Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 25 van 41 EersteEerste ... 15232425262735 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 241 t/m 250 van 408

Discussie: 1ste zelfbouw plank

Senior Member

Standaard

Great minds think alike ..... :+)))

Ik ben wel blij dat je aangeeft dat er geen mechanische bezwaren zijn.
    Uiteindelijk heb ik een, voor een andere gitarist, gitaar met een merkwaardig stemsysteem.
    Nu ik weet dat ik niet mega in de problemen kom, kan ik er reuze om lachen.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 5 november 2008 om 20:37
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Great minds think alike ..... :+)))
    Of zou het aan achtergrond en opleiding liggen?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Grizzly, mijn email heeft mijn bericht 'opgevreten', dus ik post het hier wel. kan iedereen ervan genieten.

Ik heb 2 ideeen, waarbij ik aanneem dat je een zo clean mogelijke look wilt. toch?

1: frees gewoon het door de top heen, helemaal door de body, door de back. net als zeg maar een gat voor een tremolo. en dan neem je een afdekplaat, maar dat is meer een blok dan een plaat. de pickup moet behoorlijk 'hoog' zitten in de body, dus dat blok kan je lekker dik maken. als je van de top dus alleen maar de exacte vorm van de pickup wegfreest, en aan de back dus een vierkant blok, kan je de pickup gewoon aan de top laten 'hangen' en van achteren heb je gewoon een dik blok hout.

2: de back houd je massief, en uit de top zaag je heeel fijntjes een 'slagplaat' uit. de top bestaat dan dus uit 2 delen. het deel waar niet de picups in komen te hangen lijm je gewoon op de back, het andere deel kan je met dubbelzijdig plakband of met kleine schroefjes vastzetten. de schroeven kan je mooi wegwerken bv onder potjes en bij de neck (net onder de 'lip' van de toets die bij de body zit oid), nja, wees creatief maar het voordeel van dubbelzijdig plakband is dus dat je geen schroefjes nodig hebt.

Senior Member

Standaard

Voorbeeld 1 lijkt me het meest na te liggen aan het ontwerp dat ik in mijn hoofd heb. Dat grote blok zal ik waarschijnlijk wat op bezuinigen ivm gewicht.
    Het wordt al een aardig zwaar beest.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

het blijft een tof idee, maar ik zeg je wel, als je dit bloksysteem doet, doe dan nergens anders gaten, want dan houdt je geen tone meer over. ikzelf zou het eerste doen,maar goed... thats just me

nog een leuk idee: de pickups wel laten hangen aan pickupringen, maar de ringen maken van het hout van de top, en de ringen dan laten verzinken in de top; hoe bedoel je, smoothe look!

Senior Member

Standaard

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en ben begonnen aan het freeswerk voor de neckpocket.
    Eerst een mal gemaakt door 2 latten langs de hals te leggen en er een dwars latje tussen te lijmen.
    Daarna met de mal op een proefstuk hout een neckpocket gemaakt.

De kopieer frees heeft een schachtlengte van 32 mm, dus heb ik de houten mal exact op de juiste dikte gemaakt zodat de neckpocket de juiste diepte krijgt.

Hier is het voorlopige resultaat.

op een of andere manier is het toch nog een fractie te diep geworden.
    Ik had uitgerekend dat de hals op minimaal 7 mm boven de body zou moeten komen, maar het zijn er 6,6 mm geworden.
    Natuurlijk kan ik er een plaatje hout van 0.4mm in doen, maar dat is wel erug dun :+)
    Misschien dat ik er toch weer 1 mm Padouk in doe en dan verder corrigeer met de brug.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Standaard

Dat lijkt mooi gelukt, Grizzly! Ik zou me over die 0,4 mm in eerste instantie niet druk maken. Eerst eens precies uitmeten hoe hoog je nu bij de brug uitkomt en of dat voldoende is; misschien is er helemaal geen extra werk nodig.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Senior Member

Standaard

Ik denk dat je gelijk hebt.
    Eerst morgen de pickup gaten frezen in de top body.
    Daarna vanaf de achterzijde topbody meer ruimte wegfrezen zodat de PUP's er vanaf de achterzijde in kunnen.
    Voorlopig laat ik een dikte van 4 mm over. Er is bij die Langcasters zat ruimte aan schroefdraad om de PUP's te kunnen stellen. De slagplaat waarop ze geleverd werden is 2 mm plastic, net zoiets als mijn Strat. Ik heb trouwens een hekel aan dat plastic. Ziet er zo goedkoop uit.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Ik zie je topic nu pas voor het eerst (:O) maar ik zag wel meteen gelijkenis met Musicman (en niet alleen de kop xD). Klasse dus!!

Senior Member

Standaard

Thanks Liquid_Metal,

Broeders, even een hulp vraagje om te kijken of ik ergens denkfouten maak.

Ik ga proberen vandaag de brug te plaatsen.
    Er stond een tekening op de Schaller site, als hulp om de Hannes brug te plaatsen.

(De brug heb ik naar voor gelegd zodat de tekening te zien is. Hij komt natuurlijk boven de gaten van de snaren te liggen.)

Ik heb hem uitgelijnd volgens die tekening vanaf de denkbeeldige 22ste fret positie.
    Totaal 25.5" schaal, dus 64,77 mm gemeten vanaf de topkam tot de plaats waar de snaar de brug ingaat.
    Is dit juist, en zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?

Het is een "string through" model brug. de 6 cirkeltjes zijn dus de gaten die ik moet boren voor de snaren.
    De brug staat enigszins schuin op de body, dus niet zoals de Fenderstyle haaks op de hals, maar al iets schuin zoals de snaren lopen.
    Aan de achterzijde van de body zit dat metalen blokje met 6 gaten voor de snaren.

Aan de achterkant zal ik dat nog in de body moeten laten verzinken evenals de busjes voor de 2 schroeven die de brug vast zetten.

Ik hoop dat het zo duidelijk is en iedereen begrijpt hoe het er uit zou moeten zien.
    Laatst gewijzigd door grizzly; 8 november 2008 om 11:29

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten