Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 9 EersteEerste ... 789
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 90
  1. #81

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    ja ,om nou van trappen/schemas te proberen te begrijpen naar kwint modulaties dat zijn giant steps voor jeroen (voor iedereen trouwens)

    als is die niet oppast begrijpt die er steeds minder van of niet? hehe
    thats jazz man
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
    Wel jammer voor al die violisten die er nu op een gitaarforum achterkomen dat ze al eeuwen met onzin bezig zijn.

  2. #82
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    tja, er zit een groot verschil in/tussen wanneer ik op mn gevoel speel of met mn verstand... op gevoel speel ik heel intuïtief en weet ik precies wat ik spelen moet zonder er over na te denken... soms lukt dat niet, dan hoor ik het akkoord wel in mn hoofd, maar kan het niet vinden op gitaar, en dan loop ik vast... daarom ben ik jazzlessen gaan volgen, omdat ik merkte dat het vaak jazzakkoorden zijn die ik in mn hoofd hoor

    intuïtief speelde ik bijv:

    x2423x - x3533x - x5756x - x7977x waarbij vooral de frasering belangrijk is
    (laatste akkoord het langst spelen, 1e en 3e akkoord zijn 'passing chords')
    klinkt een beetje als Jamiroquai

    of bijv:

    x6878x - x7978x
    D#maj7 - Em7

    maar hierbij liep ik al snel vast, ik hoorde wel andere akkoorden maar kon ze niet spelen/vinden, en beredeneren kon ik het al helemaal niet
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  3. #83
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
    tja, er zit een groot verschil in/tussen wanneer ik op mn gevoel speel of met mn verstand... op gevoel speel ik heel intuïtief en weet ik precies wat ik spelen moet zonder er over na te denken... soms lukt dat niet, dan hoor ik het akkoord wel in mn hoofd, maar kan het niet vinden op gitaar, en dan loop ik vast... daarom ben ik jazzlessen gaan volgen, omdat ik merkte dat het vaak jazzakkoorden zijn die ik in mn hoofd hoor

    intuïtief speelde ik bijv:

    x2423x - x3533x - x5756x - x7977x waarbij vooral de frasering belangrijk is
    (laatste akkoord het langst spelen, 1e en 3e akkoord zijn 'passing chords')
    klinkt een beetje als Jamiroquai

    of bijv:

    x6878x - x7978x
    D#maj7 - Em7

    maar hierbij liep ik al snel vast, ik hoorde wel andere akkoorden maar kon ze niet spelen/vinden, en beredeneren kon ik het al helemaal niet
    Ja, dan werk je dus op dezelfde manier als ik, en om precies die reden heb ik ook wel eens jazzlessen gehad. Mooie accoordenprogressie, die eerste. En dat laatste is dus precies hetzelfde als wat ik ook eens gevonden had.
    De manier waarop je dan verder kunt denken is: als welke trap van welke toonladder wil ik die Em7 gaan interpreteren?
    Is het de tweede (dorisch), de derde (Frygisch) of de zesde (aeolisch)? Als je hem als tweede trap beschouwt kun je verder naar Fmaj7 bijvoorbeeld.

  4. #84

    Standaard

    vanuit D#maj7 zou ik eerder naar een F/E# akkoord gaan niet naar Emin7.

    maarja fout is dat niet of zo,je kunt zo maar wat proberen en achteraf analyseren.
    Laatst gewijzigd door taylor; 28 oktober 2006 om 10:47

  5. #85
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB
    De manier waarop je dan verder kunt denken is: als welke trap van welke toonladder wil ik die Em7 gaan interpreteren?
    Is het de tweede (dorisch), de derde (Frygisch) of de zesde (aeolisch)? Als je hem als tweede trap beschouwt kun je verder naar Fmaj7 bijvoorbeeld.
    aha, ga ik proberen, dank
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  6. #86

    Smile

    Nog een leuk akkoordschema uit de koker van Jeroen Bohan,, mijn laatste hoofdvakdocent....

    Fm9 Fm7/Eb D7(b10) DbMaj7 GbMaj7(+11) Fm9 GbMaj7(+11)

    Over alle akkoorden kun je improviseren in 1 en dezelfde toonladder, namelijk Fm pentatonisch (of de parallelle equivalent Ab (majeur) pentatonisch.

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    wil je er ook ff bijzetten hoe je ze speelt

    Em=022000 bijvoorbeeld
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  8. #88

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door taylor
    vanuit D#maj7 zou ik eerder naar een F/E# akkoord gaan niet naar Emin7.
    euhm dit is fout ik bedoel F/D#.

    vanuit D#maj7 kun je ook naar G#maj7 dan Dmin7-5 enzo veder de typische bosa nova progressie,vanuit G# moet je dan ook de bass noten G#,C#,D spelen naar Dmin7-5 voor het mooiste effect.

    D#maj7 vanaf de A-snaar
    G#maj7 vanaf E-snaar
    Dmin7-5 vanaf de A-snaar

  9. #89
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    ja das allemaal prachtig, maar ik had het over D#maj7 - Em7

    wat zou je daar mee doen? hoe beredeneer je deze 'progressie'?
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #90

    Standaard

    wat ik daar mee zou doen niks ,vind het totaal niet mooi die stap.

    dus zie maar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top