Kan iemand me vertellen wat voor houtsoort dit is?
Volgens de verkoper is het elzen of essen (essen lijkt me niet, gezien de tekening van het hout). Ik denk zelf dat basswood ook een optie is.
Kan iemand me vertellen wat voor houtsoort dit is?
Volgens de verkoper is het elzen of essen (essen lijkt me niet, gezien de tekening van het hout). Ik denk zelf dat basswood ook een optie is.
Hallo,
Ik kan aan maranti komen en mijn vraag is of dit gebruikt kan worden voor een nek&body. Wat is de tooneigenschap van maranti? is het makkelijk te bewerken?
zelfde als Meranti? misschien vind je zo meer
no life without music
wordt niet of bijna niet gebruikt. meranti lijkt van uitzicht wel wat op sipo/mahonie maar heeft totaal niet de klankeigenschappen ervan. Als body zal het wel gaan. als hals lijkt het me niet geschikt wegens niet stabiel genoeg.
Ik heb het in mijn eerste volledige zelfbouwproject als toets gebruikt en ben daar lang niet ontevreden over.
EDIT:
Heel goed te bewerken.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Meranti is vrij standaard kozijnhout. Beetje roodachtig, goed bewerkbaar, maar ik denk iets te zacht voor een goede klank.
NB dat hout waar ik eerst een optie op had was geen essen, maar vrij dooie sierkers.
Excuses aan wie ik blij heb gemaakt met een dooie mus.
Iemand toevallig nog wat te zeggen over mijn post bovenaan? De vraag was van welke houtsoort deze body is gemaakt.
![]()
ff kijken... het is n tele met dubbele zadels. Meestal goedkope oplossing, en omdat de gitaar vintage oogt zeg ik elzen. Iemand anders kan er wellicht meer over zeggen als je de potcover losschroeft en een foto maakt van het ruwe hout.
Dat word dus n trial&error... het word gebruikt voor kozijnen dus is volop beschikbaar en goed betaalbaar. Dat het geen populaire houtsoort is voor gitaarbouw zou mij voldoende zeggen. Als ik meranti ken dan heeft het een lange vezellengte dus taai. Maar dit zijn allemaal slagen in de lucht.
Als je aan stukken meranti kan komen om m in 1 stuk te maken, of twee stukken bookmatched, mag je er van mij op gokken. Maar ik kan geen garanties geven over het resultaat.
Favorieten/bladwijzers