Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

vraagje Aantal snelle vragen betreft elementen

Even een paar vraagjes van mij.
    Ik ga morgen een aantal pickups voor mn les paul bestellen, maar ik mis nog een stukje info. Wellicht dat jullie mij die kunnen verschaffen.
    Laat ik ook maar even melden dat ik op dit gebied tamelijk onbekend ben

vraag 1: ik had twee pickups die me erg aanspraken, maar op de site (Dimarzio) stond dat ik die allebei het beste in de Brug positie kon plaatsen. Nu heb ik een black beauty, dus kan ik mooi een derde pickup installeren.
    De vraag dus: is het erg om een pickup niet op de aangeraden plaats te installeren? Kan ik een pickup die ik het beste bij de brug kan installeren ook in het midden, of eventueel zelfs in de Nek positie installeren??

vraag 2: als een element niet bevalt, of ik m er later uit wil halen, kan ik er dan voor kiezen het element uit de gitaar te halen, en in een andere te gebruiken? (hergebruiken dus)

vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee... maar toch..

Dat waren mijn vragen. Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joowhahn
    vraag 1: ik had twee pickups die me erg aanspraken, maar op de site (Dimarzio) stond dat ik die allebei het beste in de Brug positie kon plaatsen. Nu heb ik een black beauty, dus kan ik mooi een derde pickup installeren.
    De vraag dus: is het erg om een pickup niet op de aangeraden plaats te installeren? Kan ik een pickup die ik het beste bij de brug kan installeren ook in het midden, of eventueel zelfs in de Nek positie installeren??
    Dat kan zeker. Er zijn meer gitaristen die het doen. Het enige nadeel is dat een brug-element een hogere output heeft dan een neck-element. Omdat de snaren bij de brug minder hard trillen dan bij de neck, moet zo'n brugelement een hogere output hebben om even hard te klinken dan zijn collega in de neck.
    Je zult dus ev met een luider neck-element zitten. Meer niet.

vraag 2: als een element niet bevalt, of ik m er later uit wil halen, kan ik er dan voor kiezen het element uit de gitaar te halen, en in een andere te gebruiken? (hergebruiken dus)
    Ja, netjes lossolderen en je kunt je elementen in eindeloos veel gitaren stoppen. De oude elementen die je eruit haalt, kun je best ook bijhouden om ze er later weer in te kunnen stoppen als je de gitaar zou verkopen.

vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee...
    Hier ben ik niet zeker van. Die kapjes erop plaatsen zal volgens mij niet altijd lukken, ze eraf halen ook niet. Gaan ze vanzelf los, gaat het wel, anders zit je met een open spoel en da's niet goed.
    I was here and you wasn't.
    Now you is here and I isn't.

Standaard

Ok, bedankt voor het snelle antwoord.
    Als iemand mij nog kan uitleggen hoe het zit met die kapjes weet ik genoeg om die elementen met een gerust hart te bestellen

Ik heb het idee dat die gouden kapjes aan het element vast zitten wat er nu in zit, maar dat weet ik nog niet zeker.
    Maar als ik ze eraf haal, en de nieuwe elementen erin zet (zonder kapjes terug te plaatsen), is dat dan wat je noemt 'open spoel'?

Senior Member

Standaard

Welke pickups wil je kopen?

En ja, sommigen zijn speciaal gemaakt voor een bepaalde positie, maar da's volledig smaak gerelateerd. Ik heb nu op mijn LP een nek pickup in de brug zitten (Air Norton)

Ehm... Waarom niet? Als je de draad maar niet 'op lengte' maakt zou hij zo weer in een andere gitaar moeten kunnen...

vraag 3: ik heb nu van die gouden kapjes erop. De elementen die ik ga bestellen zijn gewoon 'open'. Kan ik ervoor kiezen ze te installeren, en daarna die kapjes erop te plaatsen? Ik denk dat ik ervoor ga zonder kapjes, want ze zijn nu zo goud en bling bling, en daar heb ik niet zoveel mee... maar toch..
    Je kunt er achteraf weer 'covers' op plaatsen, maar die moeten met wax (of kaarsvet) opgevuld worden zodat er geen loze ruimtes meer zijn, anders kun je last krijgen van feedback.

Dat proces heet 'potwaxen' en is niet heel erg makkelijk, maar wel belangrijk!

Er zijn overigens Amerikaanse webshops waar je ze met cover geïnstalleerd kunt kopen...

Senior Member

Standaard

Ok, bedankt voor het snelle antwoord
    En ik voor de langzame?

Toeschouwer

Standaard

Deze gaat alsnog naar elektrische gitaren.
    Het leven heeft geen zin.
    Maar ik toevallig wel.
    Maarten van Roozendaal.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldAling
    En ik voor de langzame?
    Uiteraard

De Pickups die ik wilde kopen zijn alsvolgt: (allemaal Dimarzio)
    de Tone Zone (schijnt in de brug te moeten)
    de Air Zone (ook in de brug, volgens de site)
    de Air Norton (wilde ik in de nek positie)

Dus heb ik er 2 die in de nek zouden moeten. Het leek mij handig er dan 1 in het midden te doen, omdat ik een black beauty heb, en dus ruimte voor 3 elementen. Nu weet ik alleen nog niet welke van de 3 het best waar kan, of bv de Air Zone beter bij de brug kan dan de Air Norton etc.

Verder vroeg ik me af of iemand weet of dit een leuke set elementen is, of dat er wellicht beter een andere bij kan. Ik zat bijvoorbeeld ook aan de super distortion te denken.
    De steil die ik probeer te spelen is een beetje van blues, funk, (hard) rock en diverse clean achtige nummers (vandaar dat de Air Zone me ook erg tof leek)

Senior Member

Standaard

Is de Tone Zone niet een uber scheur element? Daarbij is het heel donker/bassig. Dat gecombineerd met een donker klinkende gitaar als een Les Paul wordt misschien een beetje te veel van het goeie. Die anderen zijn trouwens ook niet echt lichte jongens.
    Kun je, als je vooral blues, funk en clean speelt, niet beter iets kiezen met een wat lagere output en wat meer treble? Een aantal verschillende PAFjes ofzo?
    Laatst gewijzigd door Fuhgawz; 16 oktober 2008 om 19:21
    Drummer: "Potmeter? Is dat net zoiets als een gaydar?"

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fuhgawz
    Is de Tone Zone niet een uber scheur element? En die anderen zijn ook niet echt lichte jongens. Kun je, als je vooral blues, funk en clean speelt, niet beter iets kiezen met een wat lagere output?
    De Tone Zone is een goed rag-ijzer, maar blijft wel een duidelijke cleane toon behouden, van wat ik ervan gehoord heb. Daarom lijkt het mij een goed element voor wanneer ik wat soleer achtige stukken wil doen (en de manier waarop ik Blues speel kan er soms vrij ruig aan toe gaan )

De Air zone schijnt een heel erg goed element te zijn voor wanneer je wat jazz-achtige klanken wilt krijgen. Op de Dimarzio site staat dat je er een hollow body aardig goed mee kunt imiteren. Dit was een van de pickups van Dimarzio die mij het meest aansprak.

Dan de Air Norton schijnt vooral in de neck ook een goede te zijn voor blues achtige klanken.

Verder had je het over PAFjes, wat zijn dat ook alweer??

Ik heb deze 3 uitgekozen, ze spreken me aan. Maar tips zijn uiteraard welkom. Zoals ik eerder meldde, ben ik nog een leek wanneer het op elementen aankomt (ik ga ze ook niet zelf verwisselen)

EDIT: gna, ik zie nu dat ze een 'Bluesbucker' hebben. Klinkt ook goed. Wellicht dat het een idee is die te verwisselen met de Air Norton
    Laatst gewijzigd door Joowhahn; 16 oktober 2008 om 19:29

Standaard

Inmiddels mn keus gemaakt, komt allemaal goed.

Ik heb echter nog 1 vraag: ik kwam een element tegen voor 7 snarige gitaren... kan die ook in een 6 snarige?? Of past dat niet
    (heb zelf nog totaal geen ervaring met 7 snarige modellen)

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten