Gitaar:
Merk: F. Hashimoto van Maruha Gakki, Japan
Type: W350, dreadnaught
Productiedatum: 1976
Prijs:
Betaalde prijs: 70 euro tweedehands, vermeerderd met 150 euro later voor nieuwe brug, benen zadel en topzadel, afstelling.
Materialen: massief spruce top, gelamineerde palissander zijkanten en achterkant, mahonie nek, zeer fijne afwerking behalve een naar mijn inziens te dikke laklaag. Versiering à la Martin D-41. Een mooi voorbeeld van de goede productiekwaliteit van de Japanse Martin-copies in de zeventiger jaren.
Fijne hals ( té fijn voor mij bij lang spelen) laat snel spel mogelijk met akkoorden, maar wordt voor grote handen gauw te beperkt.
F. Hashimoto labels worden beschouwd als de beste Maruha-producten.
Muziekstijlen:
Toon: uitgerust met .12 phosphor bronze snaren kan deze gitaar én volume maken én sterke sustain geven, met mooie boventonen. Deze moet wél stevig aangepakt worden om goed te klinken; het is geen fingerstyle gitaar, zacht spelen levert voor de luisteraars een te stille klank op. Deze moet met plectrum bespeeld worden en dan kan je heerlijk doorgaan.
Wat opvalt is de duidelijke scheiding van alle tonen, ook bij ritsen van akkoorden: nooit compressie-gevoel bij hard spelen. Dus een heerlijke slaggitaar.
Vrij goede balans! Geen dichtslibben met bas, goede middentonen en sprankelend hoog, ook weer op voorwaarde dat je krachtig genoeg speelt.
F. Hashimoto-labels zijn de moeite van het bekijken waard wanneer je de kans krijgt. Hills music in Brussel verkocht ze in de zeventiger jaren omdat ze toen beter waren dan de Martin-productie. De prijs voor deze reeks moet toen tussen de 350 à 500 euro geschommeld hebben. Er bestaan ook 12-snarige en klassieke gitaren onder dat label. Heel af en toe komt er wel iets op de tweedehandsmarkt.
Ik zal deze gitaar houden als boom-chick gitaar. Ik kocht ze toen als tweede gitaar om met andere stemming te spelen bij folk stijl (begeleiding) waarvoor ze erg voldoet.
![]()

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers