-
20 oktober 2008, 11:26
Mijn ervaringen zijn ook wisselend. Ik heb over het algemeen moeten werken met amateur geluidsmensen, met uitzondering van een paar festivals en een enkel groter podium.
Wat mijn grootste leerpunt is geweest, is communicatie. De houding tussen muzikanten en geluidsmensen is dikwijls die van: we zitten met elkaar opgescheept. Men komt binnen, kijkt elkaar amper aan en gaat direct aan de slag. Er worden wat wensen en bevelen over microfoons naar elkaar toe geroepen en dat is alles wat men elkaar te zeggen heeft.
Terwijl je gewoon met elkaar om moet gaan als collega's. Ik bedoel, je moet samen een mooi optreden neerzetten dus kun je ook het beste samenwerken. Behandel elkaar dan ook zo. Om te beginnen: geef die man een hand en stel jezelf voor, dat is toch het minst sociale wat je kunt doen. Maak (als bandleider) een praatje over koetjes en kalfjes, wees geinteresseerd in die man ook al is hij een botte lul. Vertel wat over je bandje en wat je die avond wil doen. Als je speciale wensen hebt, vertel het hem ook en vraag hem ernaar of dat mogelijk is en of hij er bij de soundcheck even naar wil kijken.
En zet die samenwerking ook door tijdens de soundcheck. Veel geluidsmannen worden bot, omdat ze bot behandeld worden. Vraag hem dus gewoon dingen, in plaats van bevelen door je mic te bleren.
Het zijn zo vaak gewoon de kleine dingen die een samen werking tot iets plezierigs kunnen maken.
Ter illustratie:
Ik heb een tijd voor een jeugdvereniging als bandleider van de huisband gefungeerd. We hadden elke maand een optreden in een kutzaal, met prima spullen en een amateur geluidsman met wat ervaring. Het was een bot maar toch gevoelig typje. Had vaak problemen met het goedkrijgen van het zaalgeluid, wat voor een belangrijk deel aan de slechte akoestiek van de zaal lag.
Dus wij hadden een nieuwe drummer die superstrak speelde maar veel te hard voor die zaal. Dus hij vraagt of het anders kan en ik zeg met mijn trotse harsers van niet, want ik was zeer content met mijn nieuwe aanwinst en zo speelt ie immers op z'n best. Die vervelende zijkstraal ook, toch maar een amateur die wel vaker moeilijk doet en het zaalgeluid lang niet altijd voor elkaar krijgt....
'Oke, prima, jullie je zin' zegt ie en doet de rest van de soundcheck gewoon precies wat wij hem vragen.
Met als resultaat dat het totale podiumgeluid veel te hard werd en hij de zaal niet meer in kon regelen.
Hij ging bijna naar huis, omdat ie toch niks meer te doen had....
Om de zaak te redden, heb ik mijn gitaar weggelegd en ben ik naar hem toegegaan. Hem wat gekalmeerd en gevraagd wat het probleem was. Hij vroeg me in de zaal te gaan staan terwijl de band een nummertje speelde... en hij had volkomen gelijk.
Kon mezelf wel voor m'n kop slaan. Heb hem toen gevraagd of ie in het vervolg me gewoon op m'n flikker wil geven als ik weer niet luisterde, en sindsdien hebben we altijd prettig en in overleg samengewerkt. Hij bleef nog steeds een botte lul maar door gewoon samen te werken en elkaar met respect te behandelen, kregen we veel meer voor elkaar dan daarvoor
En ja, onze drummer moest zachter spelen en daardoor speelde ie wat minder lekker, maar je moet soms compromissen sluiten om er een leuk optreden van te maken.
Laatst gewijzigd door Rutger; 20 oktober 2008 om 14:22
-
Regels voor berichten