Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21

    Standaard

    Die gordijnen, als ze zwaar genoeg zijn, zouden nou juist als basstraps kunnen werken. Stapels absorberend materiaal ga je in je hoog horen, ben ik bang. Een basstrap moet juist overweg kunnen met die lage , langzame frequenties. Als je die gordijnen zo'n tien centimeter uit de muur heb hangen zou het helemaal mooi zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
    Ik snap niet waarom al die metalbands altijd doodshoofden gebruiken.
    Ik vind schoonmoeders veel enger.
    www.aardappeleters.net
    www.sleepwalkers.nl
    Te koop:
    Richwood Hollow body, dikke jazzbak.
    Yamaha APX-SPL II, elektro-akoestische gitaar.

  2. #22

    Standaard

    zolang ze in plastic zijn gedraaid reflecteerd het toch het mid en hoog? nou ja, ik heb net wat theroie uitgeprint, ga me even inlezen, maar voelt u zich vrij ondertussen commentaar te posten!

    ps. de gordijnen zijn niet ZO zwaar, probleem is dus dat de muren instabiel zijn dus liefst staande oplossingen.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
    ok... las net een goede tip (of althans, een tip, of tie goed is wil graag even vragen); de rollen mineraal wol (glas is een mineraal ) opstapelen in hoeken als basstrap
    Ja, dat werkt zeker. Omdat het om bass absorptie gaat kun je de rollen gerust in de verpakking laten zitten.
    , en voor de reflectie achter en plafond het vullen van die plastic kleer opbergers met mineraal wol. Kan dat? Dat zou goedkoop, extreem snel en zelfs mobiel zijn. kan ik uitproberen waar het het beste dempt...
    Nee, die plasticzakken zijn niet opencell en reflecteren mid/hoog. Tenzij ze echt alleen een basstrap functie hebben (zoals je boven al aangaf, daar kan het wel), dan zou het kunnen. MITS de wol niet wordt gecompressed.

    Makkelijk is om platen isowol (bv isover sonepanel, 10cm) aan te schaffen, deze omwikkelen met een open en brandveilige stof, zoals jute. Ik heb zelf ook een paar van deze "portable" absorptiepanels aan een mic-stand hangen in mijn studio liveroom.

    Ik heb aan één muur bewust, vrij zware gordijnen van plafond tot grond hangemn. Die kunnen dus ook weggeschoven worden, ik vind met wel fijn, maar geen groot verschil.
    Klopt, gordijnen zijn te small en met een beetje pech ook nog "te dicht" qua structuur om absorberend te functioneren.

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guhlenn
    zolang ze in plastic zijn gedraaid reflecteerd het toch het mid en hoog?
    Klopt, en dat is goed. Je kunt nooit teveel bass absorptie hebben, wel mid/hoog! Dus door ze in de verpakking te laten compenseer je dat. Met een meetmicrofoon en de juiste software kun je de akoestiek van je kamer ook meten. Maar dat later....

    Basstrapping in de hoeken is ALTIJD goed.

  5. #25
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.730

    Standaard

    Een basstrap absorbeert de lage tonen en zet ze om in warmte, een dikke stoffen bank is een leuke basstrap. Ethan Winer heeft werktekeningen op zijn website van basstraps. In principe is het een dun membraan, een plaatje triplex van een mm of 3 a 4 op een houten frame. Achter dat membraan een cm ruimte en daar achter een laag glaswol 703, dat is niet dat glaswol van de rol, maar een wat stevigere plaat.

    Het membraan trilt mee op de bastoon waardoor hij veel minder terugstuurt de ruimte in en het glaswol absorbeert de luchtbeweging. Je maakt ze van verschillende afmetingen en je kunt er niet genoeg van hebben. De bedoeling is om zo weinig mogelijk lage tonen te laten reflecteren om zodoende staande golven uit te sluiten.

    Klinkt moeilijk maar is heel simpel.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #26

    Standaard

    Klopt, zogenaamde membraan panelen. Deze zijn ook enigszins op maat te maken (qua frq) door te variëren met de dichtheid van het de frontplaat. Zien er ook nog stijlvol uit.
    Ik gebruik zelf een combi van absorptie en membraan panelen.
    De site van Ethan is zeker de moeite waard om te bezoeken. zowel zijn prive als zakelijke (realtraps.com) site.

  7. #27

  8. #28

    Standaard

    ga het eens proberen. De theoprie die ik neomde is idd. een printje van zijn site. ik laat het u weten!

  9. #29

    Standaard

    ok... heb ethan's theorie even doorgenomen. geen hogere wiskunde dus begrijpelijk. echter. als ik AL zijn aanwijzingen volg (quite a few) reduceer ik de pieken en dalen in de bass regio van pakweg -20 db naar -15 db... wat schiet ik daarmee op? Alleen wat basstraps in de hoeken (hij noemt ook de rollen glaswol ingepakt) heeft nog minder effect. misschien mis ik iets maar dat blijft toch behelpen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top