Jimmy Page, Tony Iommy, Santana, Ritchie Blackmore, Andy Summers, Neil Young, Jeff Beck, SRV, BB King, Albert King, en ga zo maar door.
De jeugd van nu moet opkijken naar Frusciante en consoorten, goede gitaristen, maar niet die goden van weleer.
Jimmy Page, Tony Iommy, Santana, Ritchie Blackmore, Andy Summers, Neil Young, Jeff Beck, SRV, BB King, Albert King, en ga zo maar door.
De jeugd van nu moet opkijken naar Frusciante en consoorten, goede gitaristen, maar niet die goden van weleer.
It might get loud!
BB king en slash kijk ik nog wel het meeste naarOorspronkelijk geplaatst door joskedentweede
![]()
Gibson Les Paul Slash Signature 2008, Gibson Les Paul Classic 2007, Gibson les paul Standard Faded Tobacco 2007, Epiphone Slash's Snakepit Les Paul 1995, Epiphone Slash Firebird, Gibsun Les Paul junior DC, Kauffmans Telecaster | Marshall JVM205H, Marshall 2555sl, Marshall AFD100, PRS MT15, Koch 2x12 Cab
Maar jij bent wel meer dan eens een uitzondering.
Uiteraard zijn er nog meer hoor, maar ik zie toch steeds meer mensen die die groten niet meer kennen.
Dat is nu niet zo'n ramp, zolang ze maar blijven spelen!
It might get loud!
ik vindt zijn stijl niets, maar de beroemdste gitaar is denk ik die van Eddy van Halen... gewoon 1 elementje, geen gelul, gewoon speluh
denk dat dat de bekendse/beroemdste (enkele) gitaar is![]()
Gibson Studio LP '94 Ebony - '04 Fender CIJ strat - '08 Fender BAJA tele - Alvarez - H&K Edition Tube 20th anniversary
Hmm... en een legio shredders die we vroeger niet hadden, laat ik niet houden van shred...Oorspronkelijk geplaatst door joskedentweede
Mijn favoriete gitaristen zijn eigenlijk nieteens zo begaafd.
Denk dat ze veelal goede liedjes spelen/maken, vind ik persoonlijk belangrijker.
Vroeger was de toekomst beter.
*EDIT* daar ging even iets mis.....ik laat de quote maar weg
Dat de "goden van weleer" zo genoemd worden, komt voor een groot deel omdat zij, bijv. mensen zoals Page, Hendrix & Eddie van Halen, grote vernieuwers waren. Wat Page en Beck deden, dat had niemand ooit gehoord, om van Hendrix maar niet te spreken. Met Van Halen hetzelfde. Niet dat hij de eerste was die begon met tappen, maar heeft dat, tezamen met loeisnel spelen, wel geholpen om het populair te maken.
Distortion? Clapton deed het ineens, maar Buddy Guy ook al wat eerder. Page & Beck hadden Mayer's Tonebender. Die mensen probeerde met nieuwe geluiden te komen in een tijd waarin dat ongehoord was. Moet je je voorstellen dat niemand weet wat een wah-pedaal is, en jij wel en dat je daar ineens staat met zo'n ding.
Da's wel lef hebben. Nu is de 100-watt Marshall stack niet weg te denken, maar Pete Townsend heeft de credit dat hij erom gevraagd had om luider te kunnen, en hoppekee, Jim Marshall maakt het voor hem.
Nu zijn er in diezelfde periode(s) natuurlijk legio andere gitaristen die misschien wel qua techniek hetzelfde konden, maar er zijn er altijd een paar die het bekendst worden bij het grote publiek, en daarom 30 jaar later nog steeds gezien worden als legendes. Om over goede nummers schrijven, goede bandleden hebben en vette geluiden op de plaat produceren maar niet te spreken.
Rest de vraag: valt er tegenwoordig nou nog zoveel te vernieuwen in gitaarspel? Je kan helemaal los gaan en kijken of je een nieuw geluid vindt, maar tien tegen een dat het gaat lijken op iets wat al bestaat. Puur omdat er al zoveel gedaan is. Het vereist een hoop lef om iets te doen wat helemaal van jou alleen is.
Bovendien willen een boel mensen dat helemaal niet want hoeveel mensen willen tegenwoordig wel niet precies klinken als?
Het gaat om innovatie wat de legende maakt, en niet alleen maar techniek of muziekstijl.
Nou dit was weer zo'n moraal-doordram-verhaal van Tubescreamerhad het misschien wat beter kunnen verwoorden maar alla nu staat het er al.
Wat zegt U? Oja: 4-1! 4-1! 4-1, 4-1! Wat zijn die Fransen stil....
Laatst gewijzigd door Tubescreamer; 13 juni 2008 om 23:34
Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
O en iets meer ontopic![]()
Dit is ook een beroemde gitaar he:
![]()
staat er in spiegolbeeld maar kon geen betere in kleur vinden.
Da's ook weer zo'n voorbeeld: Muddy Waters heeft de credit dat hij de electrische blues populair heeft gemaakt. Dat gaat gitaristen van nu niet meer lukken, simpelweg omdat het niet meer nodig is!
Oorspronkelijk geplaatst door Shaggy
Misschien was het wel 'n Kramer neck met z'n Frankenstrat eronderOorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe
(lollig nuance verschil)
ik ruik tonechambers!Oorspronkelijk geplaatst door PGR
Kaminski on Spotify https://open.spotify.com/album/3i96d...Q3u7fR-oPs8RHw
ik zie ze...Oorspronkelijk geplaatst door Dweezman
Favorieten/bladwijzers