Was ik al bang voor... nou moet ik mn bestelling maar even cancellen.
IN ieder geval is alles verder gelukt met het uitzoeken etc. dus dit topic mag wel op slot.
Danku
een tonezone in een les paul is echt tja... nee, t kan wel, maar niet aan te raden. veel te donker geluid. de air norton is veel en veel beter. enorm veelzijdig, van heavy metal tot blues en van funk tot jazz. t trekt 't zonder problemen. in hals EN brug. en kapjes kan je er op zetten, maar inderdaad, effe waxpotten. klinkt enger dan 't is; je hebt de pup met het kapje, een bakje met gesmolten vet, en dan doop je de pup erin. het moet VLOEIBAAR zijn, dus niet bubbelen. daarmee sloop je namelijk je pup. dan wachten tot de bubbels die uit de pup komen (luchtbelletjes) weg zijn, laten afkoelen tot het een stuk 'massiever' is geworden, pup eruit trekken, laten afkoelen, en dan schoonboenen. je moet by the way 1/3 deel bijenwas gebruiken, en 2/3 kaarsvet. ik heb gemerkt dat 30 gram bijenwas al zat is. je 'gooit' een hoop weg namelijk. ik heb mijn restjes bewaard en als blok opgeslagen, om te allen tijde te kunnen smelten mocht ik weer willen waxpotten.
hell, gisteren nog gedaan. tijdens de reclame van de film!!tis echt zo gepiept.
Tonezone is het niet geworden.
De elementen die ik besteld heb zijn alsvolgt:
Air Zone
Air Norton
Bluesbucker
Ik verwacht ze één dezer dagen.
Ik vraag me echter af wat WAxpotten precies is?
Ik ben nog erg amateur op het gebied van elementen enzo. Ik wilde mijn uiterst technische broertje dan ook het erin zetten laten doen :P
Waarschijnlijk ga ik geen kapjes erop doen. Ik vind het allemaal een beetje te goud anders.
Wellicht dat als ze uncovered niet staan ofzo, dat ik dan nog een keer silverkleurige kapjes o.i.d los koop.
Maakt het overigens wat uit voor het geluid als ze zonder kapjes zijn, of is dat puur voor de sier?
Laatst gewijzigd door Joowhahn; 23 oktober 2008 om 13:51
air zone is ook heel lekker, maar ik raad je aan de air zone in de hals te doen, de air norton in de brug en de bluesbucker in 't midden![]()
waxpotten is dat je je pickup in vloeibare was dipt, zodat de windingen van de spoelen vast zitten zeg maar (niet kunnen trillen door het spelen met veel volume, en dus gaan piepen), en dat de lege ruimtes tussen spoel, bobbin en kapje ook opgevuld zijn (daar gaat 't namelijk ook piepen!). ik heb al eens gezegd hoe je dat moet doen, en dat is heel makkelijk, maar als je een pup koopt van dimarzio, en je doet er geen kapje op, is't niet nodig.
die dingen erin solderen is heel, heel makkelijk. mag ik je nog een tip geven?
meet de diepte van de top bij de potgaten, en pak de plek waar de top 't dunst is. aldaar stop je een 5weg draaiknop (DRIE euro op ebay, als je dat niet wilt doen via ebay, maar 'm wel wilt, PM me dan even), dan kan je alle 3 de pups aandoen en gebruiken.
dan ziet de opzet er zo uit:
3weg die je normaal gebruikt: 2weg toggle om de brugpup te allen tijde aan te zetten.
waar normaal brug volume zit: nu master tone
waar normaal hals volume zit: nu master volume
waar normaal brug TONE zit: nu 5 weg draaiknop (is vaak de plek waar de top 't dunst is)
waar normaal hals tone zit: nu een gewone pushpull pot, om brug en hals mee te coiltappen (bluesbucker gecoiltapt aansluiten, schema kan ik ook leveren)
dit is het meest veelzijdig op een les paul 3 pup, en zo doe ik 't ook als ik een 3 pupper heb (ik heb er 'maar' 4).
het maakt zeker wat uit, een kapje. het haalt wat hoog weg, zeg maar. je mist de hogere frequenties lichtelijk. het sound word dus warmer.
Wow dat klinkt wel heel tof. En ingewikkeld :P
Ik zal even kijken voor dergelijke switches, of in ieder geval het idee onthouden! Ik zal eens kijken of ik een dergelijke technische onderneming zou kunnen verwezelijken. Lijkt me in ieder geval wel heel stoer, als dat allemaal zou lukken!
het valt reuze meehet is dat ik niet een windows tot m'n beschikking heb met paint, anders had ik 't zo getekend voor je. het probleem is vooral die 5 weg draaiknop. die is niet zo makkelijk te solderen als dat 't lijkt, je moet effe het systeem van dat ding goed doorhebben.
http://cgi.ebay.com/2pcs-MADE-IN-U-S...QQcmdZViewItem
http://cgi.ebay.com/2-PCS-5-Way-Rota...2em118Q2el1247
bij de onderste heb ik de mijne besteld, en dat liep enorm soepel, en spotgoedkoop natuurlijk.
Ik moet iets bekennen... Ik had een AN in de brug zitten, maar die heb ik begin deze week vervangen door een ToneZone die ik nog had liggen...
De AN was gewoon te 'trebbly' en er was gigantisch veel verschil in warmte tussen de brug en de hals elementen.
ToneZone is weer iets te moddervettig, dus ik ga nog wel op zoek naar een ander (waarschijnlijk de Air Zone), maar hij is -voor mij- beter in de brug dan de Air Norton.
Ik denk dat ik in ieder geval zo'n switch zal aanschaffen (waarschijnlijk niet via Ebay dan, ik denk dat ik ze ook wel in de winkel kan halen)
Het verbouwen moet ik dan nog even goed kijken hoe dat gaat.
Als je een site of iets dergelijks hebt waar het idee staat uitgelegd zal ik die eens doornemen.
De Air Norton ga ik denk in de brug doen. LIjkt me de meest logische indeling met de pickups die ik krijg
EDIT: nog een vraagje: wat is een F-spaced pickup precies??
Laatst gewijzigd door Joowhahn; 23 oktober 2008 om 14:40
Favorieten/bladwijzers