Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Threaded View

Senior Member

Standaard

Gitaar: Yairi FY-84
    Prijs: € 1294,00 (Spanjaard Muziek, Alkmaar)
    Vorm: Folk OM Style (000)
    Muziekstijlen: fingerstyle blues, country, gospel

Waarom deze gitaar: hoewel het geen rationeel argument is, was het voor mij weldegelijk een voldoende sterk argument om deze gitaar aan te schaffen: ik wilde een Yairi. De keuze voor deze gitaar kwam tot stand door de 000 vorm waarin ik al andere gitaren heb en welke me bevallen. Verder was het eigenlijk een impulsieve aankoop.

Het geluid van deze gitaar: het is een nieuwe gitaar dus het geluid moet zich nog ontwikkelen – heb ik begrepen. Vooral bij Yairi zou dat het geval zijn. Waarom dat juist bij Yairi zo is, is me niet helemaal duidelijk(*?), maar het is wel te merken. Het geluid is warm en rond maar wel heel helder. Vergeleken met een mahonie Martin 000 is deze gitaar ronduit ingetogen; wellicht omdat de body rozenhout is (*?). Het geluid is naar mijn smaak goed uitgebalanceerd, met een stevige maar niet overheersende bas.

Verdere opmerkingen: De FY-84 is zwaarder dan wat ik gewend ben en heeft een iets bredere hals (44,45mm) dan mijn Martins en Blueridge (42,86mm) gitaren. Dat is wennen; vooral wanneer ik met mijn duim over de hals de lage E pak.
    Wat me verbaast is dat de FY-84 zwaarder lijkt te spelen dan mijn andere gitaren, hoewel ze allen zijn voorzien van D’addario EJ15 (Extra Light) snaren en de actie van de gitaren overeenkomstig is. Een raadsel, maar geen probleem (*?).
    Foto's plaatsen vind ik lastiger dan ze eventueel op verzoek mailen, dus als je een bepaald onderdeel - van de gitaar... - in detail wilt zien, PM me dan even.

Specificaties:
    Body: rosewood
    Top: spruce
    Fingerboard: ebony
    Inlay/Fingerboard: Snowflake/Cats Eye
    Bridge: Ebony (DCB)
    Binding: Ivoroid Multi
    Soundhole Deco: Abalone
    Pickguard: Transparant
    Finish: Gloss

(*? Als je het antwoord weet, wil je me het dan laten weten?)
    Laatst gewijzigd door sanderz; 28 oktober 2007 om 12:47

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten