-
22 januari 2007, 12:27
#2
Left-Brain Lutherie
Left-Brain Lutherie.
using Physics and engeneering concepts for building guitar family instruments: an introductoy guide to their practical aplication.
David C. Hurd, Ph.D.
ISBN 0-9760883-0-4
jaar van uitgave: 2004
Taal: Engels
Doelgroep: Acoustische instrumenten (hoewel enkele onderdelen ook voor electrische instrumenten kunnen gelden.
172 pag. met CD (excel spreadsheats met formules, fotos.
o.a. verkrijgbaar bij stewmac
Inhoud:
De auteur geeft via wiskundige formules en practische opstellingen aan hoe je met behulp van "wetenschap" je de kwaliteiten van je instrumenten kunt verbeteren. Aan de hand van verschillende onderwerpen legt hij de verschillende "probleemgebieden" uit en geeft oplossingen en verbeteringen.
Onderwerpen die aan bod komen:
-Scale lenght en String materials.
-Instrument dimensions.
-Bracing patterns.
-Dead spots on fingerboards.
-Bridge size an placement.
-Helmholz resonance.
-Creating a top-deflection model using bridge torque (met verschillende sub-onderwerpen).
-Model testing: Toepassing van de "formules" op verschillende instrumenten (o.a. gibson, harper, ramirez gitaren).
-Calculating Neck deflection.
-Optimizing the body and neck for stability and tone.
Mijn mening:
Een zeer uitgebreid en goed boek als je meer wilt halen uit je instrumenten. MAAR! Dit is een echt wetenschappelijk boek waar je wel wat voorkennis van wiskunde/natuurkunde voor nodig hebt, of anders heeeeel veel geduld om alles tien keer te lezen om het te snappen.
Een voorbeeld van zo'n formule.
Midpoint deflection of a circulair plate with fixed edges:
Max y = (-W * r²) / (16 * Pi * D) waarin D = (E * h³) / (12(1-v²))
E = leasticity for an isotropic plate
h = plate thickness
v (nu) = materials Poisson's ratio
Omdat het boek in het Engels is en er veel wetenschappelijke termen worden gebruikt is het soms moeilijk om te volgen.
Ookal gaat de auteur soms erg ver in zijn "formules" kun je er best zelf een hoop info uit halen om zijn "visie" op jouw manier op je instrumenten toe te passen.
Omdat de auteur veel werkt met proefopstellingen en het uittesten van stukken hout, lijkt me dit boek eerder geschikt voor mensen die in "serie" gaan bouwen omdat je zo je instrumenten steeds een beetje kunt aanpassen. Als je steeds een nieuwe vorm/soort bouwt is het moeilijk om die aanpassingen door te voeren omdat je dan met veel nieuwe factoren te maken krijgt.
Als je niet van physica houdt, niet kopen.
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forum Rules
Favorieten/bladwijzers