Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 15 EersteEerste ... 45678 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 145

Standaard

nee, die vergelijking slaat nergens op, gewoon reserve genoeg nemen dat het nergens clipt, je kan met je pieken gerust 6 db onder de max blijven, digitaal is toch 24 bitjes, meer als genoeg dynamiek, heeft geen zin van daar die laatste bitjes nog proberen uit te persen, gewoon zorgen dat de opname clean blijft.

Moderator

Standaard

Klopt Bass, maar als je 24 bits gebruikt kan het lang aan hoor, met 16 bitjes kun je beter niet te zacht gaan idd.

@Rob: als je een hele dikke schijf hebt van 500 gig en je neemt met 24/96 op en mixt ook naar 24/96 dan ben je heel goed bezig. Je moet al met de mix rekening houden met de mastering zodat je geen basdrum of snare daar kilometers bovenuit laat knallen.

Ga dan masteren met een prog als CD architect, dat werkt hardstikke goed en je kunt er de ISRC code in meeschrijven. Als je een goede mix hebt gemaakt zet er dan niet teveel plugs overheen, ik gebruik er gewoonlijk maar één buiten de dithering die je uiteraard nodig hebt.

Probeer eens de PSP Vintage Warmer. Zet de schakelaar onder op multi, zet de mix op 85% (parallel compression), zet je ceiling op -0.01 en draai de drive knop eens op +4.5 tot +6 en verbaas je over hoe hard het wordt en toch goed blijft klinken.

Niet verder vertellen hoor Rob, dit blijft onder ons.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

liever nog als je hardware het aankan op 32 bits opnemen.
    wel een domper als je daarna de 44.1/16 versie hoort
    maarja, dat is nou eenmaal de standaard voorlopig.
    om over mp3 maar helemaal niet te spreken.

Banned

Standaard

Ik ben toch wel n beetje op de hand van Rob in deze discussie.. Zonder direct weer een beerput open te willen gooien.. Ik wordt soms erg moe van alle audiofiele praatjes tegenwoordig. Ik vind dat mensen gewoon niet zo moeilijk moeten doen.. Als het echt te erg wordt (duidelijk hoorbare clippen in miljoenenproducties bijvoorbeeld), ok weet je.. maar verder is t gewoon een kwestie van evolutie.. En vraag en aanbod. Zoals ik al zei is t probleem erg overtrokkken als je t mij vraagt.

Maar goed.. Wie ben ik.. Noem me maar een te nuchtere Groningse boer, maar ik vind re-masters vaak beter dan t origineel; Ben van mening dat LP's ondingen zijn, digitaal opnemen een grote stap voorwaarts is ten opzichte van analoog opnemen; en de klant is gewoon de baas als je t mij vraagt (Ik roep niet zomaar wat btw.. Ik ben professioneel genoeg om indien nodig al mn uitlatingen goed te onderbouwen).

Nog even over de opmerking dat alle studio's die verkoopcijfers voor kwaliteit stellen zouden moeten sluiten (ik persoonlijk doe ALLES wat de klant wil, zelfs op mn kop staan en oudhollandse dubbeltjes poepen, zolang het goed betaald)... Als jij een vloertje gelegd wil hebben en de uitvoerder weigerd deze er horizontaal in te leggen omdat diagonaal er gewoon beter uitziet, is dat dus doodnormaal?

Je moest eens weten hoe vaak het voorkomt dat ik tijdens mn werk denk "wat jij wil.." en het zo doe zoals de klant het wil horen... Tja, HIJ heeft geld en dat wil IK hebben.

Maargoed... Ik ben dan ook een pisnicht heh (zoals inmiddels bekend denk ik).

Grt R!!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    liever nog als je hardware het aankan op 32 bits opnemen.
    wel een domper als je daarna de 44.1/16 versie hoort
    maarja, dat is nou eenmaal de standaard voorlopig.
    om over mp3 maar helemaal niet te spreken.
    ik volg niet, als je 24 bits omzet naar 16 verlies enkel de onderste bits... dus alle geluiden onder de -96db vallen weg... dat hoor je toch niet.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol
    ik volg niet, als je 24 bits omzet naar 16 verlies enkel de onderste bits... dus alle geluiden onder de -96db vallen weg... dat hoor je toch niet.
    het verschil van 32 naar 16 bits heb ik het over.

Standaard

hoor je nog niet, of maak je misschien mixen met een dynamiek van meer dan 96 db ?

32 bit heeft een range van 192 db, is complete onzin dus om hier op op te nemen, laat staat mixen te maken, tenzij je graag veel schijfruimte gebruikt.
    Laatst gewijzigd door pol; 18 september 2008 om 01:50

Banned

Wink

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pol
    hoor je nog niet, of maak je misschien mixen met een dynamiek van meer dan 96 db ?

Senior Member

Standaard

wat he zegt over het aantal bitjes klopt niet helemaal, Pol. Wel qua dynamiek, maar je hebt nog een ander probleem, en dat heet aliasing. Zoals je weet is de afnbeelding van een analoog signaal op een digitaal grid altijd een benadering. het analoge signaal is continu, het digitale discreet, kort gezegd: er komen alleen gehele waarden in voor. Om van continu naar disrceet te komen worden waarden afgerond. Heb je bijv 16 bits en dus waarden van 0 tot 2**16 (=64000) en wil je daar een signaal tussen de 0 en de 6,4 V op afbeelden dan is je precisie maximaal 0,1 mV, dus alle waarden die je meet worden afgerond op hele stapjes van 0,1 mV. Iedere keer dat je een bewerking op dat signaal doet worden er opnieuw afrondingen toegepast op het signaal, en daarbij treden soms fouten op, die in ieder bewerking weer groter worden. Daardoor ontstaan zgn. digitale artefacten: 'schijnbare geluiden' die in het orgineel niet zaten maar in de digitale reproductie wel voorkomen. Er zijn verschillende manieren om die er weer uit te filteren maar geen van die methoden is zonder verlies van signaalkwaliteit.
    Bij 32 bits verwerking is er iets anders aan de hand: 32 bits maakt ook gebruik van floating point berekeningen, en howel dat nog steeds benaderingen zijn is de precisie vele malen groter dan van 16 of 24 bits integere vastlegging. Daarom treed bij 32 bits FP nauwelijks aliassing op, en is het ook bijv. geen enkel probleem om het signaal meerdere malen digitaal te beweren, de signaalkwaliteit wordt er niet minder van. En omdat er ook geen anti-aliassing filters nodig zijn blijft het signaal veel zuiverder.
    Jammer genoeg zijn er nog niet veel 32 bits FP a/d en d/a converters, dus een beetje probleem blijf je vaak nog houden, omdat je dan moet gaan resampelen, wat ook weer extra signaalverlies met zich mee brengt. Daarom kiezen sommige studio's ook voor digitale opname en vastlegging, maar voor analoog mixen en bewerken, volgens sommigen 'best of both worlds'.

Standaard

hehehe, ik ha guitar hero versie nog niet gehoord, maar dit verschil is zo gigantisch, dat ik mijn mening moet aanpassen: Als je dit naar de cd-fabriek stuurt, is het een bewuste keuze, of verdien je iig wat je krijgt. HA, ik dacht dat ik makkelijk omging met wat clipping, maar dit is van de gekken.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten