Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 23 van 23
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 oktober 2006
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    999

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roman
    Je zou ook wat geld appart kunnen houden om je ruimte akoestisch aan te passen. Kun je met wat handigheid zelf doen. Hoeft geen honderden euro's te kosten. Tenzij je ook nog een beetje wilt verbouwen en je ruimtes goed isoleren, maar dan heb je aan 2k ook niet voldoende ben ik bang.

    Verder zou ik beginnen met een hi-end PC/Mac met voldoende HD ruimte.

    Hieraan iets van een firewire mengtafel hangen. Heb je alles in 1. Een onyx van Mackie bijvoorbeeld, goed spul. Wil je goedkoper, dat kan, kijk dan eens naar de Helix borden van Phonic. 16 sporen zo je pc in via die tafel. Alesis heeft ook van dit soort tafels, de Multimix borden.

    OF inderdaad pre-amps. In jou geval zou ik, als je het geld er voor hebt, meteen 16 sporen doen. Hangt eigenlijk helemaal van je doel af. Een beetje drumkit neem ik meestal al met 11 mics op dus aan 8 sporen heb je dan niet genoeg. Uiteraard heb je dan ook 11 mics nodig (en touwtjes etc etc)
    Ik vind Mark of the Unicorn (motu) mooi spul en daarmee haal je kwaliteit in huis. Net als, de door jou genoemde, Focus rite spullen. Daarmee zit je altijd goed. De Safire Pro is een mooi ding (vergelijkbaar met de functionaliteit van de Firepod)

    hier nog ff een aantal betaalbare op een rij (8 channel pre-amps met firewire/usb)
    - Presonus FP10
    - Presonus Firepod Project
    - Focusrite Safire Pro (10 i/o)
    - MOTU 8pre
    - Phonic Firefly 808
    - Echo AudioFire8
    en de wat duurdere jongen:
    - Mackie Onyx 800r


    Over de pre-amps. De Firepod van Presonus is al genoemd, ik heb er zelf ook 2 en ben er dolgelukkig mooi. Mooi spul, goede kwaliteit, goede pre-amps, weinig ruis. Overigens kun je met de Firepod Studio of Project versie (de grotere broers) beter routeren (je koptelefoon mixen etc). Ik gebruik zelf voor mijn foldback een losse mengtafel en heb al mijn inputs dan ook gesplit. Dus opnemen doe ik via pre-amps naar PC (via mijn nieuw aangeschafte firepods, de yamaha AW4416 gebruik ik alleen nog maar on-the-road). 1x instellen en klaar. De mix tijdens het spelen (monitor) doe ik analoog met de vingers middels een mengtafel. Hier heb ik 3 stereo foldback bussen op. Eventueel kan ik 6 mono mixen maken. Hangt van aantal muzikanten af die tegelijk spelen en of ze allemaal een eigen mix willen. Ik heb hiervoor overigens gewoon een 2e hands behringer mengtafel gekocht lang geleden. .. wel de grootste die ze hadden toen. 24 kanaals.

    ALS je besluit losse pre-amps te doen heb je nog een monitor mix mogelijkheid nodig. Dat kan door je mics te splitten naar een mengtafel met aux/bussen voor foldback (monitor/koptelefoon) mixen naar je bandleden. Of door te kijken of je losse pre-amps een routing functie hebben. En hoofdtelefoon pre-amp is ook niet onverstandig. Die zijn ook niet zo duur. Behringer en Phonic hebben die krengen, daar hoef je ook iet de beste kwaliteit voor te hebben.


    OF je kunt idd een complete DAW (digital audio workstation) aanschaffen, zoals je al noemde. Een Korg is niet mijn favo, ik ben meer van de Yamaha en Roland eventueel. Let wel, dit zijn uitstervende rassen. Mobiel wel handig. Ik neem al een jaar of veel op met mijn Yamaha AW4416 (16 sporen simultaan). Dat ding heeft mij nog NOOIT in de steek gelaten, zowel in de studio, thuis als live. Beste aanschaf die ik heb gedaan laatste 10 jaar. Ook hier zijn vele modellen en mogelijkheden. Meeste apparaten hebben een export mogelijkheid om de boel naar je PC te kopieeren als je dat wenst. (ik doe dat ook, opnemen op de AW4416 en mixen op PC in Nuendo). Overigens zijn de foldback mogelijkheden op een dergelijke DAW nooit zo geweldig. Zoals ik schreef gebruik ik daar dus nog een losse tafel voor.

    Monitoren: daar zijn de meningen over verdeelt en ga ik ook niets over zeggen. De ruimte waarin je mixt en net zo belangrijk, vandaar de opmerking om wat geld opzij te leggen voor akoestiek etc.
    Ik draai zelf trouwens met een paar Tanoy's en heb ook nog een paar active Phonics staan thuis. Beide bevallen me eigenlijk wel en ik heb er geen drol voor uitgegeven. Hoewel ik best te vreden ben met mijn active Genelec 1031's. (da's dan weer, in mijn ogen, kwaliteit)

    Verder toch eens nadenken over een goede condensator mic? (indien je die niet hebt) Ik lees laatste tijd trouwens erg goede dingen over de nieuwe Rode N3 mic. Goede mic voor niet al te belachelijk veel geld.

    Wat betreft mixen. Dit kun je tegenwoordig gruwelijk mooi op je PC doen. Ik raad je dat ook aan te gaan doen. Schuifjes met je muis doen is helemaal geen probleem. Ik ben ook een analoge man (schuifjes met de klauwtjes bedienen blijft mooi, maar dat doen we live wel) maar heb helemaal geen probleem om via Nuendo (PC) te mixen. De mogelijkheden zijn dan eindeloos.


    Verder zijn talenten natuurlijk onmisbaar

    Roman je bent fantastisch!! Heel erg bedankt voor je duidelijke verhaal. Ja, het gaat meer kosten maar ik vind het nu al leuk! Een vriend van me zet binnenkort een PC voor me in elkaar en dan gaat het beginnen.

    Iemand nog een idee voor een goede (online) winkel waar ik veel/alles kan halen voor een goede prijs?

    @Thoom42, we zien het allemaal wel. Eerst wil ik een goede basis setup en dan gaat het langzaamaan beter worden. Als je tips heb hoor ik het graag.
    Ik zoek een Firebird uit '63 of '64

  2. #22

    Standaard

    Online winkels:

    www.feedback.nl (niet alleen online natuurlijk, met winkels in R'trdam, Utrecht etc)
    www.thomann.de (duits, maar levert over heel europa)

    Overigens is het bere handig om een grote monitor aan je pc te hangen ivm alle tracks op een rijtje etc. Ik draai zelf op 1x 20" maar wil er nog wel eentje naast zetten binnenkort.
    Let op dat je snelle schijven gaat gebruiken (sata II minimaal), hou 1tje appart voor je audio files.
    Zo, nu maar weer's een andere "handtekening".

  3. #23

    Standaard

    Op steinberg.net staat een vergelijking tussen de verschillende cubase versies. Voor de meeste mensen is cubase studio 4 prima. Die kost ongeveer 375 euro tov bijna 800 voor cubase 4
    Gear: 357 toetsen, 35 snaren
    Mijn soloproject:Returning Dream op last.fm Returning Dream Myspace
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vulvasonic
    ¡doʞ u,z do p1ǝɹǝʍ ǝp sı ʇǝɥ
    Te koop: H&K Attax 100 3 kanaals versterker, incl. footswitch

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top