Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 27 van 27

Discussie: Jazz, hoe verder

  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Yep. Al moet ik wel zeggen dat ik kleinere voicings van 2,3,4 kleurrijke noten lekkerder vind ik klinken dan akkoorden die de tonaliteit helemaal uitspellen. Als de bas loopt en de gitaar speelt alleen de 7 en de 3 moet het oor wat meer zoeken naar houvast, er zit wat meer lucht in en dat maakt het net wat spannender vind ik. Aan de andere kant ben ik zeker bij fusionconcerten ook wel eens een halve minuut de draad compleet kwijt

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema Bekijk bericht
    de mijne noemde dat dan campingakkoorden of cowboyakkoorden. Volgens mij is er maar 1 reden dat je zo weinig losse snaren in jazz hoort: die blazers blijven graag lekker makkelijk (voor hun) in Bb, F en Eb en dat beperkt onze mogelijkheden nogal!
    Zo raad Joe Pass op een instructievideo aan nooit meer dan 3 nummers in E te spelen op een gig. Anders wordt het saai. Blijkbaar blijven Bb en Eb veel langer interressant Terwijl je juist zulke mooie dingen met die open snaren kunt doen! Intervallen die je normaal nooit redt. Dat hebben ze geeneens op en sax of trompet

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Mijn voicings (zet je speakers aan )

    http://theshower.nl/~s7/sardonic/loo...mn-leaves.html

    Code:
    e+---------------+---------------+-------------+--------------+
    B+-------0^1-----+---------5-3---+-------3-----+--------3-0---+
    G+-----0-----0---+-------0-----0-+-----0---0---+------0-----0-+
    D+---2---------2-+-----4---------+---4-------4-+-----2--------+
    A+-0-------------+-3>5-----------+-------------+-2>3----------+
    E+---------------+---------------+-3-----------+--------------+
     
    e+---------------+---------------+----------------------------+
    B+-------0^1-----+---------0-----+-----------------------0----+
    G+-----2-----2---+-------2---2-0-+-----0-----0-----0----------+
    D+---2---------0-+-----1---------+---2-----2-----2-----2------+
    A+---------------+---2-----------+-------------------2--------+
    E+-2-------------+---------------+-0-----2-----3--------------+
    Ps. goh wat speel ik dit stroef. Ik probeerde voor de opname strak te spelen ofzo. 'Los gespeeld' klinkt het toch een stuk beter
    Ook psychologie natuurlijk. Autumn Leaves is jazz, dat is moeilijk. Still got the blues daarentegen is geen jazz, is veeeeel makkelijker (Moest er aan denken door het ritme hiervan, ken Autum Leaves eigenlijk alleen in 4/4)

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ja, wordt maar eens tijd dat ik die ook eens leer spelen. Ik hoor wel vaker dat het er erg op lijkt.

    Terwijl je juist zulke mooie dingen met die open snaren kunt doen! Intervallen die je normaal nooit redt.
    Lang leve de kapo
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Ook psychologie natuurlijk. Autumn Leaves is jazz, dat is moeilijk. Still got the blues daarentegen is geen jazz, is veeeeel makkelijker
    Klopt, als het jazz heet denk je meteen dat het moeilijk is! Ik weet nog dat ik heel serieus met de bladmuziek het thema van Bag's Groove van Miles Davis (geschreven door Milt Jackson) ging uitzoeken. Om tot de conclusie te komen dat het 1 bloedsimpel bluesloopje is.

  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Ja, wordt maar eens tijd dat ik die ook eens leer spelen. Ik hoor wel vaker dat het er erg op lijkt.
    je speelt hem al, alleen met andere voicings, en toonsoort weet ik even niet uit mijn hoofd. Door dat ritme op je opname kun je still got the blues hier zo overheen zingen/spelen


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Lang leve de kapo
    Alleen willen de zangeressen waar ik mee gewerkt heb het dan vaak weer net een hele toon omlaag... capo op 10 is net wat minder

    Valt trouwens wel op, elektrische gitaristen lijken wel bang te zijn voor die dingen. Je ziet er maar heel weinig. Albert Collins, en van die gasten in die afrikaanse dansbands, daar zie je het wel. Maar een jazzgitarist met capo?

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Een jazzgitarist zal het niet nodig vinden misschien. Speelt ie gewoon andere voicings. In de popmuziek zie ik regelmatig kapo's.
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top