-
Gitaar: Blueridge BR63
Prijs: 399,00 (www.musicstore.de), 415,00(www.spanjaardmuziek.nl)
Vorm: 000
Muziekstijlen: Fingerstyle Country Gospel Blues (Mississippi John Hurt, Mance Lipscomb, etc.)
Waarom deze gitaar:
Deze gitaar is qua vorm en formaat gelijk aan mijn Martin 000M. Om op de zaak wanneer ik even 'niks'
te doen heb, of wanneer ik net een lastige, zeurderige, om korting vragende klant heb teleurgesteld, even mijn zinnen te verzetten en dus een beetje muziek te maken heb ik deze gitaar aangeschaft. Het heen en weer slepen van mijn 000M was behalve vervelend, ook niet bepaald goed voor het behoud ervan.
Kun je het geluid beschrijven:
Ja, dat kan. Het geluid is warm en vol maar niettemin helder. Vergelijk ik het geluid met dat van mijn (!) Martin 000M dan klinkt de BR63 niet doffer, maar wel minder sprankelend. Strakke bas, maar niet overheersend. Al met al goed in balans.
Verder opmerkingen:
De BR63 is een eenvoudige gitaar, solid top, gelamineerde zij- en achterkant. De afwerking is glossy gelakt, zwarte pickguard (die ik overigens verwijderd heb). De aktie is goed voor de door de fabriek gemonteerde D'addario (vermoedelijk) Light snaren. Voor Extra Light snaren heb ik de brugzadel iets verhoogd om fretbuzz te verhelpen.
De bijna onvermijdelijke vergelijking met Martin is eigenlijk onzinnig. Mijn (!) 000M klinkt anders dan mijn (!) BR63, maar je kunt niet spreken over beter of slechter. In het weekend heb ik altijd beide gitaren naast elkaar en afhankelijk van mijn stemming en wat ik speel heb ik een voorkeur voor de één of de ander.
Conclusie:
Een Blueridge BR63 is een aanrader met een eenvoudig voorkomen, maar met uitstekende prestaties.
Update:
Nu sinds 1 juni 2007, en dus bijna 10 maanden, in bezit, is de BR63 behoorlijk 'los'. De speeleigenschappen (actie) zijn daarmee niet veranderd, maar de dynamiek, en dus de bespeelbaarheid wel. Niet helemaal voordelig, maar geen probleem.
Ik speel eigenlijk alleen fingerstyle blues en merk dat bij het snellere en meer 'heftige' werk het geluid een beetje een soort oersoep wordt. Aan de andere kant: de gitaar heeft in verhouding een enorm volume, ook wanneer je 'zachtjes' speelt (dat is waarschijnlijk inherent aan voornoemde 'probleem').
Misschien is het dus verstandig om dit in gedachten te houden, met name wanneer je een gitaar zoekt (die ook geschikt is) voor strumming, want dan denk ik dat het geluid nog meer versoept bij luid spelen. (Update: 16 maart 2008 )
NB: dit review is gebaseerd op mijn ervaring, en vergelijkingen tussen gitaren. Iedere gitaar is anders, dus speel en luister voordat je iets aanschaft.
Laatst gewijzigd door sanderz; 16 maart 2008 om 13:15
Regels voor berichten