Je hebt gelijk, maar ik heb het niet over "een hoop" stukken kennen of "goed je weg weten" in alle toonsoorten. Sommige Aebersold-discipelen beweren dat je LETTERLIJK duizend+ nummers MOET onthouden en die ALLEMAAL in 12 toonsoorten MOET beheersen. Ik bedoel: Autumn Leaves of Footprints een paar vakjes opschuiven, big deal. Maar complete Real Books inclusief dingen als Giant Steps of Nefertiti stante pede de kwintencirkel doorjagen, dat schudt echt niet elke jazzer uit zijn mouw. Zal ook heel zelden van je verwacht worden.Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
Die hele filosofie komt uit Amerika, waar jazzers om te overleven heel veel spelen in wisselende settings, zonder te repeteren en vaak op afroep. Zangeres begeleiden, invallen in een big band, duo in een restaurant etc. Dan zijn repertoirekennis, lezen en transponeren je survivalskills. Ik vind dat bewonderenswaardig, maar ook een verschraling van de muziek. Miles, Trane, Parker, Wes etc etc speelden allemaal muziek vanuit hun eigen visie en dat zou je streven moeten zijn, niet efficient kunnen invallen als achtergrondmuziek.
Vind ik dan he....
Favorieten/bladwijzers