Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 51

Discussie: caged system

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Het spijt me werkelijk, maar een beetje geschoold iemand weet daadwerkelijk een hoop songs. En weet erg goed zijn weg door alle toonsoorten. In dit wereldje kom je gewoon gasten tegen die echt veel kunnen.
    Je hebt gelijk, maar ik heb het niet over "een hoop" stukken kennen of "goed je weg weten" in alle toonsoorten. Sommige Aebersold-discipelen beweren dat je LETTERLIJK duizend+ nummers MOET onthouden en die ALLEMAAL in 12 toonsoorten MOET beheersen. Ik bedoel: Autumn Leaves of Footprints een paar vakjes opschuiven, big deal. Maar complete Real Books inclusief dingen als Giant Steps of Nefertiti stante pede de kwintencirkel doorjagen, dat schudt echt niet elke jazzer uit zijn mouw. Zal ook heel zelden van je verwacht worden.

Die hele filosofie komt uit Amerika, waar jazzers om te overleven heel veel spelen in wisselende settings, zonder te repeteren en vaak op afroep. Zangeres begeleiden, invallen in een big band, duo in een restaurant etc. Dan zijn repertoirekennis, lezen en transponeren je survivalskills. Ik vind dat bewonderenswaardig, maar ook een verschraling van de muziek. Miles, Trane, Parker, Wes etc etc speelden allemaal muziek vanuit hun eigen visie en dat zou je streven moeten zijn, niet efficient kunnen invallen als achtergrondmuziek.

Vind ik dan he....
    Laatst gewijzigd door EuroCinema; 15 november 2007 om 17:09

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Miles, Trane, Parker, Wes etc etc speelden allemaal muziek vanuit hun eigen visie en dat zou je streven moeten zijn, niet efficient kunnen invallen als achtergrondmuziek.

Vind ik dan he....
    Das ook de hele issue. Waar plaats je jezelf als gitarist? Je kan ook met jezelf afspreken: Ik en mijn band spelen 20 songs per optreden, en van die songs weet ik alles. En daarbinnen doe je je ding.

Maar er zijn ook gasten die guitaroholic zijn, en gewoonweg alles willen weten.

Mijn grote idool is Pat Metheny. Hemelse muziek. Die kan echt niet bij een kampvuur alle popliedjes spelen. Die is totaal met zijn eigen muziek bezig.

Senior Member

Standaard

* schudt hand * Bright Size Life is een van mijn all time favorite platen. Die man schrijft gewoon zelf nummers die standards worden, en als-ie een bestaand nummer speelt, maakt hij het zich compleet eigen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
    Ik denk hierbiij ook aan het boekje geschreven door een ' nieuwe jazz-gitarist', zijn naam ontsnapt me ( Scott ......??? -hij speelt op een strat) met een heus akkoordensysteem waar éénzelfde akkoord 'shape'5 of 6 verschillende benamingen krijgt, al naar gelang de rangorde van de hoogste noot, ik herinner mij XX8755, ( als ik het verkeerd heb ik heb hier geen gitaar bij me..) dat je kan beschouwen als bvb een BbMaj7b5, maar ook als een C11.
    dit probeerde ik pas geleden hier nog duidelijk te maken toen iemand vroeg naar de naam van een akkoord

ik zei: dat hangt van de context af

zelfs een doodgewoon C akkoord kan je op zo veel manieren toepassen, en vaak is het dan allang geen C akkoord meer

heel vaak wordt er geschreven C/E (een C met een E in de bas), maar eigenlijk klopt daar geen snars van, omdat het namelijk helemaal niet uit maakt wat je in de bas speelt, zelfs niet als je alleen speelt

c e g wordt dan e g c, en dat kan je net zo goed als een Em#5 beschouwen

of vanuit G gezien: g c e = G6sus4

dat is het mooie maar ook tegelijk het ingewikkelde van muziek; er zijn regels, maar er zijn zo veel uitzonderingen op die regels, dat je soms maar eigenlijk beter die regels helemaal kan vergeten
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Leuk ding die gitaar, Jeroen...
    X X10 9 7 7
    is een CMaj7#11, Amin6/9,D13, Ab7alt en F#min7b5......

Heeft natuurlijk niks meer met Caged te maken, tenminste heb ik er nog niet nog niet in gezien. Was dat ding trouwens gewoon vergeten, waar een crisis al niet goed kan voor zijn.

Senior Member

Standaard

ja idd prachtig

op piano maken ze het nog bonter soms, zeker ook omdat je daar 10 vingers ter beschikking hebt, je kan allerlei vage omkeringen spelen enzo, al vind ik die op gitaar toch makkelijker toepasbaar
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

Senior Member

Standaard

Heeft natuurlijk niks meer met Caged te maken, tenminste heb ik er nog niet nog niet in gezien. Was dat ding trouwens gewoon vergeten, waar een crisis al niet goed kan voor zijn.
    Ik weet niet of je CAGED nu echt alleen maar in die CAGED-akkoorden moet zien. Ik zie het meer als de 5 liggingen van alle akkoorden over de hals. Ik heb ze in een schrift allemaal uitgeschreven: majeur met de septiemen en mineur met de septiemen. Als ondergrond gebruik ik de 5 penta-figuren. De 9-11-13 zie ik nu ook vanzelf liggen binnen die figuren. Ik ben daardoor steeds minder bezig met toonladders.

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
    Ik weet niet of je CAGED nu echt alleen maar in die CAGED-akkoorden moet zien. Ik zie het meer als de 5 liggingen van alle akkoorden over de hals. Ik heb ze in een schrift allemaal uitgeschreven: majeur met de septiemen en mineur met de septiemen. Als ondergrond gebruik ik de 5 penta-figuren. De 9-11-13 zie ik nu ook vanzelf liggen binnen die figuren. Ik ben daardoor steeds minder bezig met toonladders.
    Het topic is 'CAGED', vandaar.
    En je kunt dus effectief alles zien 'liggen'.
    Ik hoe me voorlopig wel aan de vorm van die akkoorden, anders dreig je mss te snel in het toonladdersysteem te hervallen.

Senior Member

Standaard

Het topic is 'CAGED', vandaar.
    En je kunt dus effectief alles zien 'liggen'.
    Ik hoe me voorlopig wel aan de vorm van die akkoorden, anders dreig je mss te snel in het toonladdersysteem te hervallen.
    Ja, oke, maar wat is CAGED dan puur op de keeper beschouwd? Dat je C-, A-, G-, E, en D-akkoorden in open ligging opschuift.

Hoera...

Maar laat ik dan effe mn eigen chaos ervan af trekken, wat resteert er dan? Wat is CAGED??

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

In het begin vh topic zei ik : vergeet niet ' Hey Joe' te spelen, eerst een paar keer de gewone progressie in open akkoorden, daarna volgens het CAGED systeem, het klinkt volledig anders ook al speel je dezelfde akkoorden, zoals het ook zal zijn dat er 'andere' noten voor je vingers zullen komen te liggen als je gaat soleren. Verwar het niet met alles in één positie spelen: dan speel je toonladders, of ze nu penta zijn of niet.

Is natuurlijk moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar ik doe een kleine poging. C-vorm, barré op 5de fret, van hoog naar laag beginnen op de 6de snaar dus ( A), en volg de vorm van een gewoon C akkoord( in dit geval dus F).Ik groepeer de noten per snaar
    A C- D F- G A- C- F G-A
    Doe hetzelfde met een Maj7 vorm (komt er bvb een E bij), of met een dominant vorm( komt er een Eb bij).

Moeilijk om op deze manier uit te leggen, hoor.Ik weet niet in hoeverre vorenvermelde filmpjes-pag 1 ofzo nog kunnen verduidelijken, ik heb slechts de eerste twee bekeken.

(Je doet dit waarschijnlijk als je Emin penta speelt over G7.....)
    Laatst gewijzigd door terrasbeest; 18 november 2007 om 20:47

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten