De trappenleer is bekend. Zo niet, lees erover . Als je nu een schema hebt dat in één toonsoort staat, mag je ieder akkoord met zijn onder- of bovenmediant verwisselen. Deze medianten vind je twee trappen lager of hoger dan het originele akkoord. In C:
Cmaj7 - Dm7 - Em7 - Fmaj7 - G7 - Am7 - Bm7b5

Cmaj7 mag je vervangen voor Em7 en/of Am7
Fmaj7 mag je vervangen voor Dm7 en/of Am7

Am7 is dus zowel ondermediant van de eerste trap als bovenmediant van de vierde trap.
Alleen de ondermediant van de vijfde trap is niet geschikt, vanwege het ontbreken van de tonale tritonus (b - f, deze brengt spanning in de toonsoort) en de vele gelijke tonen (common-tones) met de bovenmediant van de eerste trap.

En iets extra's: van een dominant-akkoord mag je altijd de tritonus-substituut nemen. Van G7 is dat Db7. Je ziet dat de tonale tritonus (b - f) blijft bestaan!