Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 13 van 13

Discussie: tone-pot vraag

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 december 2002
    Locatie
    Zevenbergen
    Berichten
    1.430

    Standaard

    In audio zijn vloumepotmeters meestal logaritmisch omdat ons gehoor ook logaritmisch is. Bij gitaren zie je vreemd genoeg vaak dat de volumepot lineair is. Dit zal wel een reden hebben die ik zo snel niet kan bedenken, maar in m'n zelfbouw PRS heb ik voor volume (en tone) ook gewoon lineair gebruikt en dat werkt goed.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.186

    Standaard

    Je kunt er niet altijd van uitgaan dat B lineair is en A logaritmisch. Er is namelijk niet alleen een "oude" en een "nieuwe" codering (nota bene met min of meer met omgekeerde aanduidingen), ook overlappen die elkaar omdat de overgang per land en per fabrikant verschilt. Als je in een catalogus alleen een code ziet, zonder de tekst "log" of "lin" erbij, kun je dus de verkeerde krijgen.

    Daarnaast vinden sommige fabrikanten de codering al helemaal niet correct omdat die geen onderscheid maakt tussen echte logaritmische en "pseudo"logaritmische pots. Op Aziatische "pseudo"log pots vind je daarom soms een D code.

    Even voor de duidelijkheid:
    - bij een lineaire pot neemt de gemeten output (dus niet de gehoormatige output) lineair toe met de afstand over de grafietbaan
    - bij een echte logaritmische pot neemt de gemeten output exponentieel toe met de afgelegde afstand (en de gehoormatige min of meer lineair)
    - bijna alle zogenaamde logpots (ook op duurdere gitaren) zijn in werkelijkheid "pseudo"log pots, bestaande uit 2 achter elkaar liggende lineaire grafietbanen met verschillende weerstandswaarden. De output neemt in het begin langzaam toe tot een bepaald knikpunt en daarna steiler. Samen benaderen ze de echte log curve, maar hoe goed ze dat doen hangt af van wat de fabrikant goed genoeg vindt.

    Verder:
    - ook op dure gitaren (mijn PRS bijvoorbeeld) kan de "log" tonepot een duidelijke knik in de curve vertonen. Dat kan ook bewust gedaan zijn om het hoog eerst subtiel te kunnen verminderen en daarna ineens er uit te draaien, alsof er een schakelaar omgezet wordt
    - hoe hoger de waarde van de "pseudo"log pot, hoe duidelijker de knik doorgaans is. Vergelijk maar eens het gedrag van een 250 k volumepot + singlecoils met dat van een 500 k volumepot + humbuckers
    - voor een tonepot kun je eventueel wel een lineaire pot gebruiken, voor een volumepot meestal niet, maar dat kun je alleen experimenteel bepalen
    - er zijn truukjes om een lineaire pot met behulp van wat extra weerstandjes een pseudo log verloop te geven. De waarde van de pot moet dan wel hoger zijn dan normaal.
    - ook kun je proberen met een weerstandje tussen de middenaansluiting en aarde de output van een pseudo log pot gelijkmatiger te laten verlopen. Je moet dan wel experimenteren met weerstandswaarden, zo rond de 25 % van de potwaarde. De gemeten curve is dan overigens wel een S-curve, maar die kan gehoormatig mooi zijn. De 2 genoemde truukjes zijn overigens bedoeld voor volumepots, niet voor tonepots.
    - met een "treble bleed" (UTFS ) geef je een volumepot ook een wat vloeiender verloop
    Laatst gewijzigd door piezo; 3 december 2006 om 17:17
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door piezo
    - ook op dure gitaren (mijn PRS bijvoorbeeld) kan de "log" tonepot een duidelijke knik in de curve vertonen. Dat kan ook bewust gedaan zijn om het hoog eerst subtiel te kunnen verminderen en daarna ineens er uit te draaien, alsof er een schakelaar omgezet wordt
    Dus het kan zijn dat ik hiermee te maken heb? Dan laat ik het lekker zo!!

    Bedankt voor deze uitgebreide technische uitleg, alhoewel ik het nog eens moet lezen om het ook te begrijpen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top