Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
    Senior Member

Standaard slagplaat uit celluloid

Een paar jaar geleden een oude gibson L30 uit 48 op de kop getikt op ebay.com en naar antwerpen laten vliegen.
    Gitaartje was total loss, onbespeelbaar, slechte lak, heel veel barsten, kapotte stemmechaniek enz.
    Ook de originele slagplaat was aan het uiteenvallen (komt wel vaker voor bij celuloid)
    Dat is ook een van de redenen waarom stewmac en andere, het goedje niet meer in een vliegtuig mogen steken (hazardous material, uitloper van 9/11, ook de gitaar wereld werd er door getroffen) hoewel mijn gitaar met celluloid slagplaat gewoon in een kartonnen doos door de post aan mijn deur werd afgegeven.

Nu de gitaar weer bespeelbaar en volledig hersteld is, wil ik ook terug een slagplaat erop, en ben dus opzoek naar een celluloid leverancier in belgië/nederland, ... Als het maar niet op de vlieger moet.

Alvast bedankt

stijn

foto's volgen, eerst eens uitpluizen hoe het moet.

Senior Member

Standaard

foto's van de L30 zoals ik ze gekregen heb (foto's zijn van de verkoper[IMG][/IMG])

hieronder zie je de uiteenvallende slagplaat.

Andere foto's volgen nog.

Senior Member

Standaard

*slik*
    ik hoop dat je deze gitaar mooi gerestaureerd krijgt, wat een ongelooflijk vet ding! (neen, geen idee over celluloid)

Senior Member

Standaard

Ze is reeds gerestaureerd, en heeft van verschillende vrienden een goede respons gekregen.

Nu begeef ik mij op gevaarlijk terrein, een gitaar van 1948 afschuren en opnieuw lakken. Het was nodig, de lak verpulverde als je ze aanraakte, dus: onbespeelbaar. Heb gezien dat de L30 ook in zwart bestond, dus dat is het geworden.

Dan politour erover, heb pas later een adres gevonden van iemand die nitrocelulose spuit, dat is voor een volgende project.

Ze heeft een heel grappige contour, heel klein eigenlijk.

Senior Member

Standaard

mooie restauratie, al vind ik het wel doodjammer van de originele sunburst.

Senior Member

Standaard

De lak was helemaal om zeep, de schollen zaten enkel in het midden nog vast (heb er geen foto's van, jammer) waardoor ze gewoon van de gitaar sprongen als je ze aanraakte.
    De beslissing om de lak te restaureren heb ik heel lang uitgesteld, nitrocellulose is niet iets dat je 'gewoon' even hersteld.
    Van alles gehoord over aceton, thinner sprayen, paraloid B72, ... allemaal trukjes om de schollen te fixeren, maar het leek mij allemaal te chemisch en giftig, nu wil ik het misschien wel eens proberen, het atelier waar ik nu werkt heeft een degelijke solventen afzuiging, dus als iemand nog een oude gitaar met een beetje waarde heeft liggen :-)

Nu is ze zwart gebeitst en gepolitoerd, ze is er redelijk mooi van onder gekomen, hoewel een archtop politoeren toch wat extra moeilijkheden meebrengt, dan een klassieke gitaar.

stijn

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Damn, wat een beauty! Ik ben razend benieuwd hoe die speelt & klinkt!
    Dit bericht ter lering en vermaak is tot u gebracht met 97% gerecycleerde elektronen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

Senior Member

chicken

Mooi gedaan. Ik vind het ook jammer dat de burst verloren is gegaan, maar geweldig om zo'n restauratie uit te voeren.
    Meer foto's zijn welkom.

Senior Member

Standaard

Ik zal eens een nieuw topic maken met alleen de restauratie van de L30.
    In dit topic gaat het eigenlijk om de zoektocht naar een celluloid slagplaat, en hoe ze in m'n atelier krijgen, zonder dat ze op het vliegtuig moet (want dat mag niet meer na 9/11)

stijn

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Euh, celluloid als in "tortoise celluloid"? Ik heb een Fender slagplaat in celluloid tortoise gewoon met de amerikaanse post opgestuurd, geen problemen mee gehad of niets!
    Dit bericht ter lering en vermaak is tot u gebracht met 97% gerecycleerde elektronen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten