Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26

Discussie: Les Paul upgraden

Senior Member

Standaard Les Paul upgraden

Binnenkort komt er een Les Paul de (toch al overdreven) gelederen aanvullen.
    Ik heb al wat op het oog, maar dat laat ik zien als het zover is (anders moet ik vanalles uitleggen zonder plaatjes, dat wil ik niemand aandoen).

Maar ik wil hem omtoveren tot een podiumbeest. Upgrades die ik hier wil voorleggen:

- Wilkinson Brass Roller Bridge- Locking Studs Chrome (http://store.guitarfetish.com/wibrrobrlost.html)

- Coil-tap (http://www.seymourduncan.com/support...h_1v_2t_3w_1pp)
    Ik wil dan 1 van de volumeknoppen voor niks erop laten zitten, zodat er 3 functionele knoppen overblijven (1x master volume, 2x tone). Die master volume is dan meteen push/pull. Klopt het dan volgens dat schema dat die master volume push pull allebei de humbuckers enkelspoels maakt?

- Eventueel nieuwe pickups. Ik heb nu in mijn Vantage ES335 kopie nieuwe GFS
    Crunchy Pat High Output Zebra humbuckers zitten. Als de les paul mijn scheurgitaar gaat worden, dan wil ik met die hollowbody een iets meer mellow kant op. Dan kan ik daar bijvoorbeeld in de brugpositie een "Vintage 59" Alnico Gold Humbucker in gooien en een Dream 90 Humbucker SIzed P90 in de nekpositie.

Andere ideeën???

Senior Member

Standaard

een piezobrug?
    lekker akoestisch tokkelen op je LP!

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Hieronder een paar vragen en verdiepingen van je projectje:

1:waarom wil je 'm upgraden met die brug? wil je er een bigsby opzetten? zo ja; dan lijkt 't me zinvol en handig, anders zou ik het laten.

2:ja, met een push pullpot (dubbelpolig, zijn ze vlgens mij allemaal) kan je 2 humbuckers splitten. Wel jammer dus dat je niet bv brug gesplit+hals hum kan doen, maar dat is een keuze. kan daarentegen weer wel met 2 push pullpots.

3: waarom wil je 1 master volume? waarom gooi je je dubbele volume eruit? Ik vind dat juist een van de charmes van een les paul (met 2 pickups, met meerderen gaat dit verhaal niet op). met je dubbele volumes kan je je pups blenden, en als ze beiden gesplit zijn, kan je je leuke strat-quacktones eruit krijgen, (of in ieder geval: ze live verdomd aardig benaderen).

4: ik zou eerder mijn geld investeren in een heel heel goed setje tuners dan een nieuwe brug, tenzij je oude ratelt of iets dergelijks.

Member

Standaard

die wil ik ook nog, maar de enige die ik tot nu toe kon vinden is €220,-. lijkt me wel kicken een piezobrug op m'n LP. van akoestisch getokkel tot harde scheur op 1 gitaar

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo
    Hieronder een paar vragen en verdiepingen van je projectje:

1:waarom wil je 'm upgraden met die brug? wil je er een bigsby opzetten? zo ja; dan lijkt 't me zinvol en handig, anders zou ik het laten.
    Misschien alleen de zadels vervangen dan? Ik heb daar wel eens ruzie mee, met die scherpe tune-o-matic zadels. Zo'n locking brug (locking studs) is geen verbetering? Dat is de truc van ie tone-pros.

2:ja, met een push pullpot (dubbelpolig, zijn ze vlgens mij allemaal) kan je 2 humbuckers splitten. Wel jammer dus dat je niet bv brug gesplit+hals hum kan doen, maar dat is een keuze. kan daarentegen weer wel met 2 push pullpots.

3: waarom wil je 1 master volume? waarom gooi je je dubbele volume eruit? Ik vind dat juist een van de charmes van een les paul (met 2 pickups, met meerderen gaat dit verhaal niet op). met je dubbele volumes kan je je pups blenden, en als ze beiden gesplit zijn, kan je je leuke strat-quacktones eruit krijgen, (of in ieder geval: ze live verdomd aardig benaderen).

4: ik zou eerder mijn geld investeren in een heel heel goed setje tuners dan een nieuwe brug, tenzij je oude ratelt of iets dergelijks.
    Misschien wel een goed idee om toch dubbel volume te gebruiken. Dan moet ik dit schema gebruiken, toch? http://www.seymourduncan.com/support...h_2v_2t_3w_2pp

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulbekkers
    Misschien alleen de zadels vervangen dan? Ik heb daar wel eens ruzie mee, met die scherpe tune-o-matic zadels. Zo'n locking brug (locking studs) is geen verbetering? Dat is de truc van ie tone-pros.

Misschien wel een goed idee om toch dubbel volume te gebruiken. Dan moet ik dit schema gebruiken, toch? http://www.seymourduncan.com/support...h_2v_2t_3w_2pp
    jep, dat schema klopt.

Maar tonepros heeft alleen dat locking gedoe, dat je brug er niet af sodemietert als je je snaren opeens er allemaal afhaalt. voor de rest is het gewoon een gotoh-brug met inbusjes, meer niet. Het verhaal van 'meer sustain'. ik geloof daar geen hol van je snaren zetten zoveel druk en kracht, de brug en tailstop zitten heus wel vast hoor, dan maakt dat ene inbusje ook niet meer uit. Met een trem is dat weer een ander verhaal natuurlijk!

Als je minder snaren wilt breken: graphtech stringsavers/zadeltjes!! werkt geweldig. Of gewoon even 't braampje eraf halen, wat staalwol, en 't is weg.

Senior Member

Standaard

jep, dat schema klopt.

Maar tonepros heeft alleen dat locking gedoe, dat je brug er niet af sodemietert als je je snaren opeens er allemaal afhaalt. voor de rest is het gewoon een gotoh-brug met inbusjes, meer niet. Het verhaal van 'meer sustain'. ik geloof daar geen hol van je snaren zetten zoveel druk en kracht, de brug en tailstop zitten heus wel vast hoor, dan maakt dat ene inbusje ook niet meer uit. Met een trem is dat weer een ander verhaal natuurlijk!

Als je minder snaren wilt breken: graphtech stringsavers/zadeltjes!! werkt geweldig. Of gewoon even 't braampje eraf halen, wat staalwol, en 't is weg.
    yep, op mijn Vantage ES type heb ik die graphtech zadels gezet. Geweldig! Nooit meer snaren breken op je brug.

Dat sustain verhaal....tja. Er bestaan wel meer verhalen in de gitarenwereld die logisch gezien niet echt goed te beredeneren zijn, maar waar men wel vanuit gaat. Ik weet het nog niet. Het is natuurlijk wél waar dat het gewoon geld bespaart als ik het niet koop.

What about de pickups trouwens? Zou die combi voor mijn ES type lekker zijn?

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paulbekkers
    yep, op mijn Vantage ES type heb ik die graphtech zadels gezet. Geweldig! Nooit meer snaren breken op je brug.

Dat sustain verhaal....tja. Er bestaan wel meer verhalen in de gitarenwereld die logisch gezien niet echt goed te beredeneren zijn, maar waar men wel vanuit gaat. Ik weet het nog niet. Het is natuurlijk wél waar dat het gewoon geld bespaart als ik het niet koop.

What about de pickups trouwens? Zou die combi voor mijn ES type lekker zijn?
    tja, ik heb 't zelf ooit eens geprobeerd, dat tonepros gedoe, en merkte geen groot verschil. vond 't hele gedoe het geld niet waard.

Ik zou in je es de dream180 in de hals en de vintage'59 in de brug zetten, of de fat paf in brug en '59 in hals. maar dat komt vooral omdat ik geen fan ben van p90 en ook niet van de dream/mean90

Senior Member

Standaard

Ik heb het onderwerp van de behandeling inmiddels binnen.
    Eerst ga ik hem helemaal afstellen naar mijn wensen, zodat ik kan beoordelen wat ik eraan veranderd wil hebben.

Ik heb al gemerkt dat veel mensen die Klusons niet leuk vinden. Persoonlijk heb ik er nog nooit problemen mee gehad.

Senior Member

Standaard

Mooie LP! Is het een Faded ofzo? Kan de lak niet helemaal thuis brengen, niet egaal maar wel te glimmend voor Faded begrippen. Geen ID wat voor pickups er in een Faded zitten maar die zijn vast wel beter dan GFS.
    Vote for Pedro!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten