-
29 augustus 2007, 19:42
Swing Standard
Gitaar: Swing Guitar technology "Standard".
Prijs (evt. met link):665 Euro www.tonefactory.nl Omdat hij net geintroduceerd werd had ik hem vorige week nog voor de aanbiedingsprijs van 450 Euro maar nu kost hij 665.
Vorm: Stratocaster H/S/S config.
Muziekstijlen: punk, classic heavy metal, alternative.
Waarom deze gitaar? De prijs/kwaliteit vehouding, houtsoorten en hardware, en de Seymour Duncan elementen.
Kun je het geluid beschrijven? De JB trembucker geeft op deze gitaar een vol en strak geluid met veel midden en gearticuleerd hoog. Ongeacht de mate van vervorming wordt het niet modderig. Sustain is goed. Helderder als een Les Paul en warmer als een Fender. Voor mij als (hoofdzakelijk) slaggitarist ideaal. De sound is wat minder bruut als die van m'n (inmiddels ex) Epi Les Paul met een Seymour Duncan Custom in de brugpositie en gaat meer in de richting van een SG. Al rommelend met de settings van mijn versterker en Boss ME 50 heb ik inmiddels het oude Sabbath geluid er al uitgekregen en een stukje meegespeeld met een cd'tje van Green Day waarbij mijn gitaar qua geluid geheel samenviel met dat van hun tweede gitarist die volgens mij op een Gibson ES 335 speelt. Dit om maar eens een idee te geven.
De twee single coils zijn SD SSL-1, maar ik gebruik ze zelden, maar ze geven een heldere en neutrale sound.
Swing is een redelijk nieuw Koreaans merk die kwalitatief goede spullen levert. De Standard is gemaakt van premium grade American Alder en heeft een maple neck met rosewood toets. Hardware is van Gotoh en de pups, zoals gezegd, van Seymour Duncan. Omdat ik bijna altijd Les Paul (achtige) gitaren heb gehad, is dit wel even wennen. Zo vanuit de doos was de setup redelijk conservatief met een hoge actie en een wat te holle hals. Intonatie was wel perfect, net zo als de afwerking en de finish. Na een paar dagen van sleutelen heb ik hem nu ongeveer wel naar m'n zin, alleen de actie vind ik nog net iets te hoog voor mijn smaak.Misschien dat ik hem nog professioneel laat afstellen.
Een paar foto's:
Regels voor berichten