slaat direct na 't opbouwen al hard genoeg om mij m'n oordoppen direct in te laten proppen.

    Maar dus ook bij het kijken naar bandjes is 't super. Je hoort veel meer omdat je geen last hebt van dat vaak absurde volume en de volgende dag werken je oren gewoon nog zoals 't hoort.

    Als je ze (ook) koopt voor tijdens 't spelen zou ik voor de -15dB variant gaan. De -25dB is fijn voor luisteren, maar bij spelen is 't te veel demping voor mijn smaak. Je hebt ook nog de -9dB.... maar dat leek me te voorzichtig .

  6. #86
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Dat wisten ze in de jaren 60 al hoor en ik heb de indruk dat het alleen maar steeds harder is geworden sinds de jaren 80. Maar toen stond Normaal ook al met 20 kilowatt in een dorpshuis.
    Dan snap ik niet waarom men dat doet. 120 dB hoeft toch niet..?
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  7. #87

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Belachelijk, is een kwestie van volksgezondheid lijkt me.
    Een reactie als live-audio-techneut:

    Aan de ene kant zeg ik: helemaal gelijk !
    Aan de andere kant heet het niet voor niets 'live-muziek' en het is vaak die energie die daaraan gekoppeld is die mensen besluit naar een concert te gaan. Het hoeft niet per se op standje oorlog, maar een bepaald volume heb je gewoon nodig om die energie over te brengen. Als ik mix, zit ik meestal zo rond de 100 dB... afhankelijk van de muziek, van het nummer dat op dat moment gespeeld wordt, van de lokatie waar je staat en het soort evenement...

    Debiel hard, daar doe ik eigenlijk pertinent niet aan mee ... ik probeer klussen waar dit in het vooruitzicht ligt dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Voor mij bepaald wát voor iets ik eigenlijk sta te doen de volumenorm. Gaat het om een jazz-combootje in een kleine ruimte, dan het podium geluid + een klein beetje... maar vaak genoeg ligt dat anders...

    Ik probeer zowieso nooit dermate hard te spelen dat de PA niet meer zuiver en dynamisch klinkt... helaas kom ik af en toe nog wel eens op plekken waar dit bij 65 dBA reeds niet meer het geval is ;-). Een andere factor vind ik de akoestiek van de ruimte waar je in speelt. In een galmbak eersteklas is het toch best moeilijk het volume van de meeste bands in toom te houden... vaak is het dan al keihard, zonder dat je uberhaupt gas staat te geven... natuurlijk een kunst op zich om er in dit soort situaties dan toch wat goeds uit te halen (spraakverstaanbaarheid??)... meestal ligt de oplossing trouwens wel meer bij de muzikanten óp het podium dan bij de mengtafel/ geluidstechneut in de zaal.

    Mocht het systeem en de akoestiek geen beperking vormen dan zit ik met een 102/103 dB toch toch wel aan mijn maximale volume bij de types muziek die daarom vragen... dan spreek ik wel over een solide sound, met een lekker vloertje sub... 100 dBA is denk ik wel waar ik gemiddeld zo op zit... Open air draai ik trouwens regelmatig een stuk zachter dan dat, ligt maar aan de situatie... ik ben vaak genoeg zéér tevreden weg gelopen na een show die ik op 95-98 dBA @FOH heb gedraaid...

    Desalniettemin... Neem gewoon oordoppen mee !! Daar doe je jezelf echt een plezier mee... Ook 80 dB is al schadelijk als je er gedurende lange tijd aan bloot wordt gesteld, niet alleen die belachelijke 108 dB !! Ik heb ook altijd oordoppen in, behalve als ik sta te mixen (en dan zelfs soms nog !)

    p.s. context voor mijn reactie is het hogere circuit... niet de kleine cafe's en zaaltjes waar je geluid niet weg kan en het per definitie al oorverdovend is !! Denk aan (grotere) clubs als 013/ Paard en het festivalcircuit
    p.s.2: lees DEZE thread eens door op een ander forum, dat geeft wel een goed eindruk van hoe de meeste geluidstechneuten in de hele discussie staan.
    Laatst gewijzigd door berolios; 25 november 2008 om 12:58

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2002
    Berichten
    6.051

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pimmetje Bekijk bericht
    AB-SO-LUUT!
    Het is, zoals Han zegt, belachelijk dat 't nodig is om oordoppen in te doen, maar ik merk met 1 band waar ik in speel al dat 't gewoon nodig is. De drummer alleen slaat direct na 't opbouwen al hard genoeg om mij m'n oordoppen direct in te laten proppen.

    Maar dus ook bij het kijken naar bandjes is 't super. Je hoort veel meer omdat je geen last hebt van dat vaak absurde volume en de volgende dag werken je oren gewoon nog zoals 't hoort.

    Als je ze (ook) koopt voor tijdens 't spelen zou ik voor de -15dB variant gaan. De -25dB is fijn voor luisteren, maar bij spelen is 't te veel demping voor mijn smaak. Je hebt ook nog de -9dB.... maar dat leek me te voorzichtig .
    mja we spelen regelmatig boven de 100 dB (met pieken van ver boven) en ik heb nu van die dingen die je bij de Feedback kan kopen voor €25, opzich werkt dat wel maar wil toch wat beters gaan aanschaffen binnenkort, ik draag die Alpines echt altijd bij spelen en bij bandjes kijken...
    zou ik dan niet vanwege t hoge volume van m'n bands voor de -25dB moeten gaan?

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Ik heb zelf op maat gemaakte (gegoten) doppen. Kosten 100 euro, maar dat is het absoluut waard! Dempen alle frequenties vrijwel hetzelfde, alleen wordt het geluid iets doffer: bij een soundcheck laat ik ze uit, eerste nummer meestal ook, daarna gaan de rest van de tijd die doppen in.

    Mijn stamkroeg veranderd vrijdags van dorpscafé tot halve danstent en af en toe staat er een DJ die zo hard draait dat 3-4 keer per avond de thermische beveiliging van de power amp eruit knalt. Sinds heb ik standaard kneedbare bolletjes in mijn jaszak zitten: 2,50e voor 12 stuks bij de kruidvat. Valt niet op als je ze draagt, ze kosten niks dus verliezen is geen probleem en ze werken gewoon prima. Nadeel is dat ze niet bijzonder fijn zitten vind ik.

    Vrienden en bandleden zeggen wel eens dat ik me aanstel, maar wanneer ze dan buiten staan te roken en grappen maken als "Wie staat er zo te fluiten?", weet ik weer precies waarom ik me er niets van aantrek.

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Vught
    Berichten
    2.339

    Standaard

    Dat een heel probleem ja veel mensen vinden het raar en voor lul om oordoppen op de dansvloer te dragen of bij een concert.

    Zelf doe ik het soms wel maar meestal alleen bij het oefenen met de band zelf.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top