Vorige week de Marshall JVM410H gekocht.
Afgelopen maandag heb ik er ook mee gerepeteerd met de band.
Daarom nu pas een review. Tijdens de oefen sessie had ik de amp op een koch 2x12 met jensens staan.
Deze gaat waarschijnlijk de deur uit. Het klinkt wel. (beter dan ik had gedacht) Maar het hoort er toch niet echt bij.
Ik wil nog gaan testen met 2x12 V30 kasten en 4x12 kasten met greenbags. Verder gebruik ik een
Gibson Les Paul Studio (met Bigsby)
Wat een apparaat zeg. Onvoorstelbaar.
De kritiek die ik vaak hoor is "veel te veel knopjes en potmeters"
Toch vind ik dat onzin. Marshall is er namelijk in geslaagd om giga veel mogelijkheden te bieden
en toch de bediening verassend simpel te houden.
28 potmeters. Indeling:
Het gaat om 4 volledig afzonderlijke kanalen. Clean, crunch, OD1 en OD2
Elk kanaal heeft zijn eigen volume, bass, mid treble gain en reverb.
Dus dat zijn al 24 potmeters.
De eindtrap heeft 4 potmeters:
-2 master volumes
-2 eindtrap EQ knoppen: Resonance (Voor extra laag) en Presence (voor extra hoog)
Samen zit je dan aan 28 potmeters.
ELk kanaal heeft een knopje dat door het in te drukken van kleur verandert.
groen, oranje, rood. Elke kleur voegt een gain stage toe. In totaal levert dat dus 12 verschillende
voicings op.
Clean groen
Clean oranje
clean rood
crunch groen
crunch oranje
crunch rood
OD1 groen
OD1 oranje
OD1 rood
OD2 groen
OD2 oranje
OD2 rood
So simpel is het eigelijk.
En, hoe klinkt het? Geweldig.
Echt helemaal te gek. Ik had hiervoor een koch multitone. Ook een te gekke bak hoor.
Maar ik wilde graag de marshall brul. Nou, die heb ik gekregen.
Bij deze een beschrijving per kanaal.
Clean.
écht clean. Niet zo mooi en helder als de multitone, maar de JVM komt een hele eind. Echt.
Ik heb er ook nog even een Godin single coil aan gehangen. Ik durf te beweren dat Clean dan zelfs érg helder
én glassig klinkt. Dit heb ik nog niet eerder gehoord op een marshall. Er mooi en erg bruikbaar.
Met mijn les paul klinkt het een stuk donkerder. Maar nog steeds mooi en vooral bruikbaar.
Genoeg headroom. (het blijft clean) en de Reverb maakt het net wat sprankelender allemaal.
Clean oranje en clean rood heb ik nog weinig mee gedaan. Maar het schijnt dat hier geweldige "break up" geluiden mee
te produceren zijn.
Crunch
Dit is wat mij betreft hét kanaal van de JVM. En dan vooral crunch oranje.
Man man man, wat een mooie, warme, volle, uit de speaker klappende marshall crunch is dit. Ik heb er geen woorden voor.
Black crowes => hard to handle klinkt eindelijk hoe ik het graag hoor. Puur genieten.
OD 1 rood + master volume 1 Gebruik ik voor vette riffs. Minder vol als de multitone lead. Maar wel 10 keer hoorbaarder
OD 1 rood + master volume 2 gebruik ik voor gillende solo's. Ook hier geldt weer, minder rond als de multitone lead.
Maar veel hoorbaarder, en dus bruikbaarder. En, aerosmith klinkt met mijn les paul eindelijk als aerosmith.
Verder zijn de palm mutes veel en veel strakker dan bij de multitone. Het derde kanaal van de multitone is gewoon
niet strak te noemen. (Maar goed, dat was ook één van de redenen om hem weg te doen.)
Tot slot, Krijsende boventonen produceren is easy op dit kanaal. Heerlijk.
OD 2 heb ik niks mee gedaan. Hij is volgens de gebruiksaanwijzing gelijk aan OD1, maar dan met nóg meer gain
en een kleine mid scoop. Nou heeft OD1 al krankzinnig veel gain (komt bij mij niet boven standje 3).
Dus od2 kan ik niet zoveel mee. Misschien is het wel gaaf voor Metal. Ik kan me voorstellen als je de
Resonance en Presence opschroeft, dat je dan in de buurt van een 5150 kunt komen.
De footswitch is een verhaal apart. Met 6 schakelaars.
Elke schakelaar is programmeerbaar. En dat programmeren gaat verrassend simpel.
Je kiest op de amp een kanaal, een kleur, zet de reverb aan of niet, je kiest een mastervolume.
Je drukt op een schakelaar van je footswitch en houdt hem 3 seconden vast.
Klaar, toegewezen! Het lijkt potdomme wel line6!
Ik heb de switch als volgt geprogrammeerd.:
#1:Clean, groen, reverb aan, mastervol 1, Fx loop uit.
#2:Crunch, oranje, reverb aan, mastervol 1, FX loop uit.
#3:OD1, rood, reverb aan, mastervol 1, FX loop uit.
#4:OD1, rood, reverb aan, mastervol 2, FX loop uit.
#5:Switchen tussen mastervol 1/2
#6:Switchen tussen FX loop aan/uit
Ik heb er dus voor gekozen om OD2 niet te kunnen gebruiken met de footswitch.
Dit zijn mijn bevindingen na 1 oefen avondje.
Ik weet zeker dat ik er nog lang niet uithaal wat er uit te halen valt.
De oranje modi van de OD kanalen bieden vast ook veel mogelijkeden. Alsmede de rode mode van het clean.
Ik heb alleen nog geen tijd gehad om alles uit te proberen. Ook zullen V30's of greenbags ook veel goed
doen aan het geluid. (denk ik) Verder heb ik me laten vertellen dat het crunch kanaal heel goed reageert
op pedaaltjes. Hier ga ik zeker nog mee extperimenteren.
Evt met een delaypedaal in de fx loop. Footswitch wordt dan bijvoorbeeld:
clean: #1:Clean, groen, reverb aan, mastervol 1, Fx loop uit.
crunch:#2:Crunch, oranje, reverb aan, mastervol 1, FX loop uit.
Riffs: #3:OD1, rood, reverb aan, mastervol 1, fx loop uit
Solo: #4:Crunch, oranje, reverb uit, mastervol 2. FX loop aan. (en tube screamer aantrappen)
Ik vind echt dat Marshall een waanzinnig bruikbaar apparaat heeft gemaakt.
Niet alleen het feit dat er vier werkelijk afzonderlijke kanalen zijn. Maar ook een aantal handigheidjes.
Het lijkt of echt overal aan gedacht is:
-Zo is de kabel naar je footswitch bijvoorbeeld een gewone gitaarkabel!
Je kunt dus zelf bepalen hoe lang je kabel is, en vervangen van de kabel is geen lastige/dure grap meer.
-Uiteraard is er een seriele én een parallele fx loop.
En kun je dus de eindtrap of de pre amp los gebruiken als je zou willen.
-De FX loop heeft een dry / wet knop. Logisch. Maar deze knop kun je als extra volume knop gebruiken
indien je niets aansluit op de effectloop.. handig want de fx loop is per kanaal toe te wijzen.
-Ook is de amp midi schakelbaar. Perfect voor als er nog eens een keer een multi fx processor komt.
-Er is een recording out met 4x12 speaker simulatie, welke trouwens ook werkt als je amp op standby staat.
Silent recording dus, waarbij de volledige pre-amp operationeel is.
Is het dan alleen maar lofzang?
Nee. Natuurlijk niet.
Er zijn ook minpuntjes.
-De leds van de footswitch zijn erg klein. Zeker in het begin denk je echt, welk kanaal heb ik nou aanstaan?
-OD1 + OD2 zijn eigelijk een beetje übergained. Daar moet je wel mee leren omgaan. Keyword is: gain niet boven standje 3
-Eerlijk is eerlijk... hij is lelijk.
-Let op als je deze amp gaat testen, voor met name de OD kanalen geldt dat je de volumes van de pre-amp
echt wel een stuk open moet zetten. Hij begint pas lekker te klinken als je hem opendraait.
Maar goed, daar is deze bak ook voor gemaakt natuurlijk!
![]()

Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers