Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Standaard Harley Benton GA5 (Valve jr) ombouw

Ik ben sinds begin augustus de trotse bezitter van de Harley Benton GA5 combo
    http://www.thomann.de/thoiw7_artikel...89724c534a5fbd

Het gaat hier om een vrijwel exacte kopie van de Epiphone Valve Jr. combo, met een toegevoegde 'tone'-potmeter. Het effect van deze potmeter is vrijwel 0, en voor een beter geluid wordt aangeraden om deze potmeter te verwijderen.

Ik heb de pcb's van een Valve jr (versie 2) en mijn GA5 eens naast elkaar gelegd en zie op het eerste gezicht de volgende verschillen (op de foto van de GA5 in rood aangegeven):

1. Op de plek waar op de Valve jr. R15 (1,5k) zit, heeft de GA5 J4 zitten.
    2. De steker voor verbinding met het tone-printplaatje op de GA5
    3. Rechtsonder zit in plaats van een blauwe een gele draad aangesloten op T10.

Voor de rest lijken de pcb's in ieder geval vanaf de voorkant identiek. Ik heb helaas geen foto's van de achterkant van de Valve jr2 pcb kunnen vinden.

Om mijn GA5 terug te bouwen naar Valve jr specs en dus de toonregeling te verwijderen denk ik dat ik de volgende verandering moet doorvoeren:

Volgens het schema van de Valve jr loopt R15 naar steker2 van de buis. Op zich zou ik dus J4 kunnen verwijderen en dan een 1,5k weerstand van J4 naar Steker2 moeten laten lopen (op de foto in het rood weergegeven).
    Aangezien de Vjr geen 'tone-steker' op de pcb heeft, vermoed ik dat op die pcb de verbinding is zoals in oranje aangegeven.

Ik zit nu met de volgende vragen:
    - Weet iemand of er nog meer verschillen tussen beide versterkers zijn, of heeft iemand foto's van de achterkant van de pcb van een Valve jr versie 2?
    - Weet iemand of er een verschil bestaat tussen de blauwe en gele stekker? Volgens de trafo van mijn GA5 is geel 115V.
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

Banned

Standaard

Ff off-topic, wat is die gele milkshakedrap?

Standaard

Dat is volgens mij Lijm, helaas heb ik te weinig technisch inzicht om meer verschillen te vinden, maar ze lijken verbazingwekkend veel op elkaar

Misschien de CN4 op de harley? (het rode plugje)
    Laatst gewijzigd door provisus; 27 augustus 2007 om 23:22

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
    Ff off-topic, wat is die gele milkshakedrap?
    Da's gele milkshakedrap. Ik was een bananenmilkshake aan het drinken toen ik de foto's nam en ik bukte nogal voorover...
    Hoogachtend,
    Bambufan

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BamBuFan1
    Het gaat hier om een vrijwel exacte kopie van de Epiphone Valve Jr. combo, met een toegevoegde 'tone'-potmeter. Het effect van deze potmeter is vrijwel 0, en voor een beter geluid wordt aangeraden om deze potmeter te verwijderen.
    Onthul uw bron? Hier wil ik wel wat meer over lezen. Ik ben van mening dat het meer een soort presence achtige knop is en dat de benaming "tone" nogal misplaatst is. De knop doet iig wel degelijk wat naar mijn idee.
    Vote for Pedro!

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater
    Onthul uw bron? Hier wil ik wel wat meer over lezen. Ik ben van mening dat het meer een soort presence achtige knop is en dat de benaming "tone" nogal misplaatst is. De knop doet iig wel degelijk wat naar mijn idee.
    Oei, dat wordt even zoeken want ik ben al het hele weekend mod-sites en forums aan het doorlezen.

Ah, hebbes:
    "Während der Valve Junior mir auch ohne Modifikation (mit einer Stratocaster) sehr gut gefällt, frei und offen klingt - ist der GA5 kaum in den Crunch-Bereicht zu fahren und klingt auch clean "zu" und "langweilig".
    Die Änderung auf "Valve junior" ist in ein paar Minuten durchgeführt. Ich habe einfach die beiden Kabel abgeknipst und einen 1,5 K Widerstand an die Kabelreste angelötet.
    Die Klangregelung ist jetzt natürlich ohne Funktion.
    Vielleicht hat jemand noch eine Idee, wie man aus dem "Bass-Booster" eine einfache Ton-Blende macht, die weniger Gain verbraucht."

http://www.musiker-board.de/vb/amps-...encombo-3.html

Mijn voornaamste probleem is dat mijn GA5 momenteel te weinig hoog (of teveel laag) lijkt te hebben en de crunch-zone pas rond 4 uur ligt, zowel in combinatie met mijn Fresher Strat als El Maya Les Paul Customs...

Het vervangen van de standaard 12AX7 door een JJ 12AX7S heeft al wel wat geholpen.
    Hoogachtend,
    Bambufan

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door provisus
    Dat is volgens mij Lijm, helaas heb ik te weinig technisch inzicht om meer verschillen te vinden, maar ze lijken verbazingwekkend veel op elkaar

Misschien de CN4 op de harley? (het rode plugje)
    Klopt, da's de connector die naar een subbordje loopt waar de 'tone'-potmeter ook op zit. Op dat bordje zit ook een R15 en ik ben nog aan het bekijken of die eigenlijk hetzelfde doet als de R15 op het Vjr bord...
    Hoogachtend,
    Bambufan

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

heeft iemand hier een schema van?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bass blom
    heeft iemand hier een schema van?
    Is dit toevallig uit die film 'kom met je ledje tussen mijn elco's'?
    Hoogachtend,
    Bambufan

Senior Member

Standaard

Ik heb mijn EVJ aangepast voor meer gain en wat meer dikke sound (moet nog een bright cap installeren, want hij is idd zo wel errug doffig)

(bron: www.valvejunior.com )

Dat 68k paartje bij de input: de 68k naar aarde verhogen naar 1M, de andere verlagen naar smaak (bij mij 33k oid).

Nóg meer gain: die 1M (waar die lege plaats voor een brightcap overheen staat) verlagen of zelfs bypassen.
    1 was genoeg, maar 2 zoveel mooier

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten