Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Cool Beter: vintage of nieuwe electric mistress deluxe???

Ik overweeg een Electro Harmonix Electric Mistress Deluxe flanger te kopen, maar twijfel tussen een vintage '70's ' groen/zwarte' (deluxe), '70's zwart/zilver of een nieuwe reissue. Heeft iemand ervaring met de klankverschillen c.q. wat aan te raden is? Ik geef niet om vintage, maar ga voor het beste geluid (Andy Summers sound).

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

(Vloekmode aan:!@#$%^&*%)

Zelf Vintage zijnde ligt het voor mij duidelijk: hoe ouder hoe beter.. Ik heb wat oude Mistresses gehad en die klonken super - en heb nog altijd de groenzwarte.
    ik heb de nieuwe gehoord en die klonk goed. Ik meende dat ie een beetje tam klonk tov de oudjes. maar dat kan vooringenomenheid zijn.
    Maar..( en ik geef het niet graag toe..) De oudjes klinken allemaal verschillend én kunnen zelfs de ene dag en de andere weer verschillend klinken.. EH heeft altijd een twijfelachtige reputatie gehad qua betrouwbaarheid. Als ik een vann mn vintage Eh's inplug,, prevel ik een gebedje en hoop ik dat het ding het doet...wat dat betreft raad ik je aan - klere, wat krijg ik dit moeilijk uit mn toetsen!- de nieuwe te kopen...

Overigens wordt in het pedalenboek van Analog Man de muzikale realtie tussen de Andy's Summers en Powell ( Wishbone Ash) uitgelegd. Uit dat verhaal maak ik op Summers aanvankelijk Powells mistress gebruikte. En in dat geval praten we volgens mij over de 18V mistress in bigmuff-kastje. Die klinkt toch wel anders dan de latere Deluxe uitvoeringen - en is nóg onbetrouwbaarder... en je staat te spelen in een zee van ruizzzzzzzz...
    Ik kreeg vier maten solo, maar heb ze niet gebruikt.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Ieks! Nee, dat gaat te ver..
    Clones die er niet uitzien zijn al erg. als ze ook nog willen beweren dat ze op 9v de sound van die ouwe 18v dubbelebatterijenvreter kunnen nabootsen - dat gelooft toch geen mens?
    en dat voor meer geld dan een ouwe originele..

Senior Member

Standaard

Ik heb een non-Deluxe Electric Mistress (18 volt) en heb deze uitvoerig kunnen vergelijken met een nieuwe Deluxe. De oude klinkt minder metalig, duidelijk wat smoother en heeft een grotere volumedrop. Maarrr... dat betekent niet dat de non-Deluxe beter klinkt. Het is gewoon een kwestie van smaak, hij klinkt iets anders. Wel heb ik het gevoel dat de non-Deluxe beter met (veel) oversturing omgaat, moeilijk uit te leggen maar het klinkt wat strakker, gedefineerder. De hoeveelheid ruis ligt volgens mij puur eraan hoe je hem instelt, op extreme settings geeft hij een bak ruis en op de drie settings die ik ervoor heb nauwelijks. Het is wel het enige pedaal waarvan ik soms het gevoel heb dat hij leeft, het is een heel gek maar ook heel mooi effect. Niet te vergelijken met andere flangers. Misschien dat ik de mijne ooit naar Howard Davis (EHX man) stuur om wat aan die volumedrop te doen... ik kan trouwens eventueel wat (gare kwaliteit) clipjes maken als je wilt.

Andy Summers en David Gilmour gebruikten allebei de non-Deluxe Mistress.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EJ NL
    Het is wel het enige pedaal waarvan ik soms het gevoel heb dat hij leeft,
    Mooi gezegd. trap m in en je weet niet wat je gaat krijgen..

Senior Member

Standaard

Ik heb hier laatst een EHX Electric Mistress non-deluxe gehad voor reparatie (draadbreuk in een van de kabeltjes naar de switch)

dat was een enorme ruisbak, maar oh zo lekker!

de nieuwe (deluxe versie) ruist veel minder, en klinkt ook hartstikke goed
    Voodoo Lab Tremolo te koop

Interesse stuur een pm-tje

Standaard Mistress

Tjaa .... Voor de echte Andy Summers sound en oversturing dus toch de non deluxe ... als je de ruis, volumedrop en onbetrouwbaarheid op de koop toe wilt nemen. De nieuwe deluxe dus wat metaliger, maar wel goed. Misschien ga ik dan toch maar voor de nieuwe deluxe en stuur ik hem misschien voor wat mods naar Howard Davis. EJ NL: ik ben wel geinteresseerd in de ' half gare' MP3tjes : patrick.blommerde@planet.nl

Thanks for the advice! Grtz Patrick

Senior Member

Standaard

Patrick, ik zal in de middag wat betere maken!

Wat ik overigens ook heel mooi aan de non-Deluxe vind is het vermogen om een fuzzbox als de Big Muff te ontdoen van zijn scherpe kantjes. De flanger vlakt de fuzz op bepaalde stukken wat af, waardoor je op hoge noten een lekker smooth randje krijgt en zo bakken met sustain hebt. Gek om uit te leggen maar ik denk dat deze twee filmpjes van David Gilmour wel het een beetje laten zien...

Hij gebruikt voor de solo de Mistress i.c.m. een Big Muff beide hoor je duidelijk!

Mihalis (zie vanaf 02:45)

So Far Away (zie vanaf 02:25 en 05:50)

Ongelofelijk hoe je dik en tegelijkertijd snijdend en agressief je een Stratocaster kunt laten klinken. Een van mijn favoriete combinaties, een Electric Mistress en een Big Muff! Ik heb het ook eens geprobeerd in een sporthal. Twee versterkers op elkaar aangesloten (50 watt Engl en 40 watt Fender), volume op meer dan drie kwart, Big Muff en Mistress aan... en Laten we het zo zeggen, ik kan niet wachten om het nog eens te doen

Standaard Mistress

Hoi EJ, bedankt voor de MP3's.
    Ik had nog eens nagedacht over de 'mistress' keuze en was al tot de conclusie gekomen dat ik toch het liefste een originele 70's electric mistress (non deluxe) wil zien te krijgen. De ruis moet ik dan maar op de koop toe nemen. Hoe los je nu zelf de volumedrop op? Met een booster erna?

Zoals al aangegeven zijn mijn grote 'voorbeelden / inspiratiebronnen' Andy Summers en The Edge, hoewel ik David Gilmour ook sterk vind. Ik heb er tot nu op vertrouwd dat als ik met deze heren vergelijkbaar materiaal 'bij elkaar spaar', dat de sound me zal bevallen (het gaat me niet om hen te 'coveren', het gaat me om de sound), en dat is tot nu toe ook uitgekomen. Zo heb ik in de loop der jaren een VOX AC30 uit 1965 en 1 uit 1966, EHX Memoryman Deluxe (reissue) en Korg SDD3000 (2, want zijn ook niet echt betrouwbare bakken) verzameld. Voor de rest zweer ik al jaren bij de tubescreamer en chorus uit mijn Ibanez UE300. Via de Korg en/of de EHX MMD naar de TS9 (of overstuurde Soldano SP77) en de stereo chorus naar de twee Voxen klinkt echt 'breed'.

Ik heb net nog willen bieden op een electric mistress op Ebay, maar was mijn inlognaam/wachtwoord combi vergeten en daardoor te laat.... Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van Ebay, wil het liefste toch even echt contact met de verkoper, of het apparaat zien, om in te schatten of het betrouwbaar is (en het apparaat werkt). Afwachten dus wanneer er een betaalbare mistress voorbij komt op Marktplaats / Gitaarmarkt.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten