Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1

    Standaard Voicings wat is het wat doe het?

    Hallo

    Ik ben nu begonnen met Voicings op gitaar toe te passen, de meest voor de hand liggende is 3/7 (terst en septiem) het idee naar mij is dat je elke keer een pad van noten maakt naar het septiem toe om zo een lijdraad in je solo's op te bouwen dit vind ik best handig aangezien ik soms maar aan het zoeken ben wat ik met mijn solo's wil doen.

    Nu vroeg ik mij af (klopt de uitleg een beetje) zijn er ook andere mogelijkheden dan alleen de terst en septiem, ik had iets gelezen over quatural voicings maar wat dat is...

    Bedankt

    Groeten

    DTmaster
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    In het algemeen zou je kunne stellen dat Voicings ' configuraties' zijn, dus verschillende manieren om éénzelfde akkoord te spelen en op verschillende posities.... Ik denk dat jij het hebt over ' voice leading'.

    Quartal : stapeling van 4de noten ipv tertsen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    xx2244 is een voorbeeld van kwarten stapeling
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
    In het algemeen zou je kunne stellen dat Voicings ' configuraties' zijn, dus verschillende manieren om éénzelfde akkoord te spelen en op verschillende posities.... Ik denk dat jij het hebt over ' voice leading'.

    Quartal : stapeling van 4de noten ipv tertsen.

    ja inderdaad Voice leading wat houd dan in??
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Ga dit maar eens bestuderen:

    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #6

    Standaard

    Thanx zal ik doen
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  7. #7

    Standaard

    maare een beetje uitleg zo mooi zijn hahaha
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 september 2006
    Locatie
    Hellevoetsluis
    Berichten
    605

    Standaard

    Googel is your friend .....

    Leer improviseren. 2003-2004.
    Les 25: stemvoering en het begeleiden van zang.

    Als je muziek schrijft voor een orkest moet je iedere speler
    een melodie geven die hem ook bij het inoefenen van zijn
    partij genoegen verschaft. Daartoe moet je de akkoorden
    van de begeleiding uitsplitsen tot zelfstandige melodieën.
    Dit heet stemvoering.
    Er zijn hele boeken over volgeschreven want voor het arrangeren
    en vooral bij klassieke muziek wordt de waarde hiervan hoog
    aangeslagen. Bach is het schoolvoorbeeld van de grote hoogte
    die daarin bereikbaar is. Maar, jammer genoeg, is volledige
    stemvoering voor improvisatie onbegonnen werk.

    Lees eens meer ....
    &

    Voicing
    Het woord voicing wordt vooral gebruikt in de jazzmuziek, en zou zoiets kunnen betekenen als het eerder klassieke "stemvoering". In principe is een voicing hetzelfde als een akkoord, maar bedoeld wordt eigenlijk de manier waarop je een akkoord speelt.

    Zo kan je spreken van "close voicings", wat ongeveer hetzelfde is als een enge of nauwe ligging van een akkoord. Zo kan men Cmaj7(9)(#11)(13) spelen als volgt: si-do-re-mi-fa#-la. Natuurlijk bestaat ook zijn tegenhanger "wide" of "open" voicings, wat hetzelfde betekent als wijde ligging van een akkoord. Maar er bestaan ook zoiets als "kwartvoicings". Dit zijn akkoorden die niet zoals gewoonlijk opgebouwd zijn uit tertsen, maar wel uit kwarten. Bekend is vooral (vb.: Dm7(11)) re-sol-do-fa-la. Maar ook (vb.: Cmaj7(9)(13)) si-mi-la-re-sol-do.

    nl.wikipedia.org/wiki/Voicing
    Laatst gewijzigd door Jeroensnake; 13 mei 2008 om 10:47

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DTmaster
    maare een beetje uitleg zo mooi zijn hahaha
    Als je die G akkoorden achter elkaar speelt, hoor je dat de hoogste noot telkens één stap hoger is. Leer de akkoorden eerst soepel achter elkaar spelen. Ga vervolgens proberen een melodie te creeeren met de hoogste toon. Neem Vader Jakob als voorbeeld. Je speelt dan 1 2 3 1 - 1 2 3 1 - 3 4 5 - 3 4 5 - enz.

    1 = 1e akkoord van het schema
    2 = 2e akkoord van het schema
    enz...
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #10

    Standaard

    oo zo ok laat je weten hoe het gaat!!
    - Ibanez Bass - Active Soundgear
    - Ibanez GRS 200 - Dimarzzio Super Distortion.
    - Fender Ultra Strat 1998 - Seymour Duncan JB-4
    - Status Graphite Energy Bass Headless 4 String
    - Acoustische Klasieke Gitaar - Elixer String model.
    - Ibanez AK85 DVS - George Benson Custom
    - Gregg Bennet D6-CE
    - PRS Singlecut 2006 Dark Cherry Sunburst

    - Roland TDK-6 Drumstel
    - KORG TR 61
    - POD XT
    - BOSS GT-5

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top