Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 16 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 152
    Senior Member

Standaard Relicen, Hoe en waar begin ik?

Hey,

Overal waar je een vraag stelt over relicen op dit forum wordt je vriendelijk verzocht maar in het topic "relic handleiding" te kijken maar nu ik dat heb gedaan ben ik er nog steeds niks wijzer van geworden. Er staan wel handige bruikbare ideeen in het topic maar ik weet gewoon niet echt hoe & waar ik moet beginnen.

Nu zouw ik gewoon willen vragen aan de mensen die het zelf al eens eerder hebben gedaan hier te posten hoe en waar ze zijn begonen enz. met mischien handige tips en weetjes, zoals de volgorde van het hele proces enz. en mischien is dit topic ook handig voor andere die het relicen ook weleens zouden willen uitproberen net als ik.

Nu over het gene wat ik wil relicen, Ik heb een losse kale squire stratocaster body [sunburst] met zo'n dikke lelijke laklaag eroverheen daar zouw ik als eerst vanaf willen. De body is dus helemaal kaal zonder elektronica, hals en dergelijke het is echt alleen de body en aangezien ik daar toch iets mee wil doen . . .

keith van den tol

en graag serieuze reacties want die opmerking "achter je auto hangen en een rondje A3" is nu wel vaak genoeg gemaakt dacht ik.
    Laatst gewijzigd door keithvandentol; 7 oktober 2006 om 15:37

Senior Member

Standaard

een stuk touw een trekhaak achter de auto en een zandpad ..

en gaan met de banaan !
    Got a quarter in my pocket.

Senior Member

Standaard

Lang wachten en veel spelen schijnt ook te helpen

(nepper :P) hehe

Senior Member

Standaard

Ten eerste even de opmerking dat je best je hardware ook wat relict want een relic body met mooie blinkende hardware ziet er echt heel nep uit ...
    Of het er nu echt uit zal zien is een andere discussie maar goed, ieder zijn ding !!!

Verder staat er echt wat in die topics ... Mij lijkt schuren het eerste begin !!!
    En verder op google wat plaatjes zoeken van gitaren die op natuurlijke wijze afgeragd zijn zodat je niet begin te relicen op plaatsen waar je de gitaar bijna niet aanraakt ... (zoals je zelfs bij de fender customshop soms tegenkomt)

Standaard

je body idd achter de auto hangen, of schuren net hoe jij het wilt hebben. als je die laklaag kwijt bent moet je gewoon gaan spelen met flink vette klauwen, in een zweterig hok.

hardware gewoon buiten in de regen leggen, of in een vochtig hol. Remmenreiniger er overspuiten of iets anders wat chrome aantast werkt oom goed. als je een witte slagplaat ed hebt gooi je die voor een paar daagjes in de thee, wordt t lekker geel van. Je hals moet je gewoon veel bespelen.

De beste methode is nog altijd veeeeeeel spelen en flink ruw met t apparaat omgaan. Nep-relics vind ik maar niks
    hang je zak in die bak en schijt die bak met gemak vol met kak

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keithvandentol
    [B]

"achter je auto hangen en een rondje A3"
    U zegt het zelf al, want dat werkt wel heel goed.

Super Moderator

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keithvandentol
    Hey,
    (...)
    Er staan wel handige bruikbare ideeen in het topic maar ik weet gewoon niet echt hoe & waar ik moet beginnen.

(...)

en graag serieuze reacties want die opmerking "achter je auto hangen en een rondje A3" is nu wel vaak genoeg gemaakt dacht ik.
    Dat laatste wordt sowieso moeilijk, want de A3 bestaat niet, volgens mij.

Ik zou vooral de vraag willen stellen: WAAROM relicen?

Standaard

Met zo'n lekker blinkende laklaag kom je er al niet inderdaad.
    Ik zou hem eerst met een heel fijne korrel helemaal eens opschuren.
    Niet door de lak gaan, gewoon dat de bling bling eraf is.
    Dan maak je hier en daar een paar butsjes, sla overal een beetje met een bos sleutels ofzo, erg willekeurig, maar met mate, je wil niet overdrijven.
    Vooral de zijkanten enzo zijn vaak wat aangetatst door butsjes, rond de inputjack ook, kijk eens naar echte oude gitaren.
    Dan de arm rest, die mag wel een goeie plek lak weghebben, maar doe de randjes een beetje geleidelijk en onregelmatig, , je wil niet zo'n mooi weggeschuurd plekje.
    Hier zou ik een klein beetje polieren, daar mag hij wel een beetje glanzen, normaal heb je daar veel wrijving waardoor de lak in de eerste plaats is weggesleten, maar dat maakt ook dat de plek wat blinkt, zo was het toch op een kicked up ouwe Strat die ik ooit had en het is wel logisch..
    Oja, de plekken waar je dus wat hout ziet wil je ook niet te 'vers' hebben, het hout moet niet smerig zijn maar op zijn minst niet dat bleke nieuwe hout, beetje stain of cheapo met wat koffie/thee zoals plastic parts?
    Beetje bucklewear heeft elke gitaar waar op gespeeld wordt wel, en bij een Strat aan de bellycut zie je meestal wel deftige littekens, de overgang van de gewone back naar bellycut ziet wel af, vaak tot helemaal door de lak.
    Vaak zie je ook wel dat er lak wordt verwijderd boven de slagplaat, alsof het is weggesleten door er veel met je plectrum tegen te krassen bij het aanslaan, tsjah, wees wat creatief, bekijk wat voorbeelden, en hou het vooral graag wat subtiel, het is makkelijk om teveel te schuren, te diep te krassen en teveel putjes te slaan, en op de verkeerde plaatsen wordt er ook vaak gewerkt, gebruik je gezond verstand en je krijgt wel een leuk resultaat.

Oja, dit is nu de body, maar de grote fout die dan vaak wordt gemaakt is om er nieuwe hardware op te zetten zoals al vermeld, of een onaangetaste hals.. Komt ook niet erg realistisch over allemaal..

En als laatste tip, NEEM JE TIJD.
    Wat eraf is ben je kwijt, beter wat laten staan en nog eens checken met een echte pic ofzo dan teveel weg te schuren wat je niet meer terug kan krijgen..
    Uiteindelijk ben je nog steeds sneller dan door 30 jaar op die gitaar te spelen zonder enige zuinigheid of terughoudendheid.
    Laatst gewijzigd door LostHighway; 7 oktober 2006 om 16:26

Senior Member

Standaard

lak eraf en een stuk gaan rennen...
    daarna met je sweaty ass er op gaan zitten

mooie sweat stains, krijg je dan
    www.lssz.fr / laissez.faire

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten