Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 64
    Banned to "Zelfbouw-Mod"

Thumbs up "Zelfbouw"-Boeken-topic (boekbesprekingen)

Er zijn al veel boeken geschreven over zelfbouw/reparaties, maar soms is het niet altijd gemakkelijk is om via een titel en een plaatje van het boek een schatting te maken of het boek wel geschikt is voor hetgeen je zoekt.
    Daarom dit topic als postplaats voor diegene die ooit al een boek hebben gekocht. Op deze manier kunnen we aan de hand van een duidelijke boekbespreking een beetje een overzicht krijgen van de verschillende boeken en of ze nuttig zijn om aan te schaffen.

Vermeld in je post eerst duidelijk:
    -Titel,
    -Auteur,
    -ISBN nummer
    -en eventueel extra info als taal, jaar van uitgave, kostprijs, doelgroep en waar je het gekocht hebt.

geef daarna een korte bespreking van de inhoud, eventueel via een opsomming van de hoofdstukken oid.
    En als laatste je eigen mening over het boek. Eventueel kun je een plaatje van de voorkant van het boek posten (niet van de pagina's --> copyright)

Het is niet de bedoeling om te reageren op posts/besprekingen. Mocht je vragen hebben, stel ze dan via een PM aan de poster. Mocht die vraag belangrijk zijn om te vermelden dan kan de poster ze nog altijd in zijn post zetten (via edit post).

Niet relevante posts zullen worden verwijderd om het topic wat schoon te houden.
    Dubbele posts (over hetzelfde boek) mag altijd, maar dat heeft enkel zin als je echt een andere mening over het boek hebt.

Hopelijk levert dit veel leesplezier en het daaropvolgend bouw/reparatie-plezier op!

Banned to "Zelfbouw-Mod"

Standaard Left-Brain Lutherie

Left-Brain Lutherie.
    using Physics and engeneering concepts for building guitar family instruments: an introductoy guide to their practical aplication.
    David C. Hurd, Ph.D.
    ISBN 0-9760883-0-4
    jaar van uitgave: 2004
    Taal: Engels
    Doelgroep: Acoustische instrumenten (hoewel enkele onderdelen ook voor electrische instrumenten kunnen gelden.
    172 pag. met CD (excel spreadsheats met formules, fotos.
    o.a. verkrijgbaar bij stewmac

Inhoud:
    De auteur geeft via wiskundige formules en practische opstellingen aan hoe je met behulp van "wetenschap" je de kwaliteiten van je instrumenten kunt verbeteren. Aan de hand van verschillende onderwerpen legt hij de verschillende "probleemgebieden" uit en geeft oplossingen en verbeteringen.
    Onderwerpen die aan bod komen:
    -Scale lenght en String materials.
    -Instrument dimensions.
    -Bracing patterns.
    -Dead spots on fingerboards.
    -Bridge size an placement.
    -Helmholz resonance.
    -Creating a top-deflection model using bridge torque (met verschillende sub-onderwerpen).
    -Model testing: Toepassing van de "formules" op verschillende instrumenten (o.a. gibson, harper, ramirez gitaren).
    -Calculating Neck deflection.
    -Optimizing the body and neck for stability and tone.

Mijn mening:
    Een zeer uitgebreid en goed boek als je meer wilt halen uit je instrumenten. MAAR! Dit is een echt wetenschappelijk boek waar je wel wat voorkennis van wiskunde/natuurkunde voor nodig hebt, of anders heeeeel veel geduld om alles tien keer te lezen om het te snappen.

Een voorbeeld van zo'n formule.
    Midpoint deflection of a circulair plate with fixed edges:
    Max y = (-W * r²) / (16 * Pi * D) waarin D = (E * h³) / (12(1-v²))
    E = leasticity for an isotropic plate
    h = plate thickness
    v (nu) = materials Poisson's ratio

Omdat het boek in het Engels is en er veel wetenschappelijke termen worden gebruikt is het soms moeilijk om te volgen.
    Ookal gaat de auteur soms erg ver in zijn "formules" kun je er best zelf een hoop info uit halen om zijn "visie" op jouw manier op je instrumenten toe te passen.
    Omdat de auteur veel werkt met proefopstellingen en het uittesten van stukken hout, lijkt me dit boek eerder geschikt voor mensen die in "serie" gaan bouwen omdat je zo je instrumenten steeds een beetje kunt aanpassen. Als je steeds een nieuwe vorm/soort bouwt is het moeilijk om die aanpassingen door te voeren omdat je dan met veel nieuwe factoren te maken krijgt.
    Als je niet van physica houdt, niet kopen.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

Banned to "Zelfbouw-Mod"

Standaard DIY Guitar Repair

Kom op mensen. Ik geloof niet dat er hier niemand is die boeken over gitaarbouw/reparatie leest. Met een klein beetje inzet kunnen we elkaar weer wat helpen. Van alleen maar vragen stellen wordt dit forum wat moe...
    Ik weet van een aantal mensen hier dat ze boeken hebben over interessante gitaarbouw onderwerpen. 10 minuutjes van je tijd en weer een boel mensen gelukkig gemaakt. Mooi toch!

Daarom nog maar eentje dan.
    --------------------------------------------------------------------------
    DIY Guitar Repair
    Pieter J. Fillet
    ISBN (UK) 0.7119.0609.2
    Jaar van uitgave: 1984
    Taal: Engels
    Doelgroep: Lichte reparatie en onderhoud van (electrische) gitaren.
    O.A. verkrijgbaar bij www.proxis.be
    Prijs: 5,65 euro.

Inhoud:
    Waarom een Set-up. Tips voor aankoop van een gitaar. Tips om te starten.
    Totale set-up: Losse frets, neck-check, oneven frets, fretdressing, actie/relief, zadelhoogte, brug-aanpassing, nut-aanpassing, compensatie, etc.

Mijn mening:
    Als je niet veel wilt uitgeven is dit een leuk boekje om te beginnen. Simpel uitgelegd hoe je met "gewoon" gereedschap je gitaar een goede set-up kunt geven. Al deze info is tegenwoordig allemaal ook op het internet te vinden, maar het boekje heeft een handig half A4 formaat (in de lengte gehalveerd) en bevat veel foto's. Handig om naast je op de werkbank te hebben liggen.
    Leuk voor de beginnende hobyist.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

Ontoerekeningsvatbaar

Standaard

Helaas heb ik niet echt bouwboeken (de bibliotheek is nog in opbouw), en om m'n eigen werkschrift te recenseren is ook weer zo wat. :P

Maar goed, wel een handig exemplaar uit mijn boekenkast:

De Houtgids - Nick Gibbs

ISBN:978-90-5764-627-0
    Prijs: 9,95

Inhoud:
    In dit boekje worden veel gangbare houtsoorten besproken. De eigenschappen en toepassingen staan mooi op een rijtje, en het geheel is rijkelijk voorzien van duidelijke foto's.

Mijn mening:
    Een zeer duidelijk en handig boekje. Zeker vanwege de vriendelijke prijs een must-have voor iedereen die met hout werkt.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

www.javaca.eu

Thumbs up Acoustic-guitar

Build your own ACOUSTIC GUITAR van Jonathan kinkead !!!!!!!!!!
    Een echte aanrader voor degene die een akoestische gitaar willen bouwen.
    Het boek barst van de foto's en is duidelijk geschreven
    Je krijgt er zelfs een full-size plan bij , en wat ook zeker de moeite waard is , is dat in dit boek en op het plan de millimeters vermeld staan en niet alleen de inch maten !!!!heb er veel plezier aan beleefd en heeft mij erg geholpen bij het bouwen van mijn tweede gitaar. Stewart-MacDonald heeft het te koop
    Allee tot de volgende meeting zou ik zeggen !!Jos

Senior Member

Music

Hey Luitjes

Ik heb het boek "build your own electric guitar" van Melvin Hiscock.
    Ik heb het momenteel uitgeleend, maar zal een verslag maken als ik het terug heb.
    Het is in ieder geval een aanrader.

groetjes Charlotte

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
    Hey Luitjes

Ik heb het boek "build your own electric guitar" van Melvin Hiscock.
    Ik heb het momenteel uitgeleend, maar zal een verslag maken als ik het terug heb.
    Het is in ieder geval een aanrader.

groetjes Charlotte
    +1.

Ik heb die van mij ook uitgeleend, heb wel ergens de kladversie van een paar hoofdstukken uit de tweede editie, maar waar is maar de vraag...

als ik even tijd heb schrijf ik wel een reviewtje van 'The Art of Inlay', misschien Benedetto's archtop boek, en als er behoefte is de GAL Big Red Books...

Banned to "Zelfbouw-Mod"

Standaard

Tuurlijk, alle boeken zijn welkom!
    Het is daarom dat ik dit topic opende. Soms weet je niet of een boek ineteresant is om aan te schaffen. Maar als je dan van te voren een leuek review kunt lezen helpt het al heel wat in de beslissing.
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

Senior Member

Standaard

Guitar players repair guide
    Dan Erlewine
    isbn 0-87930-291-7

engels, maar zeer geschreven naar de gewone man/vrouw
    behandeld setup van gitaren, acoustisch (martin), elektrisch, vooral de laatste met gedetaileerde maten (fabrieks setup)van setups fender en gibson
    hoe maak je de gitaar schoon, en houd je dat zo.
    hoe stel je de hals af, snaren en hoogte.
    kleine beschadigingen, mankementen, hoe verhelp je die.
    inbouw van een floyd rose en locknut en setup van het geheel

veel over fretwerk, met verschillende uitleg over manieren van herfretten en ook radius word behandelt met zijn voor en na van de verschillen daarin

reparaties aan acoustisch gitaren, zoals kleine scheuren inhet blad, losse brace, zelf een korte uitleg van een neck refit, dus hoe haal je de hals van een acoustische los.
    daarbij ook het repareren van de onderkant van de brug als die plaat gespleten is of de gaten voor de snaren te groot zijn geworden

electrische zaken zijn summier.
    een paar voorbeelden van finisch afwerking zijn wel leuk.
    dus stappeplannen.

als extra en stel interviews die in guitar player heben gestaan.
    met de guitar techs van stevie ray en jeff beck
    met albert collins, buddy guy en bb king.
    daarbij neemt Dan ook nog even een kijkje naar de specs van de gitaren en afstelling

voor iemand die zelf wat aan de gitaar wil doen een pracht boek.
    eigenlijk zou iedere gitaarspeler die niet een eigen tech heeft zoiets in huis moeten hebben al was het maar om te leren hoe je je gitaar in perfecte speelconditie krijgt

(heb zelf hiermee nu al vier refrets gedaan.)

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
    Guitar players repair guide
    Dan Erlewine
    isbn 0-87930-291-7

eigenlijk zou iedere gitaarspeler die niet een eigen tech heeft zoiets in huis moeten hebben al was het maar om te leren hoe je je gitaar in perfecte speelconditie krijgt
    Daar is dus Dan's 'How to make your electric guitar play great' voor; in wezen niet veel meer dan een zeer beknopte versie van de Repair Guide (dus beiden kopen is dubbelop), zonder de echte reparatie stukken. Dus: setup, kleine reparaties (nuts en dergelijke), basisdingen voor de gitarist die geen bouwer wil zijn/worden.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten