Ik zie regelmatig vragen voorbij komen over het upgraden van cheap-ass gitaren. Na enige ervaring opgedaan te hebben met zelfbouw leek het me leuk eens een ander projectje te beginnen. Ook weet ik ondertussen wel waar ik welke onderdelen vandaan moet halen.
Maak van een absolute flutgitaar iets leuks (en dan voor zo weinig mogelijk geld)
Men neme een squier en stript deze volledig.
Ik heb deze door ruil verkregen, maar ze zijn voor ongeveer €80-€100 te koop. Deze heeft een lekker zwaar gewicht. De frets zijn zeer netjes afgewerkt en de neckpocket is super strak. Er zitten wel wat schoonheidsfoutjes in zoals sidedots die niet helemaal strak langs de rend van het fretboard zitten maar verder is heteen hele goeie basis.
De tremelo, tuners en elementen zijn net veel soeps. Dus die gaan ervanaf.
De tremelo levert op marktplaats €15 op en de tuners €10 en de slagplaat met elementen ongeveer €25. De squier kost je dan kaal ergens tussen de €30 en €50.
Een van de problemen van de goedkopere gitaren is dat ze slacht afgeschermd zijn. Dat is met aluminiumtape goed te verhelpen
Het volgende probleem dat je tegen komt is wanneer je de brug wilt vervangen. Die squier tremelo's hebben de 6 gaten net iets dichter op elkaar zitten dan de andere modellen. Ik heb deuveltjes op maat gesneden en deze met lijm in de gaten geramd. Wordt later netjes vlak gemaakt en je ziet er niets meer van omdat het verborgen blijft onder de bodemplaat van de tremelo.
Er volgen nog een paar bestellingen:
Gotoh stemmechanieken +/- 22,50
Diego deluxe tremelo +/- 40,00
Graphtech topkam +/- 5,00
2 rol stringguides +/- 4,00
Verder heb ik via marktplaats een complete slagplaat van een Richwood Stallion weten te scoren voor €40,00. De recensies over deze elementen zijn erg goed. Ze missen wel wat hoog, maar dat zoek ik ook niet echt. Bovendien denk ik eraan deze elementen weer via marktplaats van de hand te doen en een setje lil' killers te plaatsen.
Ik denk dat je op deze manier voor minder dan €150/€200 klaar moet kunnen zijn. Dat heb je dus een stratachtige gitaar, met minder ruis dan de goedkope gitaartjes, betere stemmechanieken, een betere topkam, en een hele lekkere tremelo. En je hebt hem zelf inelkaar gezet naar je eigen wensen, en je komt nooit een tweede tegen.
Wordt vervolgt............
Favorieten/bladwijzers